metro ve tramway elektrik beslemesi ?

zbyrblc

Usta Üye
Katılım
30 Tem 2010
Mesajlar
1,443
Puanları
181
Yaş
41
Konum
istanbul
Arkadaşlar
Metro ve Tramway lardaki elektrik sistemi hakkında kısa bilgi rica edebilirmiyim.
Sadece merakımdan soruyorum..Biraz araştırdım 750 v dc ile çalışıyormuş bu makınalar.
Ben daha yüksek voltaj olduğunu düşünüyordum..Tren hattı boyunca uzanan tellere sürterek
giden bir çıkıntı var,elektrik burdan mı sağlanıyor?yoksa rayların yanında sağında solunda bir
sistem vasıtasıyla mı alınıyor enerji?..Nötr-topraklama sistemi nasıldır?
Okuduğum makale çok uzun ve çok bişey anladığım da söylenemez..Konu hakkında
bilgisi olan arkadaşlar kısaca açıklayabilirlerse sevinirim..
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Bazı metrolar ray dibine monte edilmiş busbar tarzı bir sistem ile besleniyor, bazılarıda havai hat ile besleniyor
 
Metrolarda 3. ray sistemi kullanılıri tranin yan tarafında 3 . bir ray vardır ve gerekli olan enerji(Genelde 750 VDC) buradan alınır, trenin üzerinde gittiği raylar NÖTR dür.

Banliyo,YHT gibi enerjisini tren üstünden alanlarda ise, trenin üzerinde pantograf bulunur ve bu üstündeki enerjili hatta ( Katener hattına) temas ederek enerjisini buradan alır. Yine raylar Nötr dür. YHT'ler bu sistem ile üstündeki hattan 25 kV enerji alır.
 
Metrolarda katener üzerinde 600-750-900VDc bulunur. İşletmeye göre voltaj farklılık gösterebilir.
Raylarda -DC bulunur. Belirli mesafelerde raylara -voltaj kablo ile bağlanır.
Boji dediğimiz gövdeyi yürüten 4 tekerlekten oluşan birimde ise Siemens markasında her tekerleğe bir asenkron motor bağlı. Frekans Inverter yardımıyla DC giriş ile AC motor sürülüyor.

Bir süre bu işin içindeydim. Daha farklı sorularınız olursa yardımcı olmaya çalışırım.
 
Metrolarda katener üzerinde 600-750-900VDc bulunur. İşletmeye göre voltaj farklılık gösterebilir.
Raylarda -DC bulunur. Belirli mesafelerde raylara -voltaj kablo ile bağlanır.
Boji dediğimiz gövdeyi yürüten 4 tekerlekten oluşan birimde ise Siemens markasında her tekerleğe bir asenkron motor bağlı. Frekans Inverter yardımıyla DC giriş ile AC motor sürülüyor.

Bir süre bu işin içindeydim. Daha farklı sorularınız olursa yardımcı olmaya çalışırım.
tesekkurler arkadasim.
 
Frekans Inverter yardımıyla DC giriş ile AC motor sürülüyor. Bu cümleyi açıklayabilir misiniz acaba ?
 
Hız kontrol cihazı,inverter,hatta ülkemizde genel tabiriyle sürücü dediğimiz cihaz,asenkron motora yol vermek için kullanılıyor. Sanayi makinalarında kullanılan sürücüler ile mantık olarak aynı şekilde çalışıyor.
Şebeke voltajı ile çalışan cihazlarda 380V yada 220V olması farketmez, AC gerilim IGBT modüller üzerindeki köprü diyotlar ile DC ye çevrilir.

Metrolarda ise, hatta mevcut bulunan DC gerilim direkt olarak doğrultma ünitesi bulunmayan sürücüye bağlanır. Tabi öncesinde eğer gerekliyse DC DC converterlar yardımıyla yüksek voltaj istenen voltaja düşürülür.

Ayrıca,sürücü ve inverter sistemi şebekeye bağlama esnasında çok fazla akım çektiği için,ilk olarak direnç üzerinden yol verilir. Kondansatörlerin şarj süresi tamamlandıktan sonra direnç devreden çıkar ve direkt olarak şebeke voltajı bağlanır.

Direnç kullanmadan şebekeye bağlanırsa ilk andaki yüksek akım, şalt elemanına ciddi zarar verir.
 
Merhaba,
Öncelikle Türkiye'de 4 tip voltaj aralığı ile çalışan elektrikli trenler vardır.
1-600Vdc örn:Taksim tranway,Kadıköy nostalji vb.
Katener iletkeni üzerinden pantograf vasıtasıyla enerjiyi(+) alır raylarlada geri dönüşü sağlar .
2-750 VDC Örn:Aksaray-Havalimanı-Kirazlı,Hacıosman-Yenikapı,Levent-Hisarüstü vb.
Aksaray hattı katener iletkeni üzerinden,diğer 2 hat 3. ray sistmi üzerinden (+) enerji alır raylar vasıtasıyla geri dönüş(-)sağlar.
3-1500 VDC Örn:Metrokent hattı,Kadıköy-Kartal
Katener iletkeni üzerinden pantograf vasıtasıyla enerjiyi(+) alır raylarlada geri dönüşü sağlar .
4-TCDD trenleri-YHT tren 27.5 KV(AC)
Pantograf vasıtasıyla katenerden AC alır ve rarlar üzerinden nötr tamamlar.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,169
Mesajlar
915,621
Kullanıcılar
449,933
Son üye
selcukbatman54

Yeni konular

Geri
Üst