UPS ve araç şarj dinamosu

Morosophe

Üye
Katılım
1 Ağu 2014
Mesajlar
3
Puanları
1
Yaş
45
Selamlar arkadaşlar,
Forumda yeniyim ve benzer başlıklara baktım ama tam aradığımı bulamadım. Benzer başlıkları da inceledim ama konuları dağıtmamak için bu konuyu açtım.

1000va UPS (line interactive - PWM simüle edilmiş sinus dalgası )
60ah AKÜ (tam bakımsız araç aküsü)
Yapmak istediğim şey aracımın bagajına aracımın kendi aküsünden (72ah) kablo çektirip 2.aküye ve UPS'in aküsüne paralel bağlamak.
Bunu yaptığım zaman UPS'imi şarj etme konusunda bir sorun yaşar mıyım? UPS'in 220v çıkışını kullanmayı düşünüyorum. eğer bu şekilde kullanabilirsem invertör'ü aradan çıkarmış olacağım. Mevcut invertörüm 400watt ve UPS'i şarj edemiyor.
Aracımda buzdolabı, laptop ve telefonlar için elektrik kullanıyorum ve kamp yapmaya gittiğim yerlerde UPS i Şebeke elektriğine bağlayarak da kullanabilmeyi istiyorum.
Konu ile ilgili görüşlerinizi iletebilir misiniz?
Teşekkürler.
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Selamlar arkadaşlar,
Forumda yeniyim ve benzer başlıklara baktım ama tam aradığımı bulamadım. Benzer başlıkları da inceledim ama konuları dağıtmamak için bu konuyu açtım.

1000va UPS (line interactive - PWM simüle edilmiş sinus dalgası )
60ah AKÜ (tam bakımsız araç aküsü)
Yapmak istediğim şey aracımın bagajına aracımın kendi aküsünden (72ah) kablo çektirip 2.aküye ve UPS'in aküsüne paralel bağlamak.
Bunu yaptığım zaman UPS'imi şarj etme konusunda bir sorun yaşar mıyım? UPS'in 220v çıkışını kullanmayı düşünüyorum. eğer bu şekilde kullanabilirsem invertör'ü aradan çıkarmış olacağım. Mevcut invertörüm 400watt ve UPS'i şarj edemiyor.
Aracımda buzdolabı, laptop ve telefonlar için elektrik kullanıyorum ve kamp yapmaya gittiğim yerlerde UPS i şebeke elektriğine bağlayarak da kullanabilmeyi istiyorum.
Konu ile ilgili görüşlerinizi iletebilir misiniz?
Teşekkürler.

Merhaba.“72 ah + 60 ah + 12 voltluk ups aküsü” toplam akü kapasitesi olarak 130-140 ah'lik bir kapasiteye de denk geliyor.Araç şarj dinamolarının (Alternatör) üzerinde etiket olarak akü şarj kapasitesi zaten bellidir.Bu değerin çok çok üstüne çıkarsanız paralel bağlı olan 3 akü kısa mesafelerde,sık sık marş motoru da çalıştırılıp kullanılırsa eğer,tam manasıyla da şarj olamaz veya diğer deyişle 3 paralel bağlı akünün tam şarj olma imkanı da çok çok zorlaşır.Öncelikle bunu göz önüne de almanız lazım.Etiket değeri 55A 14 volt yazan (Düşük güçlü bir otomobil şarj dinamosuyla) sıradan olan bir şarj dinamosu ile bu iş daha da güçleşir ve de zorlaşır esasen.

İkinci konu olarak kesintisiz güç kaynağı (UPS) öğesinin aküsünü şarj dinamosuna paralel bağlı tutarak,tıpkı bir inverter gibi de sürekli kullanma niyetiniz var görüldüğü kadarıyla.Ups’yi sadece kendi amacı içinde kullanmak üzere bırakmanızı,yetersiz VA çıkışı olan 400 watt.lık bu tam sinüs inverter yerine de,1000 VA’lık tam sinüs çıkışlı yeni bir inverter satın almanız da kanaatimce daha mantıklı olur.Şebeke elektriği varken buzdolabı,telefon,laptop,vb. tüketiciler şebekeden beslenir,kesildiğinde ise 1000 VA’lık inverterden gelen ac. 220 volt ile yine beslenmiş olur.

Bu otomatik geçiş için ayni UPS prensibini kullanarak çalışan aküye devamlı bağlı kalıp,enerji yokluğunda,ayni UPS gibi röleleri ile kesintiye yol açmadan (Eğer niyetiniz hiçbir kesilme olmadan 220 vac’ye de direk de geçiş ise) bu prensiple (Ayni UPS gibi) çalışan inverterler de ayrıca mevcuttur.Özellikle araştırıp da onlardan satın almanız sizin için çok daha iyi olacaktır.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Cevabınız için teşekkür ederim. Alternatörümün çok güçsüz olduğunu düşünmüyorum ama kontrol edeceğim. Dediğiniz şekilde inverter fiyatlarını vs. de inceleyip sizinle tekrar paylaşacağım. Bulduğum inverterler hep 400-800 watt civarıydı. sizin önerdiğiniz bir inverter varsa onu da bilmek isterim.
Aslına bakarsanız kesintisiz geçişten ziyade elimde olan cihazlar ile bunu yapabilip yapamayacağımı anlamaya çalışıyorum. Eğer bu şekilde olursa zaten elektrik olmayan yerlerde aracımın aküsü ile diğer aküler arasındaki bağlantıyı bir switch ile kesip yedek akülerin idare ettiği müddetçe elektrik kullanabilmeyi ve UPS ve aküler deşarj olunca da aracı bir süre çalıştırıp UPS ve 2. aküyü tekrar şarj etmeyi planlıyorum. Tabii gittiğim yerde elektrik olduğu müddetçe de bu sistem üzerinden şebeke gerilimini kullanmayı da istiyorum.
Tekrar teşekkürler.
 
Merhaba.Paralel bağlı aküler arasında şarj esnasında switch (Anahtar) kullanmanız,deşarj esnasında (Arabanın motoru tam durduktan sonra) bu switch'lerle diğer paralel bağlı akü hattı devresinin açılması da daha iyi olur.Nedeni de aküler arasındaki marka,eskilik/yenilik,tam şarj/düşük şarj,vb. bakımlarından kutup başları arasında çok fazla voltaj farkları da oluşursa,bu switch'ler sayesinde sukunet (Şarj ve deşarjın dışındaki bu bekleme) zamanlarında birbirlerine olan bir etkişimi (Etkileşim,kutup başı voltajı çok fazla olan akünün,tıpkı dinamo=üreteç gibi davranıp,diğer aküyü tamamıyle her ikisi de eşit yani ayni voltajlara gelinceye kadar şarj etmeye çalışmasıdır) bu şekilde tam olarak önlenmiş,şarj/deşarj sırasındaki verilen enerji ile alınan enerji arasındaki bu ilişki yani toplam verim (Verim=Alınan güç, watt / Verilen güç,watt) daha yüksek olmuş olacaktır.

Eğer paralel sistemi mutlaka yapıp uygulamak da isterseniz switch (Ayırıcı anahtarlı) yapmanız da çok iyi olur.Bunu dip not olarak belirtecektim,ancak sizin switch konusunu belirtmenizle daha da açarak sonrasında da belirtmeyi düşünmüştüm.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
İlginiz için teşekkür ederim.
Aracımın şarj dinamosuna açıp bakamadım ama internetten araştırdığım kadarı ile 100Ah - 130Ah arasında değişiyor. Kötü ihtimal ile 100Ah olursa;
72Ah (Aracın kendi aküsü) + 60Ah (2. akü) + 9Ah (UPS'in aküsü) = 141Ah gibi bir değer yapıyor. Bu da kayıpları da hesaba katarsak tüm aküler için yaklaşık 2 saat şarj süresi demektir. Yanılıyor muyum?

Bunun dışında sizin de verdiğiniz fikirler ile biraz daha araştırma yaptım. Dediğiniz gibi aküler arasında anahtar kullanmak bir zorunluluk olacak sanırım.
Araç çalışmıyorken kamp alanında UPS'i şebekeye bağladığımda eğer UPS'in aküsü ile 2.Aküyü birbirinden ayırmazsam UPS'in akü şarjörüne çok yük binecek ve muhtemelen ya yanacak ya da şarj etmeyecek anladığım kadarı ile. Bu sebeple şebeke gerilimine geçtiğimde 2. akü ile UPS arasındaki bağlantıyı kesmeliyim. (UPS'in akü şarj kapasitesini artırmak mümkün ve kolay mıdır?)

Şebeke geriliminin olmadığı durumlarda da araç çalışırken her üç akü de birbiri ile bağlı konumda olacak ancak araç stop ettiğinde yalnızca aracın kendi aküsü ile diğer akülerini anahtar ile birbirinden ayıracak ve aracın kendi aküsünün boşalma riskini almamış olacağım. Ama yine de toplamda 60Ah+9Ah lik bir kapasite ile UPS üzerinden 220v kullanacağım ve anladığım kadarı ile bu durumda UPS'in deşarj süresini uzatmış ama inverterine de aşırı yük bindirmemiş olacağım. Bu konuda yanlış bir düşüncem var ise de yorumunuzu bekliyorum.

Son olarak tüm bunları kombiler için geliştirilmiş UPSler ile de daha zahmetsiz yapabilirim sanıyorum. Sizin öneriniz üzerine araştırmamın sonucunda yüksek akü şarj kapasiteli ve güçlü cihazlar olarak birtek bunları bulabildim ama fiyatları biraz yüksek. Elimdeki imkanları kullandıktan ve bunun için de bir bütçe ayırabileceğim zaman bunu da deneyeceğim. Bu tip UPSler için siz ne dersiniz yoksa önerdiğiniz başka bir model var mıdır? (Örn: http://www.kesenegore.com/kombi ups)

İlginize tekrar çok teşekkür ederim.
 
UPS' i aracınızın elektrik sistemine bağladığınızda farklı kapasitede 3 akü birbirine paralel olmuş olur. Bu oumsuz bir durumdur. UPS' aküsünü şarj etmek için alternatörü kullanacaksanız üzerindeki aküleri aracın aküsünden izole etmeniz gerekir.
 
İlginiz için teşekkür ederim.
Aracımın şarj dinamosuna açıp bakamadım ama internetten araştırdığım kadarı ile 100Ah - 130Ah arasında değişiyor. Kötü ihtimal ile 100Ah olursa;
72Ah (Aracın kendi aküsü) + 60Ah (2. akü) + 9Ah (UPS'in aküsü) = 141Ah gibi bir değer yapıyor. Bu da kayıpları da hesaba katarsak tüm aküler için yaklaşık 2 saat şarj süresi demektir. Yanılıyor muyum?

Bunun dışında sizin de verdiğiniz fikirler ile biraz daha araştırma yaptım. Dediğiniz gibi aküler arasında anahtar kullanmak bir zorunluluk olacak sanırım.
Araç çalışmıyorken kamp alanında UPS'i şebekeye bağladığımda eğer UPS'in aküsü ile 2.Aküyü birbirinden ayırmazsam UPS'in akü şarjörüne çok yük binecek ve muhtemelen ya yanacak ya da şarj etmeyecek anladığım kadarı ile. Bu sebeple şebeke gerilimine geçtiğimde 2. akü ile UPS arasındaki bağlantıyı kesmeliyim. (UPS'in akü şarj kapasitesini artırmak mümkün ve kolay mıdır?)

Şebeke geriliminin olmadığı durumlarda da araç çalışırken her üç akü de birbiri ile bağlı konumda olacak ancak araç stop ettiğinde yalnızca aracın kendi aküsü ile diğer akülerini anahtar ile birbirinden ayıracak ve aracın kendi aküsünün boşalma riskini almamış olacağım. Ama yine de toplamda 60Ah+9Ah lik bir kapasite ile UPS üzerinden 220v kullanacağım ve anladığım kadarı ile bu durumda UPS'in deşarj süresini uzatmış ama inverterine de aşırı yük bindirmemiş olacağım. Bu konuda yanlış bir düşüncem var ise de yorumunuzu bekliyorum.

Son olarak tüm bunları kombiler için geliştirilmiş UPSler ile de daha zahmetsiz yapabilirim sanıyorum. Sizin öneriniz üzerine araştırmamın sonucunda yüksek akü şarj kapasiteli ve güçlü cihazlar olarak birtek bunları bulabildim ama fiyatları biraz yüksek. Elimdeki imkanları kullandıktan ve bunun için de bir bütçe ayırabileceğim zaman bunu da deneyeceğim. Bu tip UPSler için siz ne dersiniz yoksa önerdiğiniz başka bir model var mıdır? (Örn: http://www.kesenegore.com/kombi ups)

İlginize tekrar çok teşekkür ederim.
Merhaba.Kombi ups'si sinüs çıkışı ve 1000 VA'lık kapasitesi ile şebeke ile kombi ve hassas cihazların beslenmesinde uygun olur.Aracın en az 100-130 ah olarak tespit ettiğiniz şarj sisteminde paralel bağlı olmasında da,bu akü kapasitesinin 7 amper-saat olarak çok düşük de kalması nedeniyle geçici olarak paralel bile kalsa bu anlık gelen şok amperle kaynayıp hasar görmesi veya patlaması olasılığı da vardır,sn.alpernbugra'nın da çok iyi değindiği gibi.

Bakın,zaten araçlarda elektrik takviyesi birbirlerinin akülerine yapılırken bile,bazı araçların (Örneğin renault/broadway gibi) kullanma kitapçığında çok kısa süreli olan bu takviyenin bile çok yakın amper-saat değerinde olan akülerle veya tam eşiti amper-saat değerindeki akülerle yapılmasına özel dikkat de çekilmektedir.Sisteminizi tersten de düşünelim,yani şebeke ile 7 amper-h aküye 60 amper-h akünün ups içinden paralel bağlandığını (Araç alternatörü ile değil,sadece ups kendi iç şarj istemi ile) farzedersek bu çok büyük risk doğurmaz,yani 60 amper-h ve 12 voltluk 7 amper-h'lik 2 akü ups şarj sistemiyle paralelde tam manasıyla da şarj olamaz,ancak herhangi bir risk oluşturacak (Aküyü patlatma gibi) çok sakıncalı özel bir durum da (Şok amper girdileri şeklinde) bu şartta ortaya hiç çıkmamış olur.

Ayrıca kombideki teknik özelliklerde akü grubu denmiş,tek akü denmemiş,bu da dikkatimi çekti,yani kombi ups'si birden fazla içten seri bağlı akü grubuyla da çalışıyor gibi görünüyor.Bu durmda zaten 12 voltluk araç aküsüne bu seri bağlı 24 veya 36 voltluk bu seri yapıyı paralel bağlamanız da çok güçtür.Ben yine 1000 VA'lık sinüs çıkışlı 12 v dc. girişli olan inverterler üzerinde (Eğer iyice araştırıp da bulabilirsiniz) durmanızın daha iyi olacağı üzerinde de yine duruyorum sadece.

60 ve 72 amper-saat kapasite geçici olarak değil,sürekli olarak da paralel bağlı olmaya uygundur,çünkü aralarında çok fazla amper farkı bulunmadığı için bu mümkündür.(Şarj işlemi dışında da) Bu ikisi sözünü ettiğiniz şarj dinamosuyla normaldeki olan şarj süresi ne ise onun yaklaşık 2 katı kadar daha uzun sürede şarj olacaktır.Ama şarj akımı sözünü de ettiğiniz gibi 130 amper olarak aküden de geçemez,çünkü akü bu durumda (130 amper ile) direkt kaynamış olur,araç içindeki elektrik dağılımından,değişik sistemlerden geçerek tam kullanıldıktan sonra akü kapasitesinin 1/10'u kadar emniyetli (Riskli olmayan) bir şarj akımı aküye kalır ve bu akım aküden geçmiş olur.Belirli bir alt kademeden amper-saat değerinde seçilen akü ile en üst kademedeki (Max.) amper-saat değerinde seçilen akünün araç için dikkatli seçimindeki bir neden de tam olarak bundan dolayıdır.

* 7 amper-h'lik düşük kapasiteli akü sadece inverter tam olarak da devredeyken (Tüm akülerin kutup başı gerilimleri ayni seviyeye de çeklildiği zaman) ups veya inverterin toplam akü kapasitesine bir ekleme yapmak amacıyla bu deşarj (Boşalma) sırasında paralel bağlanabilir,ama bu durum bir istisnadır,yani inverter devreden tam çıktığı anda bu 7 amper-h'ilk ilave kapasitenin devreden hemen ayrılması da gereklidir.Şarj esnasında ise (Özellikle de araç alternatörüne direk de bağlıyken) diğer 2 adet yüksek kapasiteli akülerle birlikte bu şarj devresinde yer alıp bulunması ise çok riskli olur,kaynama ve patlama riski çok yüksek olacaktır,bu durumdan da sakının.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,133
Mesajlar
915,306
Kullanıcılar
449,849
Son üye
cagan20

Yeni konular

Geri
Üst