Lycaon
Üye
- Katılım
- 30 Eki 2008
- Mesajlar
- 24
- Puanları
- 1
- Yaş
- 40
Arkadaşlar,
Bu benim lisans bitirme tezimdir. Yaptığım çalışmada, kendi hazırladığım bir bulanık kontrolcü algoritması ile 4 rotorlu insansız bir hava aracı olan bir quadrotorun kendinden ayarlamalı bulanık PD kontrolü yapılmıştır. Kontrolcü tasarımı bir quadrotor modeli üzerinde Simulink ile yapılmıştır. Geçen hafta okula ziyaret için gittiğimde kontrolcü tasarımını gerçek bir quadrotor üzerinde de başarıyla çalıştırdıklarını gördüm. Quadrotor modeli bana ait olmadığı için Simulink model dosyalarını maalesef paylaşamıyorum. Kontrolcü algoritmasının yapısını merak edenler için Bölüm 3.4 'te ayrıntılı bir açıklama mevcut. Yine de bu açıklamayı yeterli bulmayan ve soru sormak isteyen arkadaşlar çekinmeden benimle iletişime geçebilir.
Bu çalışmadan herhangi bir şekilde faydalanan arkadaşlardan tek isteğim, yaptıkları çalışmalarda bu çalışmayı kaynak olarak göstermeleridir. Gönderdiğim dosyada şifre, kopyalama koruması vs. birşey yok, bunun yerine sadece bir insandan başka bir insana rica var. Lütfen benim aylarca uğraşıp yaptığım çalışmaları kendinize mal etmeyin.
Not: Literatür araştırmalarında küçük hatalar olabilir. Çok kısa bir zaman içerisinde ayrıntılı kontrol etme şansım olmadan hazırladım. Farklı kaynaklardan kontrol etmeden bu bilgileri kullanmamanızı tavsiye ediyorum.
ÖZET
Bu çalışmanın amacı, referans olarak ele alınmış bir insansız hava aracı modelinin bulanık kontrolünün yapılmasıdır. Bu çalışmada, söz konusu modelin PID kontrol yöntemi ve kendinden ayarlamalı bulanık PD kontrol yöntemi ile yapılan kontrollerinin sonuçları incelecek ve karşılaştırılacaktır. Bu kontrol çalışmaları bilgisayar ortamında simule edilmiş olup, gerçek bir sistem üzerinde test edilmemiştir.
Çalışmanın ilk bölümünde, ele alınan hava aracı tanıtılmış ve matematik analizi yapılmıştır. Modelin farklı girişlerde verdiği tepkiler incelenmiştir.
İkinci bölümde hazırlanan simulasyon ortamı tanıtılmıştır. Kullanılan blokların kullanım amaçları açıklanmıştır.
Üçüncü bölümde PID kontrol, bulanık kontrol ve kendinden ayarlamalı bulanık kontrol yöntemleri tanıtılmıştır. Hazırlanan bulanık kontrol algoritması incelenmiştir ve yazılan kodların ayrıntılı açıklaması yapılmıştır.
Dördüncü bölümde tasarlanan PID ve bulanık kontrol sistemleri tanıtılmıştır. Bulanık kontrolcülerde kullanılan giriş ve çıkış üyelik fonksiyonları ile kural tabloları belirtilmiştir.
Beşinci bölümde farklı girişler ve durumlar için yapılmış simulasyon sonuçları incelenmiştir.
Altıncı bölümde yapılan çalışmanın sonunda varılan sonuçlar ele alınmıştır.
Anahtar Kelimeler: İnsansız Hava Aracı Kontrolü, Quadrotor, Kendinden Ayarlamalı Bulanık Kontrol, Bulanık Kontrol Algoritması
Bu benim lisans bitirme tezimdir. Yaptığım çalışmada, kendi hazırladığım bir bulanık kontrolcü algoritması ile 4 rotorlu insansız bir hava aracı olan bir quadrotorun kendinden ayarlamalı bulanık PD kontrolü yapılmıştır. Kontrolcü tasarımı bir quadrotor modeli üzerinde Simulink ile yapılmıştır. Geçen hafta okula ziyaret için gittiğimde kontrolcü tasarımını gerçek bir quadrotor üzerinde de başarıyla çalıştırdıklarını gördüm. Quadrotor modeli bana ait olmadığı için Simulink model dosyalarını maalesef paylaşamıyorum. Kontrolcü algoritmasının yapısını merak edenler için Bölüm 3.4 'te ayrıntılı bir açıklama mevcut. Yine de bu açıklamayı yeterli bulmayan ve soru sormak isteyen arkadaşlar çekinmeden benimle iletişime geçebilir.
Bu çalışmadan herhangi bir şekilde faydalanan arkadaşlardan tek isteğim, yaptıkları çalışmalarda bu çalışmayı kaynak olarak göstermeleridir. Gönderdiğim dosyada şifre, kopyalama koruması vs. birşey yok, bunun yerine sadece bir insandan başka bir insana rica var. Lütfen benim aylarca uğraşıp yaptığım çalışmaları kendinize mal etmeyin.
Not: Literatür araştırmalarında küçük hatalar olabilir. Çok kısa bir zaman içerisinde ayrıntılı kontrol etme şansım olmadan hazırladım. Farklı kaynaklardan kontrol etmeden bu bilgileri kullanmamanızı tavsiye ediyorum.
ÖZET
Bu çalışmanın amacı, referans olarak ele alınmış bir insansız hava aracı modelinin bulanık kontrolünün yapılmasıdır. Bu çalışmada, söz konusu modelin PID kontrol yöntemi ve kendinden ayarlamalı bulanık PD kontrol yöntemi ile yapılan kontrollerinin sonuçları incelecek ve karşılaştırılacaktır. Bu kontrol çalışmaları bilgisayar ortamında simule edilmiş olup, gerçek bir sistem üzerinde test edilmemiştir.
Çalışmanın ilk bölümünde, ele alınan hava aracı tanıtılmış ve matematik analizi yapılmıştır. Modelin farklı girişlerde verdiği tepkiler incelenmiştir.
İkinci bölümde hazırlanan simulasyon ortamı tanıtılmıştır. Kullanılan blokların kullanım amaçları açıklanmıştır.
Üçüncü bölümde PID kontrol, bulanık kontrol ve kendinden ayarlamalı bulanık kontrol yöntemleri tanıtılmıştır. Hazırlanan bulanık kontrol algoritması incelenmiştir ve yazılan kodların ayrıntılı açıklaması yapılmıştır.
Dördüncü bölümde tasarlanan PID ve bulanık kontrol sistemleri tanıtılmıştır. Bulanık kontrolcülerde kullanılan giriş ve çıkış üyelik fonksiyonları ile kural tabloları belirtilmiştir.
Beşinci bölümde farklı girişler ve durumlar için yapılmış simulasyon sonuçları incelenmiştir.
Altıncı bölümde yapılan çalışmanın sonunda varılan sonuçlar ele alınmıştır.
Anahtar Kelimeler: İnsansız Hava Aracı Kontrolü, Quadrotor, Kendinden Ayarlamalı Bulanık Kontrol, Bulanık Kontrol Algoritması