Merhaba.Çok değişik ve çok ilginç bir yöntem bu bana göre sn.elektrofizikçi,videoyu baştan sona kadar defalarca da izledim.Bitmiş pillerde malzeme (Çinko dış kap ve ayni zamanda pilin eksi kutbu) eksikliğinden bir balanssızlık (Dengesizlik) oluşması sonucunda bu sekme ve sıçrama formu değişiyor gibi göründü bana.Çinko-karbon pillerin kimyasından hepimizin de bildiği gibi pil deşarj olurken nişadır (NH4Cl) 'ın - yüklü Cl iyonları Zn (çinko) kaba nüfus eder ve onu ZnCl2 şeklinde +2 değerli haline yükseltgenmesine de neden olur,bu esnada Zn kap,yani pilin dışını oluşturan kısım da yavaş yavaş eriyerek nişadır çözeltisine doğru geçer,nişadır azalmaya ZnCl2 (Lehim suyu olarak da geçer) gittikçe de artmaya devam eder,ta ki pil tam olarak bir e.m.k.'ni hiç üretemeyecek duruma da gelinceye,çinko kap tam olarak da eriyinceye kadar.
Ortadaki karbon (grafit) çubuk ise hiç bir zaman bir değişime de ugramaz,sadece elektronların çözelti içine doğrudan sevk edilmesini yani
Elektrik akımının taşınmasını,naklini doğrudan doğruya da sağlar,bu elektro-kimyasal olay sırasında.Grafit çubuğa gelen amonyumkökü,yani artı yüklü olan bu NH4 kökü,burada NH3 (amonyak gazı) ve H2 (hidrojen gazı) şeklinde tam olarak bozunurken,bu nişadırın kütlesi gitgide böylece azalır,yani bir kısmı ortadaki kömür çubuktan gazlaşıp tam olarak kaçarken veya MnO2 (Kutuplaşma önleyici görevi olan mevcut kömür tozu içinde yer alan mangan dioksite H2 gazı tam hapsolurken,diğer serbest kalan Cl kökü ise Zn ile bir tuz oluştururken her zaman için bir kütle kaybı da söz konusu olur.
Burada pil çalışırken mevcut çinko kabın yavaş yavaş eridiğinden de söz edebilmiştik,ama bu erime her noktada da çok eşit şekilde ve çok homojen de olamaz çoğu zaman,zaten olması için de bir şart veya kanun da yoktur bununla ilişkili olarak.Cl iyonları canları nereye isterse oraya gidip o bölgedeki çinko atomunu eritip çözeltiye de çinko klorür tuzu şeklinde geçirme eğilimindedirler çünkü.Bir taraftaki açılmış çok daha büyük çinko delikleri,diğer taraftaki açılmış daha küçük çaplı deliklerle,yani asimetrik yönden olan bu çinko aşınmaları bence bu zıplamalardaki asıl büyük farkları da ortaya çıkaran en önemli bir neden olabilmelidir benim kendi görüşüme göre de.Bu paylaşımınız pek çok kişiye de, en azından bu kuru çinko-karbon pillerin (Löklanşe pillerin) doluluğu/boşluğu hakkında kaba da olsa yine bir fikir verebilmesi açısından oldukça büyük önem taşıyor ve mutlaka herkesçe bunun ilk baştaki bu yöndeki bir fiziki kontrolüyle de mutlaka göz önüne alıp değerlendirmesi açısından da çok iyi olacaktır düşüncesindeyim ben.Kolay gelsin.