DERSİN ADI : MEKATRONİK
ADI SOYADI : RECEP ERDAL
ÖĞRENCİ NO : 0927,36473
SÜRÜCÜ İKAZ SİSTEMİ
Sürücü yorgunluk, dalgınlık uyku haline geçişte aracın kontrolünü tamamen yada kısmen yitirmektedir. Seyir halinde iken aniden ya da kademeli olarak oluşacak risklere müdahale etmekte aracı uygun pozisyona almakta veya riski bertaraf edecek davranışı yapamamaktadır yada o anki panik hali ile uygun olmayan davranışlar sergilemektedir.
Oluşturacağımız sistemdeki kabin içi ağılayıcılar ve çevresel algılayıcılar ile şoförün davranışlarını yorumlayacağız ve güvenliğini sağlayacağız.
KABİN İÇİ ALGILAYICILAR
Kabin içine sürücüyü uygun pozisyonda takip edebilecek aldığı veriyi işlemciye iletebilecek yapıya sahip iki adet kamera konulacaktır.
1)Termal kamera: sürücünün vücut ısısını sürekli ölçerek işlemciye iletecek işlemcide önceden kaydedilmiş veri ile karşılaştıracak.
2)Harekete duyarlı kamera: aldığı görüntüleri işlemciye ileterek önceden kaydedilmiş normal pozisyonlardaki duruşlar ile anlık durumları karşılaştıran işlemci uygun olmayan durumlarda sesli uyarı vererek (başın öne düşmesi, göz kapaklarının olabileceğinden uzun süre kapalı kalması vb.)sürücüyü uyaracaktır.
ARAÇ DIŞI ALGILAYICILAR
Aracın uygun yerlerine montajlanacak algılayıcılar ile çevresel etkiler, trafik durumu, aracın kontrolden çıkma veya kontrolsüz seyrettiği bilgilerini alacağız.
1)Radar algılayıcı: Aracın ön tarafına yerleştirilecek radar alğılayıcı ile önündeki taşıt, hareketli ve duran cisimleri tamamlamada yardımcı olacaktır. Önündeki aracı algılayarak arasındaki mesafeyi, duran cisimler ile arasındaki mesafeyi ölçerek bilgileri işlemciye gönderecektir. Giden ve yansıyan sinyaller arasındaki frekans farkı zaman, dolayısı ile mesafeye bağlı olacaktır. Böylece her iki sinyalin belli ölçülerde karşılaştırılması ile elde edilecek fark sinyalinin frekansı araçlar ve çevresel objeler ile arasındaki mesafeye, frekans değişimi ise bağıl hıza karşılık gelmektedir.Radarın sadece kendi şeridindeki araçları izlemesi gereklidir.bu gereksinimi düz yolda sağlama kolaydır.virajlı yollarda etkin çalışabilmesi için nesnelere kitlenerek etkin çalışması gereklidir.Bu amaçla taramalı radarlarda anten tipli olanı tercih etmek gereklidir.bu tip radarlarda anten titreşimli bi motora bağlıdır.Saniyede on kez belli bi açıyı tarar.Algılanan nesne o anki anten açısı ile eşleştirilir.
2)Renk kontrollü lazer algılayıcılar: Aracın sağ yan aynasına yerleştirilecek bu algılayıcı ile aracın asfalt zeminde yol kenarına nekadar yaklaştığı kontrol edilebilecek ve bu algılayıcıyı araç ile yol kenarı çizgileri arasındaki güvenli mesafe tespit edilip belirlenecek açı ile montajı yapılacaktır. Bu amaçla aracın yolan çıkma riskini hesaplamada yardımcı olacaktır.
İŞLEMCİ
Çeşitli ortamlardaki ve olaylardaki risklerin sonuçlarını hafıza biriminde saklayarak anlık gelen veriler ile karşılaştırıp, risk oluşmaya başladığı anda sürücüye sesli ve ışıklı uyarı vererek sürücünün duruma müdahalesini isteyecektir. Fakat risk büyüyor ise ve sürücüde bu duruma müdahale etmiyor ise işlemci max. risk seviyesine ulaştığında sürücüden herhangi bi tepki almadı ise o anki durumu değerlendirip hafızasında kayıtlı olan işlemleri sırası ile veya öncelikli olarak uygulayarak sürücünün ve araç dışı objelerin güvenliğini sağlamak amacına yönelik aracın kontrolünü sağlayacak aktivatörleri devreye alacaktır.Bu olaylar gerçekleşirken veya gerçekleşme aşamasında sürücünün direksiyon,fren,vites değişimi gibi bir kontrolü sağlayan mekanik organlara müdahalesi ile sistem tamamen devre dışı kalarak kontrolü sürücüye bırakacak durumla ilgili öncelikli olarak yapılması gerekenler ile ilgili uyarıda bulunacaktır.
AKTİVATÖRLER
İşlemciden aldığı sinyal ile bağlı bulunduğu bağlı bulunduğu mekanizmayı çalıştıracak.İç ve dış ortamdan aldığı bilgiler doğrultusunda olumsuza yönelik yorum yaparsa işlemci sırası ile sesli ve ışıklı ikazda bulunacak sürücü tarafından cevap verilmez ise aracın dörtlü sinyallerini açarak aracın arkasından takip eden diğer araçlara uyarıda bulunacaktır.Radar sisteminden ve takograftan gelen bileğiler ile önündeki araç ile arasındaki mesafeyi açmak için sürücünün ayağı gaz pedalında olsa dahi motora giren havayı azaltacak pnömatik kısıtlayıcı ile aracın hızını azaltacaktır.bu aşamaya kadarda sürücü tepki vermez ise debriyaj sistemine bağlı hidrolik basınç attırıcı ile motoru şanjuman üzerinden güç aktarımı keserek fren hidrolik sistemine bağladığımız hidrolik basınç arttırıcı ile ani fren yaptırmadan mümkün olabilen an düşük hıza indireceğiz.Bu olaylar gelişir iken aracın yolda kalabilmesi için (çok keskin virajlar haricinde) yan tarafına yerleştirdiğimiz renge duyarlı lazer algılayıcıdan sürekli bilgiler alınacak ve yine radar sisteminden yol eğimine göre aracın açısı bilgilerini alarak direksiyon miline montajını yaptığımı servo motor ile aracı yolda tutmaya çalışacağız.
Bu aşamalar gerçekleşmiş ise yüksek ihtimalle sürücü uyku halinde, aşırı dağlın, yorgun ya da çok ciddi rahatsızlık durumunda olduğu kanısına varılabilir.
KULLANILACAK ALGILAYICILAR (GİRİŞLER)
1. Termal Kamera
2. Harekete Duyarlı Kamera
3. Radar Algılayıcı (76 Ghz 300m Menzilli)
4. Renk Kontrollü Lazer Algılayıcı
5. Endüktif Sensör
İŞLEMCİ
1. TMS320F2812 DSP İşlemci İle Bulanık Mantıkla Denetimi
2. İşletim Sistemi
3. LCD ekran
AKTİVATÖRLER (ÇIKIŞLAR)
1. Pnömatik kısıtlayıcı
2. Hidrolik basınç arttrıcı (Direkt Tahrikli Servo Valf)
3. Servo motor
BİLGİ TABANI
1)Radar Algılayıcı
2)Renk Kontrollü Lazer Alğılayıcı
3) Hidrolik basınç arttrıcı (Direkt Tahrikli Servo Valf)
4) Pnömatik kısıtlayıcı
5)Termal ve Harekete Duyarlı Kamera
6)Pedallara Bağlı Endüktif Sensörler
7)Direksiyon miline Bağlı Servo Motor