şarj dinamo bağlantısı

metinata

Üye
Katılım
29 Kas 2009
Mesajlar
169
Puanları
1
Yaş
56
Sabit bir dizel motoruna Elektrik hattı döşemem gerekiyor. Sarj dinamo bağlantısında sıkıntı oldu tam çözemedim.
Elinde şema falan olan varsa konjektörlü bir sistem için yardım.
 
Size bu yardımcı olabilir mi?

sarj1.jpg
 
bahsi geçen resimler güzel, daha önceden bakmıştım.
benim sıkıntım sarj lambasının bağlanmasında
nasıl bağlayayım ki kontağı açınca ve sarjı kestiğinde yansın?
 
merhaba elınızdekı sarj dınamosu kendınden konjektorlumu yoksa dısardan konjektorlumu. eger dısardan konjektorlu ıse arkadasımızın resımde kullanmasanda dedıgı uca kontak anatarından alacagın elektrıkle onun arasına lamba baglarsan tamamdır. kolay gelsın
 
merhaba elınızdekı sarj dınamosu kendınden konjektorlumu yoksa dısardan konjektorlumu. eger dısardan konjektorlu ıse arkadasımızın resımde kullanmasanda dedıgı uca kontak anatarından alacagın elektrıkle onun arasına lamba baglarsan tamamdır. kolay gelsın

resimdeki sinyal için denilen yer ile marş için kullandığım uç arasına sinyal lambasını taktım . ama olmadı.
kontağı açınca lamla yanmadı.
 
Merhaba.Bunun çeşitli sebepleri olabilir:

1. Akü gösterge lambası bozuk olabilir.Multimetreyle lamba devresi bağlantısından önce, omaj kontrolü yapıp lamba telinin kopuk olup olmadığına terminal uçlarından kontrol ederek veya gerekirse lambayı yerinden sökerek direkt olarak bakın.Lamba teli kopuksa yenisiyle değiştirin.

2.Alternatörden itibaren bağlantısı yapılan tüm kablo ucu-kablo terminali bağlantılarında,kontak anahtarının marş (start) konumundan bir alt konumunda kontak anahtarı ucundan gelen terminal ucu bağlantısında,göstergeye (Lambaya) girmeden önce akü lambasının terminal uçlarındaki bağlantısında da muhtemelen bir gevşeklik,elektriki geçirmezlik,Elektrik geçişine karşı yüksek bir direnç bulunabilir.Bunlar lamba devresinden, alternatör ucundan gelen göstrege lambasından kolayca bir akımının geçmesini engelleyebilir.Gerekirse bu terminal uçları bir zımpara veya bir bıçak ucuyla oksitlerden tamamen temizlenebilmelidir.

3.Kontak anahtarı bağlantısındaki doğru olan terminal ucuna,yani alternatörden gelen kablo ucunun bağlantısının doğru yapıldığından emin olmalısınız.Kontak anahtarı marş (Start) konumundan bir alt konumundaki bağlantı ucuna (Kapalı-0-1-2) yani 1 numaralı bağlantı ucuna(Akünün anahtardan geçip gelen + ucuna) tam olarak bağlı olmalıdır.

Kolay gelsin.
 
Merhaba.Bunun çeşitli sebepleri olabilir:

1. Akü gösterge lambası bozuk olabilir.Multimetreyle lamba devresi bağlantısından önce, omaj kontrolü yapıp lamba telinin kopuk olup olmadığına terminal uçlarından kontrol ederek veya gerekirse lambayı yerinden sökerek direkt olarak bakın.Lamba teli kopuksa yenisiyle değiştirin.

2.Alternatörden itibaren bağlantısı yapılan tüm kablo ucu-kablo terminali bağlantılarında,kontak anahtarının marş (start) konumundan bir alt konumunda kontak anahtarı ucundan gelen terminal ucu bağlantısında,göstergeye (Lambaya) girmeden önce akü lambasının terminal uçlarındaki bağlantısında da muhtemelen bir gevşeklik,elektriki geçirmezlik,Elektrik geçişine karşı yüksek bir direnç bulunabilir.Bunlar lamba devresinden, alternatör ucundan gelen göstrege lambasından kolayca bir akımının geçmesini engelleyebilir.Gerekirse bu terminal uçları bir zımpara veya bir bıçak ucuyla oksitlerden tamamen temizlenebilmelidir.

3.Kontak anahtarı bağlantısındaki doğru olan terminal ucuna,yani alternatörden gelen kablo ucunun bağlantısının doğru yapıldığından emin olmalısınız.Kontak anahtarı marş (Start) konumundan bir alt konumundaki bağlantı ucuna (Kapalı-0-1-2) yani 1 numaralı bağlantı ucuna(Akünün anahtardan geçip gelen + ucuna) tam olarak bağlı olmalıdır.

Kolay gelsin.

Kablo uçları yeni bağlandığı için her hangi bir sorun yok. Gösterge lambalarını ve Kontak anahtarını kendim yeni bir pvc elektrik pano kutusuna yerleştirdim. kontak anahtarına aküden bir hat çekip yağ müşirine/ lambasına, Şarj lambasına ve marş dinamosuna dağıtım yaptım.
Kontağı açınca yağ ve sarj lambası ( çıkışı şaseye bağlı ise ) yanıyor. Bir sorun yok. Ama motor çalışınca şarj dinamosu ile bağlantı olmadığı için dinamo şarj etse bile değişen bir şey olmuyor lamba yanmaya devam ediyor.
Kontak anahtarından gelen ve Şarj lambasının geçen ucu dediğiniz yere bağlarsam kontağı açınca lamba yanmıyor.
Şarj lambasının çıkışını nereye bağlayayım ki kontak açınca lamba yansın sarj normal ise sönsün
Teşekkürler.
 
Sayın Metinata;

Bakın,şarj gösterge lambasını bağlamadan önce şarj sisteminizdeki alternatörün Elektrik iç yapısını çok iyi bilmeniz gerekiyor.Keza bazı şarj sistemlerinde yalnızca şarj gösterge lambası doğrudan alternatöre bağlanırken,bazı son sistemlerde(Ters akım diyotlu,nötr nokta diyotlu,vb.geliştirilen yeni alternatör sistemlerinde) ise,şarj gösterge lambası,şarj lambası rölesi vasıtasıyla motor çalıştığında kontakları açılıp söndürülmektedir.Yani devre yapısının tek bir sistem bazında standardı ne yazık ki halihazırda yoktur.Bildiğiniz gibi konjenktörlerde de elektromekanik (Son yıllarda yalnızca gerilim kontrollü,çift kontaklı röle kullanımaktadır.Eski elektromekanik konjenktör sistemlerindeki akım rölesi,gerilim rölesi,kesme rölesi olmak üzere,yani çok eski dinamo(Dc. şarj dinamosu) sistemlerinde 3 adet röle kullanılırdı ve çıkış uçları da buna bağlı olarak daha fazla idi) veya tamamen ıc olan Elektronik konjentörlerde 15, 67, şase(-) yani gövde ucu olmak üzere üç uç bulunur.

Şarj göstrege lambasının çalışma prensibini de bağlantı mantığını tam anlamanız için tam kavramanız bu noktada bir miktar gereklidir.Mantık da aslında şudur;kontak anahtarından,yani aküden gelen + sıcak uç,eğer alternatör kompakt(Konjenktör eğer içinde yer alıyor ise) direkt alternatörün + ucundan girerek stator bobini ve ikaz uyartım bobininin bileziklerinden geçip şaseye akar.Alternatör kompakt değilse,kontak anahratı konjenktöre bağlanır,konjenktör bağlantısından geçen elektrik hattı alternatöre olan bağlantısından yine satator bobinlerinden geçip,uyartımdan bilaziklare akıp şaseye geçer.akan bu akım ampül içinden geçen seri olarak akıp geçmiş olan zayıf bir akımdır,elektromıknatıslamayla mağnetik alan oluşturarak elektrik oluşturma gücü 3-5 volt kadardır.Motor start alıp alternatör + ucundan 13.8-14 volt üretmeye başladığında,iki adet + kutup karşı karşya gelir ve şarj lambasından da ampülü yakan bu elektrik akımı akamaz,lamba sönmüş olur.(Ancak yalnızca şarj gösterge lambası kullanılan rölesiz eski sistemde bu işleyiş böyledir.)

Dün kendi arabamın alternatöründe küçük bir gözlem yaptım.Alternatörün + ucuna gelen bağlantıda bir kalın,bir de ince olmak üzere 2 adet kırmızı kablo girişi, - kutuptada da bir adet siyah kabloyla bağlantı girişi vardı.Diğer ayrı bir iki kablolu soket girişini çıkardığımda ise akünün kontak anahtarı açıkken yanan şarj lambası yanmaya devam etti,yani sönmedi.Bu da gösterge lambası kablosunun akünün + kutbundan giren bu ince kırmızı kabloyla direk gösterge lambasının akım devresiyle ilişkili olabileceği izlenimini bende uyandırdı.Çünkü gösterge için alternatörün ayrı bir terminal girişi olan özel bir kablo girişi bulunmamakta.(Yukarıdaki resimlerde yer aldığı gibi ayrı bir gösterge girişi yok).Alternatör mako marka Türk malı,55 amper,14 volt nominal akım çıkışlıdır.Umarım bu noktadan hareketle bağlantınızı başarıyla kendi mantık şemanızdan da geçirerek kolaylıkla yaparsınız.

Kolay gelsin.
 
elinizdeki dinamo tofaş serisi eski tip sarj dınamosu ıle aynı nıtelıkte, ıcınde dıyot grubu var ve benım sıze yazdıgım bır oncekı yalnıs oldu. ozur dılerım. bunla ılgılı olan sema aklıma gelmedı ama yalnıs hatırlamıyorsam kontak anahtarının cıkısından konjektore gıden kablo arasına lambayı bağlayacagız ve o tetık ucunu konjektorun artısıyla( lambadan sonraya) aynı yere baglıyacagız dıye hatırlıyorum. kolay gelsın.
 
Merhaba.Traktörümüze yeni bir şarj dinamosu ve konjektör taktım.Fakat alternatörün uçlarında ve konjektörün uçlarında voltaj göremiyorum.Bunların ölçümünü nasıl yapacağımı yazan olursa çok sevinirim.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,890
Mesajlar
931,054
Kullanıcılar
452,770
Son üye
babagaad

Yeni konular

Geri
Üst