12v Araba Aküsüne 0.5 ohmluk Bakır Teli Kısa Devre Bağlarsak Ne Olur ?

Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
4
Puanları
1
Yaş
32
Herkese merhaba .
Taşınabilir bir batarya tasarlıyorum . Sistemi yüksek akımlarda test etmek için rezistans lazım oldu fakat elimde rezistans yoktu . 3-4 metre uzunluğunda 3x2.5 antigron kablonun tellerini birbirine bağladım . yani 3 metre 7.5mm2 lik bir bakır kablom oldu . Direncini ölçtüğümde 0.5 ohm gösteriyor . İki farklı kaliteli multimetre ile ölçtüm .Multimetrelerden birinin osiloskop özelliği var. Bu sistemi taşınabilir güç kaynağıma bağladığımda mosfetler havaya uçtu . Oysaki ben sistemden 28 amper geçer diye düşünüyordum . Piller 14 v a kadar şarj edilmişti . Tasarladığım taşınabilir batarya 4s4p 32700 lifepo4 3c bataryalardan oluşuyor . Bms kartının 100 a koruması var görünüyor . Yani en azından 100 a akıma kadar ölçüm yapabiliyor ve akım 60 amperin üzerindeyse akımı kesiyor. Ama pillere bağlanan yük 100 amperdeen fazla çekiyorsa o zaman bmsin yapabileceği birşey yok . sadece havaya uçuyor . Bu olaydan sonra atölyemde 72 amper bir araba aküsü ile aynı deneyi yaptım . Ampermetrem en fazla 600 amper ölçüyor . Bakır teli aküye bağladığımda 350 amper akım çekti . farklı bir motosiklet aküsüne bağladığımda 100 amper akım çekti . Şimdi neyi yanlış ölçüyorum yada kaçırdığım nokta nedir merakla yanıtları bekliyorum .
 
Her tür akü, batarya veya pilin kapasitesi yanında anlık akım sınırı da vardır. Starter araba akülerinde bu sınır 600-800 amper'e kadar çıkabilir. Marş motorları bu seviyede akım çekebilirler. O yüzden araba çalıştırmak için kullanılan takviye kabloları gerekli ebatta/kalınlıkta olmayınca diğer aracı çalıştırmaya yetmezler.
 
Amper testi özellikle amperi değeri yüksek akülerden bu şekilde yapılamaz, hem akünün kendisi, hem ellerin kazara yanması, etrafa kıvılcım sıçratıp yangına neden olabilmesi, vb. açısından çok riskli bir işlemdir. Akülerin amper testi için şönt dirençli ampermetreler (akücülerin devamlı akülerin amper-saat testinde kullandığı) kullanılır, 3-4 metre uzunluğunda sıradan bakır iletkenler birkaç kat yapılarak normalde Elektrik-elektronikte kullanılan gerçek dirençler yerine hiç bir şeklide geçemez, direk kısa devre iletkeni olurlar ve çok tehlikeli olurlar, akünün direk kısa devresiyle olan amper testlerinde. Amper-saat (kapasite) testlerini bu işin olması gereken prosedürüne göre uygulamak gerekir. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
güzel insan, sınırları zorlamak iyidir ama her zaman değil. çok şanslısın gidenler sadece mosfetlermiş. bazı ölçümleri yapmak için en ilkeli olsa bile belli bir tecrübe gerekiyor. rezitans teli ile akü sağlamlık testi yaptık (bak yaptım demiyorum) belli değerler doğrultusunda redresörlerin çıkışında da rezitans teli kullandık. ama sadece anlık kullanımlardı. telin kızarma zamanı bize sağlamlık/amper testini geçiriyordu. bazen nasıl derler tecrübe her şeyden üstün oluyor. kulaktan dolma, benim dediğim yöntem geçerli değildir ama bir şekilde eski model test aracıdır.
 
En azından aküyü kısa devre etmek yerine hintlilerin jeneratör testinde kullandığı tuzlu su metodunu kullansan daha iyi. Ama ne kadar sağlıklı olur o ayrı mesele.

Ölçtüğün omaj yanlış. 1x2.5mm2'lik kablonun omajı 7,5-8Ohm / 1000metre civarında. Senin oluşturduğun kablonun direnci bu değere göre 4 metrede 1mOhm (0.001ohm) yapıyor.

Bu kadar küçük dirençleri ölçmek için kaliteli bir miliohmmetreye ihtiyacın var.

60 amperin üzerindeyse akımı kesiyor. Ama pillere bağlanan yük 100 amperdeen fazla çekiyorsa o zaman bmsin yapabileceği birşey yok . sadece havaya uçuyor.

Demişsin. Burada bir gariplik var. 60A üstünde akım kesiyorsa zaten 100A değerine ulaşamaman gerekir. Kaliteli bir Bms bunu kısa devre algılayıp çıkışı kesmesi gerekir.


Her akünün kendi iç direnci var. Büyük akülerin iç direnci daha küçüktür ve anlık daha yüksek akım çekebilirsin.

0.12-0,15ohm / 1500W civarında bir yüke ihtiyacın var. Sürekli ihtiyacın varsa krom nikel telden sarabilirsin aslında. 6-7 tane paralel 1Ohm 250W senin işini görür.
 
Son düzenleme:
Şimdi neyi yanlış ölçüyorum yada kaçırdığım nokta nedir
Güzel bir soru.
Aslında yanlış ölçmüyorsunuz (ölçüm detayına girmiyorum).
Kaçırdığınız nokta: Bataryaların, pillerin veya güç kayanklarının "Seri İç Direnci" dir.
"R Internal"



Yük: "R Load"

12V araç akülerinin ortalama iç dirençleri 0.013 ohm ile 0.023 ohm arasındadır.

Siz, bir yük bağladığınızda
"yükün direnci" + "Akü İç direnci" oranında akım akar.
Yani her ölçümünüzde akü direnci seri olarak yük direncinize bağlıdır.

Aslında karşılaşmış olduğunuz durum her akünün farklı iç dirençleri olduğunun göstergesidir.

Ve yine aslında siz, bu iç dirençleri ölçüyorsunuz..

Bu arada 0.023 ohm dan büyük akü artık bozulmaya yani kapasitesinin düşmesine doğru gitmektedir.
İyi çalışmalar
 
Son düzenleme:
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…