3 fazlı asenkron motorların hızı nasıl ve hangi metodlarla değiştirilir ?

Merhaba arkadaşlar..
Ben 3 adet TCA 785 ile 3 faz yıldız bağlı 4 kw gücünde motoru denedim
Sonuç olarak motor kalkma üzeri iken sorun çıktı bta41 600b kullandım..
Teknik anlamda sorun çıkmaması gerekiyo idi...

exalbursa rkadaşın yazdıklarını okudum..
3 faz pwm ve spwm çıkartabilirim PIC ile .
modül ve güç sürücü kısmı için mosfet ,tlp 250 ile sürebilme
ihtimalimiz var mı _?

amacım soft start yapmak ..
monofaz bir motor kontrolü yaptım gayet iyi çalışmakta ..

3 faz yıldız bağlantıda yıldız noktasına nötr bağlmak gerekli mi _
kararsız kaldım...

vvkaymak arkdaşımızda gördüğünü belirtmiş .. triak ile ama acaba nasıl bir
metod kullandılar
teşekkürler arkadaşlar... kolay gelsin

http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-985.pdf
 
Son düzenleme:
Daha basit düşünürsek kasnaklar ilede hızı (devri) düşürebilirsiniz.
Merhaba iyi çalışmalar,bir test sisteminde kullanılacak olan AC motor ve hız kontrol cihazı hakkında sizden bilgi almak istiyordum.Daha ziyade merak ettiğim en önemli konu şu, ki umarım bu konuda bana yardımcı olabilirsiniz, bir AC motorun devir sayısı, frekansını değiştirerek azaltıldığında o motor için belirlenen güç ve moment değerleri ne şekilde değişir? Teorik formülasyon gereği frekans düşürülüp devir sayısı azaltıldğında momentin arttığı motor veriminin de muhtemelen azaldığı görülmekte ancak zannediyorum ki pratikte bu olay biraz daha farklı.Standart verilere göre ortalama 1500 devir/dakikada 2 kutuplu bir AC motor yaklaşık 5-6 Nm gibi bir moment değerine sahipken frekans konvertörü ile devir sayısını 10-12 kat düşürdüğümde motor gücünün sabit kalarak moment değerinin 10-12 kat artması mümkün mü yoksa devir sayısını düşürdüğümde motor gücünün de sabit kalmayıp düşmesi ve buna bağlı olarak da momentin de düşmesi mi söz konusu?
 

Merhaba, ilk olarak bir motorun momenti T=9550*Güç/Devir formülü ile hesaplanabilir. Türkiyedeki motorların etiket değerlerinde 50 ve 60 hz frekanslar için elde edilecek güç ve devir sayıları yazılıdır (V/f oranı sabit olacak şekilde değişimler olur). Size Volt motorun bir motorunun etiket değerlerinden örnek vereyim. 380 V 50 Hz'de motor 45 kw güç üretirken 1475 devire sahiptir. Aynı motor 460 V 60 Hz'de 54 kw güç 1770 devire sahiptir.
Frekans arttıkça devir ve güç artığı için ortalama alınan tork değişmez. Sürücülerde bu mantıkla kullanılır fakat frekans değişimi -+ %30 olduğunda güçte kayıplar yaşanmaya başlar(Buradaki kayıplar ile ayrıntılı bilgi sahibi değilim). Yani sizin verdiğiniz rakamlarda oranlar bahsettiğiniz gibi olmaz.
Verdiğiniz örnekle ilgilide bir düzeltme yapmak istiyorum.1500 devir dakika motor 4 kutupdur. Verdiğiniz yaklaşık moment değeri başta verdiğim formül ile motorun devri ve gücü kullanılarak hesaplanır. Umarım yardımcı olabilmişimdir.
 
Öncelikle cevabınız için çok teşekkür ederim. Ben esas olarak, oluşturduğum bir test sisteminde bir alternatörün farklı devirlerde ürettiği gücü ölçmek istiyorum.Alternatör ortalama 1.5 kW güce sahip olup peak yaptığı güç 1.7 kW'tır. 50/60/70 Hz frekanslarda sırasıyla 375/450/525 devir/dakika hıza sahip olup bir küçük kasnağa bağlıdır.Bir kayış ile büyük kasnağa bağlanmış ve çevrim oranı 3.75'tir.Ben büyük kasnak miline bir ac motor takıp frekans değiştirerek farklı devir sayılarında tahrik vermek ve artan çevrim oranı sayesinde alternatörde üretilen güç değerlerini ölçmek istiyorum.Bu test için küçük devir sayılarında çalışmak gerektiği için ve piyasadaki ac motorlar yüksek devirlerde olduğu için bir frekans konvertörüyle bu işlemi yapmak istiyorum.Ancak bu seferde ortalama 50 Hz olan motorları 5-10 Hz gibi aralıklarda çalıştırmak gerekiyo ki zannediyorum bu da motor açısından oldukça zorlayıcı bi durum.Ayrıca yaptığım hesaplamalarda motor takılacak büyük kasnak milinde oldukça yüksek bir tork oluşmakta ve bu torku karşılayabilecek motoru seçmekte sıkıntı yaşamaktayım.Örneğin tersten gidecek olursak alternatörün 375 devir yaptığı 50 Hz de gücü 1.5 kW'tan alternatör milinde oluşan moment yaklaşık 38 Nm oluyor.çevrim oranı 3.75ten büyük kasnağa geçişte tork 3.75 kat artarak yaklaşık 140 Nm'yi buluyor.Devir sayısı da büyük kasnağa geçişte çevrim oranınca azalarak 100 devir oluyor.Bu durumda motor takılacak büyük kasnak milindeki tork 140Nm devir ise 100 devir oluyor.Tabi bu değerler maksimum olması gereken değerler,bu noktadan sonra motorun devir sayısı gittikçe düşürülecek ve alternatöründe gücü nasıl değişiyo ona bakılacak.Ancak dediğim gibi 100devirde 140 Nm değeri çok yüksek değil mi? yoksa ben hesabı yanlış mı düşünüyorum? hesap doğruysa bu değerleri nasıl bir motorla elde edebilirim?
 
Verdiğiniz örnekteki rakamlar benim hesaplamalarıma görede doğru çıkıyor. Son olarak 1.5 veya 2.2 kw bir motor ile bahsettiğiniz momenti elde edebilirsiniz. Tabiki motorun devrini 100 devire düşürecek sistemi kullanarak. BU durumda sürücü kullanmak işi kolaylaştıracak lakin maliyeti artıracaktır. 50 Hz'de bir redüktörlü sistem ile maliyet düşürülebilir.
 
Yani volt marka 50 Hz 4 kutuplu 1500 D/d olan, 2.2 ve 3 kw için moment değerleri 15-20 Nm olan bir ac motor ve bunlara uygun bir 2.2 yada 3 kw'lık bir frekans konvertörü alıp motor devir sayısını 50-100 d/d gibi değerlere düşürürsem bu 140 Nm civarı torkları elde edebilirim öylemi umarım doğru anlamışımdır?
 
Motor frekansını düşürerek devri düşürüp yüksek moment alıyorsunuz buraya kadar sorun yok. Ekstra soğutma sistemi yaptınız düşük devirde dönen soğutma fanının yarattığı soğutma probleminide aştınız diyelim. Peki motor mili anma moment değerinin ne kadar fazlasına dayanabilir bu hiç düşünülmemiş.
 
Frekans konvertörlü sistemlerde grafikte görüldüğü gibi düşük hızlarda moment sabit kalmaktadır.50 Hz den sonra da momentde düşme olmaktadır.
Makinabizdenin belirttiği gibi moment artırmak için redüktör kullanımı en uygun çözüm diye düşünüyorum.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…