Elektrik Motorlar?
IEC Normal Motor
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
B3 AYAKLI MOTOR
B5 FLAN?LI MOTOR
PARÇA HAR?TASI
6", 8" ve 9" dalg?ç motorlar?
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
Parça Listesi
Dalg?ç Motor Grafikleri
Kablo Kesiti Seçimi
6" Mekanik Ölçüler
8" Mekanik Ölçü?er
Derin Kuyu (VHS) Motorlar?
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
Mekanik Ölçüler
Kaplin Ölçüleri
?çten So?utmal? Motorlar
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
Mekanik Ölçüler
Alternatör
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
Alev S?zd?rmaz
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
Ba?lant? ?emalar?
Vibrasyon Motorlar?
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
Seçme Talimat?
Kullanma Talimat?
Asansör Motorlar?
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
Bilezikli Asenkron Motor
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
Yol Verme
Mekanik Ölçüler
S2-S4-S5 Çal??ma Rejimi
Frenli Motor
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
??letme De?erleri(Çift H?zl?)
Mekanik Ölçüler
Çift H?zl? Motorlar
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
??letme De?erleri(Fan)
B3 Ayakl? Motor
B5 FLAN?LI MOTOR
Daire Testere Motoru
Genel Bilgiler ??letme De?erleri
Teknik Bilgiler
Genel Bilgiler
KULLANIM ALANLARI
Bilezikli asenkron motorlar (BAM) sanayide, motor karakteristiğinin yük şartlarına ve karakteristiğine göre ayarlanması gereken hallerde sincap kafesli motorların yerine kullanılırlar.
BAM’ ların kullanımını gerektiren belli başlı durumlar şunlardır:
Yükü (tahrik edilen makinayı) hareketlendirmek için gereken kalkış momentinin çok yüksek olması veya yük ataletinin büyük olması,
Motorun çektiği kalkış akımının şebeke kapasitesinin üzerinde olması veya şebekede gerilim dalgalanmasını önlemek amacıyla kalkış akımı üzerinde olması,
Yavaş ve yumuşak bir kalkış istenmesi,
Bu gibi hallerde rotor devrelerinde reosta (direnç) bulunan bilezikli motorlar şu avantajları sağlarlar;
Motorun kalkış momenti kalkış süresi boyunca belli sınırlar içinde tutulabilir.
Kalkış sırasında rotorda kaybedilen enerjinin büyük kısmı reosta üzerinde dağıtıldığından, rotorda aşırı ısınmalara yol açmadan sık ve uzun süreli kalkışlar yapılabilir.
Kalkış akımı kalkış süresince kullanıcı tarafından belirlenen sınırlar içinde tutulabilir.
Kısa süreli olmak kaydıyla devir ayarlama imkanı vardır.
İmalatımız olan bilezikli asenkron motorlar S1, S3, S4, S5 rejimlerinde çalışabilecek şekilde dizayn edilmişlerdir. Her türlü, vinç, kreyn, malzeme aktarma (Materials handling) makinaları, ağır merdaneli makinalar gibi zor tatbikatlar için özel olarak imal edilmişlerdir.
TSE ve IEC Standartlarına uygun şekilde boyutlandırılmışlardır. Devrilme momentleri yüksektir. Fırça ve bileziklere erişilmesi ve bakımı kolaydır. Servis ihtiyacı asgariye indirilmiştir.
MEKANİK YAPI
Gövde, kapak ve ayaklar GG20 kalite kır demir dökümdür. Ayaklar gövdeye civata ile tesbit edilmiştir, kırılma halinde kolaylıkla değiştirilebilir. Gövde üstünde kaburgalar vardır. Soğutma milin arka ucunda bulunan pervanenin gövde kaburgaları üzerine üflediği hava vasıtası ile temin edilir. Dönüş yönünün soğutmaya tesiri yoktur. Motorların her iki tarafında mil çıkışı mevcuttur.
GÜÇ
Bilezikli Asenkron Motorların güç tesbiti çalışma rejim türüne göre tesbit edilir.
Çalışma Rejimi Türleri:
Sürekli Çalışma (S1): Motorun ısıl dengeye erişilene kadar yeterli bir süre değişmez yükle çalıştırılmasıdır. (Şekil 1)
Kısa Süreli Çalışma (S2): Motorun ısıl dengeye erişilmesi için gereken süreden daha kısa bir süre çalıştıktan sonra sıcaklığın ortam sıcaklığından en çok 2°C yüksek bir değere ininceye kadar duracak ve enerjisiz kalacak biçimde çalışmasıdır. (Şekil 2)
Dönemli Kesintili Çalışma (S3): Motorun bir değişmez yükle çalışma ve bir durma sürelerinden oluşan özdeş dönemlerle çalışmasıdır. Bu çalışma rejiminde, yükleme çevrimi ve yol verme akımı, sıcaklık artışını önemli ölçüde etkilemeyecek biçimde olmalıdır. (Şekil 3)
Yol Vermeli Dönemli Kesintili Çalışma (S4): Motorun uzun bir yol verme ve bir değişmez yükle çalışma sürelerinden oluşan ve birbirini izleyen özdeş dönemlerle çalışmasıdır. (Şekil 4)
Elektriksel Frenlemeli Dönemli Kesintili Çalışma (S5): Motorun bir yol verme, bir değişmez yükle çalışma, bir hızlı elektriksel frenleme ve bir enerjisiz durma sürelerinden oluşan birbirini izleyen özdeş dönemlerle çalışmasıdır. (Şekil 5)
Çalışma Katsayısı (ED Faktörü): Motorun yol verme, çalışma ve varsa elektrikli frenleme zamanlarını kapsayan yükte çalışma süresinin toplam çalışma ve durma süresine oranıdır. Çalışma katsayısı (ED faktörü) % olarak ifade edilerek, toplam çalışma ve durma süresi 10 dakikalık süre için ED % olarak hesap edilir.
Tabloda gösterilen güç değerleri S3-S4-S5 çalışma rejimlerine göre verilmiştir. S3 dönemli kesintili çalışmada şalt sayısı 6, S4-S5 çalışma rejiminde 150-300-600 şalt/saat’ dir.
GERİLİM ve FREKANS
Motorlar normalde 380 Volt ve 50 Hz şebekede çalışacak şekilde tasarlanmışlardır. Rotor gerilimleri DIN 42681’e göredir ve verilen değerler ± %5 toleranslıdır. İstek üzerine değişik gerilim ve frekansda motor imalatımız vardır.
1) Yol verme akımı
2) Yol verme momenti
3) Devrilme momenti
4) Yol vermede en küçük moment Şekil 1 : Sürekli çalışma (S1)
N = Anma şartlarında çalışma
R = Durma
Qmax =Çalışma döneminde ulaşılan
en yüksek sıcaklık
Şekil 2 : Kısa süreli çalışma (S2)
N = Anma şartlarında çalışma
Qmax = Çalışma süresinde ulaşılan
en yüksek sıcaklık Şekil 3 : Dönemli kesintili çalışma (S3)
N = Anma şartlarında çalışma
R = Durma
Qmax = Çalışma döneminde ulaşılan
en yüksek sıcaklık.
Çalışma katsayısı =
Şekil 4 : Yol vermeli dönemli
kesintili çalışma (S4)
D = Yol verme
N = Anma şartlarında durma.
R = Durma
Qmax = Çalışma döneminde ulaşılan
en yüksek sıcaklık.
Çalışma katsayısı = Şekil 5 : Elektriksel frenlemeli dönemli
kesintili çalışma (S5)
D = Yol verme
N = Anma şartlarında çalışma
F = Elektriksel çalışma
R = Durma
Qmax = Çalışma döneminde ulaşılan
en yüksek sıcaklık.
Çalışma katsayısı =
YALITIM
BAM tipi motorlarda Rotor ve Stator “F” yalıtım sınıfında imal edilirler. Stator sargıları rutubete karşı tropik vernik ile ikinci bir kez daha verniklenirler.
Yalıtım Sınıfları İzin verilen en büyük sıcaklık °C
A 105
E 120
B 130
F 155
İstek üzerine rutubetli ortamda çalışacak motorlarda su yoğunlaşmasına karşı şu önlemler alınır:
Yoğunlaşan suyun dışarıya akışını en iyi şekilde sağlayacak delikler motorun her iki tarafına ve yapı biçimine göre en uygun yerlere özel biçimde açılır. Bununla beraber gövde içi sıcaklığını daima öngörülen düzeyde tutarak su yoğunlaşmasını önlemek için bobin sargı başlarına aşağıdaki çizelgede belirtilen güçlerde ısıtıcı yerleştirilir. Ancak ısıtıcı, motor çalıştırılmadan önce devre dışı bırakılmalıdır.
Tropik ortamda çalıştırılacak motor için duruk hal rezistans gücü:
http://aydinlar.com.tr/?el=urunler&katid=13&id=36
Buradaki linki incelersek ister üzerine yoguşmayı ve nemi önlemek için kullanılabiliyormuş