Akım kontrol mantığı bilinmeden sonuca varılamaz.
Bir devredeki akım kontrol mantığı gerilimin yük direncine göre hassas olarak ayarlanabilmesidir.
Akü şarj uygulamalarında yapılan en büyük hata ise yük direncinin (AKÜ) sabit olarak kabul edilmesidir.
Bir akü şarj esnasında farklı iç direnç göstermektedir. Bu sebeple sabit bir gerilim ile aküleri şarj etmeye çalışmak en büyük hatadır.
Akü iç direnci şarj zamanına bağlı olarak değişeceği için bu direnci her daim doğru olarak ölçüp gerilimi ayarlayabilmek mantıken olanaksızdır.
Ancak yük direncine seri bir direnç bağlarsak, yük akımının değişimini bu direnç üzerinde hassas olarak ölçüp gerekirse çıkış gerilimimizi bu değişime göre rahatlıkla ayarlabiliriz.
Bir çok kompenentlerin bilgi sayfalarında örnek uygulama şemaları verilmiştir.
Bu konuda en popüler olan LM317 entegresi ile sabit akım kaynağı rahatlıkla yapılabilmektedir.
https://www.st.com/resource/en/datasheet/lm217.pdf
Şemayı analiz edersek yük akımının R3 direnci üzerinden geçtiğini görebiliriz. Yük akımı ve R3 direncinin değeri doğrultusunda R3 üzerinde düşen gerilimi kullanarak, başka bir kompenetle kontrolümüzü sağlayabiliriz.
Yani bu direnç üzerinde düşen gerilim belli bir seviyeye ulaştığında 2N2222 transistörünü iletime geçiriyor, iletime geçen transistörün C-E direnci düştüğü için de LM317 nin çıkış gerilimini düşürdüğü açıkça anlaşılmaktadır.
Şemadaki verilen değerler incelendiğinde veriler doğrultusunda max akımın 10 ohm direnç için 0.6A olduğunu görebiliriz.
Örnek şema 6V aküler için verilmiş olsa da R2 direncinin değerini 2 katı artırarak 12V luk aküler için belirlemek zor değildir.