Ateşleme Bobini

cachex

Üye
Katılım
20 Ara 2008
Mesajlar
34
Puanları
1
Yaş
40
Ateşleme bobini hakkında geniş bilgi ihtiyacım var bilgisi olanlardan yardımcı olmalarını rica etsem
 
Bildigim kadariyla krank milinine bagli iki miknatis bobine surtuyor bobin 10 bin volt elektirik uretiyor bu gerilim kabloyla bujiye veriliyor bujide ateslemeyi sagliyor bu her donuste tekrarlaniyor tek silindirli motorlarda boyle cok silindirli motorlarda disbiritordu galiba ismi bu parcayla kuvvetlendirilerek 4 e 5 e 3 e falan ayriliyor.


A10 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Bildigim kadariyla krank milinine bagli iki miknatis bobine surtuyor bobin 10 bin volt elektirik uretiyor bu gerilim kabloyla bujiye veriliyor bujide ateslemeyi sagliyor bu her donuste tekrarlaniyor tek silindirli motorlarda boyle cok silindirli motorlarda disbiritordu galiba ismi bu parcayla kuvvetlendirilerek 4 e 5 e 3 e falan ayriliyor.


A10 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
krank miline bağlı iki mıknatıs dediğin sistem sen herhalde motosikletten pay biçiyorsun ALTERNATÖR dinamodur
ateşleyici yüksek gerilim trafosu (indiksiyon ) bobini de derler genel yapısını araştırırken tesla bobini diyede aratırsan trafonun nasıl ve ne işe yaradığını öğrenirsin
 
ATEŞLEME SİSTEMİ Benzinli motorun ateşleme siteminin bazı önemli parçaları şunlardır:
Akü, kontak anahtarı, endüksyon bobini, distribütör, buji ile distibütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır.
Bezinli motorlarda bujinin görevi ateşlemeyi sağlamaktır. Benzinli motorlarda bulunan distribitörün en önemli görevleri endükdiyon bobininden gelen yüksek voltajı bujilere dağıtmanın yanısıra, pilatin ve meksefe yardımıyla yüksek voltajın oluşumunu sağlamak, ayrıca tevzii makarasıyla da elektrik dağıtımını sağlamaktır.
Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı 15.000 - 25.000 volta çıkarır.
Bıjilere ateşleme sorasna göre akım dağıtan distribütördür. Motor çalışmazken kontak anahtarı, ateşleme durumunda açık unutulursa platin ya da bobin yanabilir.
Aracın belirli bir km.'sinden sonra bazı parçaları değişmelidir. Bunlardan biri platin ve bujidir. Ateşleme sistemi ayarlarından biri buji ayarı ve diğeri ise platin ayarı ile avans ayarıdır.
Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir. Platin meme yaparsa zımparayla temizlenir.
Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir.
Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal eteşleme yapmaması,
bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır.
Bujiler ayarsız ve aşınmış ise motor çekişten düşer.
Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır.
Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir.
 

SXypudoGyZnk2T9nH6KWhjb8GIwOS4ULaabg9gW-89bnVcJcPO.png

Ateşleme (Yüksek Voltaj Bobini):
Bir koruyucu içinde demir bir çekirdek üzerine sarılmış iki tür sargı ve sargılar arasında bulunan yalıtkandan oluşur.Sargılardan birincisine primer(Düşük voltaj) devresi,ikincisine sekonder(Yüksek voltaj) devresi denir.Bobin çekirdeği ise silisyumlu saçlardan yapılmıştır.Bobin üzerinde 3 ayrı uç bulunur.Uçlardan birisi,giriş ucu (Bat) (+) (15) işaretleri ile belirtilmiştir.Bu uca,kontak anahtarından gelen devre ucu bağlanır.Diğer uca ise (Dis) (-) (1) işaretleri ile belirtilmiştir ve bu uç distribütör girişine bağlanır.Bu uçlara primer devre(düşük voltaj devresi) denir.Üçüncü uç ise bobinin ortasından çıkan sekonder(Yüksek voltaj devresi) ucudur.Bu uç,yüksek voltajı iletebilecek özel buji kablosu ile distribütör kapağının ortasına bağlanmaktadır.

Bobinin dış çevresi saç bir koruyucu tarafından korunur.İçerisinde rutubeti önlemek amacı ile yalıtkan olarak bazen yağ kullanılır.

Düşük Voltaj Devresi(Primer Devre):Bu devrenin sarım tellerinin kesiti daha kalındır.Genellikle 0.7-1 mm. çapında 200 sarımla sarılmış bakır bobin (Emaye) telinden oluşur.

Yüksek Voltaj devresi(Sekonder Devre):Bu devrenin sarım tellerinin çapı,düşük voltaj devresine göre daha incedir(0.03-0.07 mm.)ve sarım sayısı da düşük voltaj devresinin 100 katı kadar olur.Örneğin birinci devrede sarım sayısı 200 sarımlı ise,ikinci devrede 20 000 olur.Ortalama olarak,yüksek voltaj devresinin sarım sayısı 18 000 civarındadır.

Ateşleme Bobininin Çalışma Prensibi

Kontak anahtarı açılınca,bataryadan gelen akım,ampermetreden geçip,bobinin giriş ucuna gelir ve bobinin alçak voltaj sargılarından geçerek batarya voltajına ve bobin sargılarının direncine bağlı olarak,bobinin distribitör ucundan çıkıp distribütör girişine,oradan da platinlere gelerek devresini tamamlar.(Platinli ateşleme-Delco sistemi)Bu akım primer devresinden geçerken yavaş yavaş yükselir.Sargının etrafında bir mağnetik alan doğar.Bu amğnetik alan Lenz kanununa göre düşük voltaj devresinden geçen akıma zıt yönde akım üreterek bir elektromotor kuvveti (emk) indükleyecektir.Bu akım düşük voltaj devre akımının yükselmesini geciktirecektir.Devreden geçen akımla birlikte,her iki sargı etrafında oluşan mağnetik alan kuvvetlenecektir.Kuvvetlenen bu alan yüksek voltaj devre sargılarında,yüksek voltaj indüklemeye yeterli değildir.Yaklaşık olarak 250 voltluk bir self(Öz)indüksiyon akımı doğabilir.Bu ise devre sargıları ile orantılı değildir,daha az sarımda da bu voltaj doğabilir.Bu nedenle mağnetik alanın değişme hızının arttırılması icap eder.Bu amaçla akım en yüksek tepe noktasından geçerken bir platin yardımı ile bu akım primer devrede aniden kesilir. Ani olarak kesilen bu akımın tesiriyle,bobin çekirdeği etrafında çok hızlı bir alan değişimi olur.Bunun sonucu olarak,gerek birinci devrede,gerekse ikinci devrede yüksek bir voltaj indüklenir.İndüklenen bu voltaj,birinci devreden ayni yönde akmak ister.Ancak platinlar açık olduğundan,devresini tamamlayabilmesi için,platinlar arasında ark yaparak devresini tamamlamaya çalışır.

Bu ise istenmeyen bir durumdur,platinlerin kısa sürede bozulup kullanılmaz hale gelmesi demektir.Bu şekilde ark yapan devreden yüksek voltaj da alınmaz.Bu amaçla alçak voltaj devresine paralel olarak bir kondansatör konulmuştur.akımın en yüksek tepe noktasından sonra,düşük voltaj devresindeki akım bu kondansatörü şarj etmeye başlar.Bu şarj işlemi platinlerin kapandığı noktaya kadar sürür.Bu noktadan sonra,yani alçak voltaj devre akımı sıfır olunca kondansatör boşalmaya başlar.Böylece birinci devreden öncekinin aksi yönünde ve hızlı bir akım geçmeye başlar.Bu akım,mağnetik alanın şiddetini negatif yönde olmak üzere yükseltir.Bu anda birinci devreden akım geçemeyeceğinden ,yüksek voltaj devresinden ,alçak voltaj devresine orantılı olarak yüksek voltaj elde edilmiş olur.Yüksek voltaj devresinde indüklenmiş olan 18 000 - 25 000 voltluk akım,ateşleme bobininin ortasındaki uçtan çıkarak, özel kablosu ile distribitör kapağının ortasına ulaşır,oradan da kaç adet silindir varsa o kadar bujiyi ateşlemek suretiyle görevini yapmış olur.Kolay gelsin.

Alıntıdır.Kaynak:

Benzin Motorları,(Endüs.Meslek.Liseleri için,MEB tarafından tavsiye edilen ve 1984'de basılan ders kitabıdır.)
 
Son düzenleme:
abiler bilgiyi esirgememiş vermiş allah razı olsun ben arabanın bobininden çıkan yüksek voltajı dogrultup 24 ve 12 volt dogru akıma çevirmek istiyorum ve bunu 80 veya 100 amper gibi yüksek anma akımı çekecek bir cihaz çalıştırmam lazım yardımlarınız için şimdiden teşekkürler
 
sayın: binbaşı hocam aylardır kartal slx 96 aracın bir sıkıntısı vardı baya masraf yaptık sorun devam ediyor

ateşlemeden şüpheleniyorum 10 d/d devirde 1.5 saniye yükseliş 1.5 saniye düşüş ile 9 ila 10 arasında devir saat'ide oynuyor
gaz beyni'de değişti bujiler ve kabloları disbiratör kapağı değişti hava girişini biraz daha kaparsam bu neredeyse ortadan kalkıyor bu seferde çok yakıyor nedir bunun derdi istanbulda usta bırakmadık gitmedik yani bu kadar hocam sizden umudum var
 
ee normal araca takılı olan akünün kutup başından al 150 amper ve üzeri şarj dinamosu öneririmz zaten doğru akım var şarj dinamo çıkında ama 14.4 ile akü şarj ettiği için senin kullanacağın cihazda ne kadar tolarans vardır onu bilemem
 
sayın: binbaşı hocam aylardır kartal slx 96 aracın bir sıkıntısı vardı baya masraf yaptık sorun devam ediyor

ateşlemeden şüpheleniyorum 10 d/d devirde 1.5 saniye yükseliş 1.5 saniye düşüş ile 9 ila 10 arasında devir saat'ide oynuyor
gaz beyni'de değişti bujiler ve kabloları disbiratör kapağı değişti hava girişini biraz daha kaparsam bu neredeyse ortadan kalkıyor bu seferde çok yakıyor nedir bunun derdi istanbulda usta bırakmadık gitmedik yani bu kadar hocam sizden umudum var

Anlatımlarınızdan bu aksaklığın yakıt sisteminden kaynaklandığı görülüyor.Yakıt sistemini analiz ettirip en ince noktasına kadar inceleyin/incelettirin.Ama bunu yapmadan önce mutlaka egzoz sisteminde olası bir tıkanıklık olmadığından da emin olmalısınız sn.saftilki.Yakıt sistemindeki bu aksaklığa,ön yönelmemiz de,hava giriş klapesini(Jiklesini)kapadığınızda devirdeki bu dengesizliğin tamamen bertaraf olmasıdır.Çünkü bu durumda zengin karışımın hava emiş manifoldundan motora gitmesini indirekt yoldan sağlamış,deviri arttırmış oluyorsunuz.Sizin sorununuz da zaten çok düşük devir kademelerinde.Benzin sistemiyle çalışan atmosferik karbüratörlerde,bildiğiniz gibi karbüratörün,rölanti devresi,kapış devresi,akselerasyon devresi,vb.gibi birçok devire bağlı yakıt devreleri yer alır.Sizin sisteminizde benzin/lpg gibi değişik yakıt seçimlerinde,bu devrelerden düşük devirde çalışıp hizmet veren bu karbüratör devresi,yakıt+hava karışımını vermede,en iyi şekilde sağlamada bir zaafiyet göstermekte.

Egzoz tıkanıklığı nedeniyle oluşan bir geri basınç motorun rahat çalışmasını önleyeceği gibi,hava filtresi-karbüratör-emme manifoldu-yakıt odası-egzoz susturucu hattında yakıtın havayla tam karışım yapmasında bir aksaklığa,karbüratörün bu düşük devir kademesinde neden olabilir.Öncelikle varsa bu sorun (Tıkanıklık) sorunu bertaraf edilmeli.

Yakıt sisteminin en önemli parçası olan karbüratör sökülüp,lpg dönüşüm kitleri ile birlikte temizlenmeli,olası bir delik,hareketli parçaların dönme nokatalarındaki muylu yatakları(Buradan hava boşluğuyla ekstra bir dış hava alıp almadığı) denetlenmeli,tüm memeler,özellikle rölanti devresindeki memeler tıkanıklık kontrolüne tabi tutulmalı,tek tek elden geçirilmelidir.Karbüratörün elektronik ateşleme modülüne olan,otomatik avans ayarını elektronik sisteme ileten ince vakum hortumu,delinme,yerinden çıkma,ekstra hava alma durumunun bulunup bulunmadığı incelenip gözlenmelidir.Lpg'nin beyin kısmının da yakıt (Gaz) ayarı açısından bir uzmana kontrol ettirilmesi de iyi olur.

Ateşleme sisteminde olabilecek olası aksaklıklar aslında bu sistemi tamamem yenilemenizle(Ancak orijinal,servisin önerdiği buji,buji kablo takımı,distribütör kapağı,vb.kullanımının olduğu varsayılıp)devirde oluşacak bir aksaklık da giderilmiş,buradan kaynaklanacak düşük devirlerdeki motor vuruntusu,fazla yakıt tüketimi,devir istikrarsızlığı da tarafınızdan elimine edilebilmiştir,son derecede yararlı olmuştur.Bir de yakıt sistemini indirekt yoldan etkileyen ve tıkanma durumunda fazla yakıt artımına neden olan hava filtresinin de,Kartal SLX aracınız için kılavuzunda ve servisince önerilen büyüklükteki,standart bir hava filtresini ayrıca kullanmanız da çok önemli.Bu da yakıt+hava karışımının oluşması sırasında,eğer karbüratörde bir tıkanma,ekstra bir sorun bulunmuyorsa,bu noktada belki karbüratördeki karışım sırasında bir sıkıntı yaratabilir.Bunu da göz önünde bulundurun.Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
130,069
Mesajlar
932,770
Kullanıcılar
453,065
Son üye
jros

Yeni konular

Geri
Üst