Avometre kullanımı ile ilgili birkaç soru

starter ve balast ölçümlerinde en iyi yöntem seri lamba yöntemidir. satatere seri lambanın her iki ucunu seğdirdiğinizde lamba yanıp yanıp sönerse sağlam drek yanar veya hiç yanmazsa bozuk demektir. balastlardada seri lambanın bir ucunu önce balastın girişine değdir lamba parlak yanacaktır çıkışına değdirdiğinizde daha sönük yanıyorsa balast sağlam parlak yanıyorsa veya hiç yanmıyorsa balast bozuk demektir. tabii bu arada seri lambanın diğer ucu nötrde olacak slm
 

Peki ustam ölçü aletiyle nasıl bulabiliriz sağlam olup olmadığını?
 
Peki ustam ölçü aletiyle nasıl bulabiliriz sağlam olup olmadığını?

Hayırlı akşamlar,sn.öğretmen 27 hocam,size bazı detayları da vermeye çalışayım.

Starter neon,argon gazlı tüpü içinden kısa devre yaptığında (Veya kondansatörü kısa devre olduğunda) flüoresanların her iki ucundaki flamanlar kırmızı yanar,tüp yanmaz (İçi hafif prıldar,çünkü devre kapalıdır,şok bobini flamanlar arasından 300 volt dc. y, atlatıp tüpü ateşleyemez,yüksek gerilim atlayıp da flüoresan da hiç yanamaz.Bunu kısa devre olmuş starter önlemiş olur,starteri çıkarırsanız flüoresan eskisi gibi yanar.Ama yakmak için manuel yöntem (Tornavidanın ucunu simit olanlarında paralel,yani starterin bağlandığı noktaya değdirip çekmeniz gerekir.)Böylece ateşlenir flüoresan ve startersiz de yine yanmaya devam eder.

Kısa devre yapan starterlerin,sn rezistans'ın da açıkça belirtebildiği üzere,seri lamba yöntemi veya avometrenin omaj ölçüm kısmından ölçülerek bu sağlamlığı yine kontrol edilebilir.

Kısa devre olmayıp da lambayı yakmayanlar da ya içindeki tüpü gazını yitirmiş,bu tüpü kırılmış veya 220 volt ac. geldiğinde ısınan uçların birbirine,geçen akımla ısınarak termik olarak da yaklaşmaması nedeniyle de tam bozulmuş olanlardır.Lambayı yakmıyor veya yukarıdaki örnekteki gibi, kırmızı olarak flamanları da tüpü ateşlemeden yakıyorsa,starterin içteki tüp kısmı kesin arızalıdır.Kondansatörü kısa devre ise flamanları,kondansatörün içten kısa devre olan bu yapısı nedeniyle sadece kırmızı olarak yakar,flüoresan tüpü ateşleyip de yakamaz.

Balast (Şok bobini ) klasik,eski tipte olanları,içinden bobinleri (Sargıları) eğer yanmışsa veya teli kopuksa omaj ölçümünde hiç değer göstermezler,sonsuz omaj gösterirler (Bozuk bir direnç,rezistans öğesi gibi)

Eğer bu balastlar yine içten yanarak tam olarak da kısa devre olmuşlarsa,zaten sesli omaj ölçümünde buzzerin uzun sesiyle,normal omaj ölçümünde de çok küçük omaj değeriyle (Sıfıra çok yakın veya sıfır) bunu size hemen göstermiş olurlar.

Flüoresan lamba flamanlarının içten kopuk olup olmadığını da (Çünkü bir flamanı bile kopuk olsa starterle çalışamaz durumuna gelir.) avometrenin omaj ölçüm kısmında,belirli bir omaj değerini okuyup görerek anlayabiliriz.Her iki ucunda ayni ve sabit,belirli bir omaj değeri okunabilen tüpler sağlam ve sağlıklıdır.

Tasarruf lambalarının kompakt,iç balast Elektronik devreleri sağlam kalıp,flüoresan lambasının tek bir flamanı dahi eriyerek kopsa,bu kompakt lambalar (Cfl'ler) yanmaz.Daha önce devre kısmı bozulup,her iki flamanı sağlam kalan flüoresan tüplerle takas yapılarak,bu lambaların "tasarruf" adına yakışır şekliyle de ekonomik kullanımı tamamiyle de bizim elimizdedir.Elimizdeki sağlam flüoresan tüplerin her iki uçlarındaki flamanları (omaj değerini) dikkatlice ölçerek,sağlamlığını teyit edebildiğimiz bu tüpleri,yine daha önceden devresi sağlam kalan bu elektronik balast yapılarına her zaman monte edebiliriz.Yapılan bu basit işlem,ülkemiz ekonomisine ve en başta da bizim aile bütçesine,az da olsa her zaman bir katkıyı da sağlamış olacaktır.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Daha öceki sorularınızdan aklıma gelip de şimdi yazma fırsatı bulduğm iki husus;
*diyot testinde sağlam diyod aralığı 500-900 bunun tabi zener hariç ve devre dışındaki değer ters ölçümde de açık devr sonsuz gösterecek,
*led kontrolünü probları tutarak yapabilirsiniz ayrıca tr kazanç ölçüm yuvası var o yuvaya takarak ledlerimiz kontrol edebiliriz PNP kısım ledin + e, - c yuvasında
Son bir şey LM35 sensörü satın alarak DMM yi dijital termometreye dönüştürebilirz. Güze bi Pazar projesi
Build the Simplest Digital Thermometer!
A simple tip to add a thermometer to your digital multimeter düğmenin pozisonun değiştirmeyi unutmayın arkadaşlar kolay gelsin
 
Ustalarım şarj edilebilinen ledli ışıldakların bataryalarının ölçümünü multimetreyi direnç kademesine getirip ölçüyoruz değil mi? Değer gösterirse sağlam yoksa bozuk diyebilir miyiz?
Yoksa pil mantıgıyla mı ölçüyoruz? (Multimetreyi DCV ' ye getirip)
Ayrıca iki ölçümde de doğru sonuca ulaşabilir miyiz?
 
Son düzenleme:
Sn. Hocam pil=batarya (battery) ölçümünü her daim DC V kademesinin en yakın konumunda ölçüyoruz otoamtik değer veren cinsleri hariç, 1.5 => 2v, 12 -16v => 20V kademesinde gibi. 3-5 sn tutup değer sabit kalıyorsa o değeri anlık doğru kabul ederim. Daha önce başka bi kardeşimiz/üye de benzer konuyu sormuştu birleştirmekte fayda var diye düşünüyorum, elimden geldiğince yardım etmiştim https://www.kontrolkalemi.com/forum...arjli-pil-aku-kontrolu-yapimi.html#post522352 bir de avometre için otomatik kapatma devresi henüz geçekleştirmedim ama listemin üst sıralarına yazdım Yine gerçekleştirmek isteyenler için güzel bi paz ar projesi olur.
 
Ustalarım hayırlı akşamlar. DC akımla çalışan bir parçadaki enerjiyi kesip + ve - kutuplarını multimetrenin direnç kademesinde ölçtüğümüzde değer yüksekten aşağıya doğru gösteriyorsa bu parça sağlam diyebilir miyiz?
 

Sn. öğretmen27 hocam,hayırlı akşamlar.Bu dc.devrede yer alan bir elektrolitik kondansatör için mutlaka sağlamdır,olması gerektiği gibi sağlam da deriz,ama diğer parçalarda,örneğin dirençlerde değer büyütmesi veya azaltması,boştayken sağlamlığı ancak bacakları tam boşa alındığı zaman kesin olarak da (Örneğin güç transistörleri,özel yapıdaki diyotlar,entegreler,vb.) belli olabilen parçaların,ancak bir kısa devre yapmadığından tam olarak da o zaman emin oluruz bu dc. ile çalışan Elektronik devrelerde.Diğer parçaları ise tek tek devre dışında bırakıp ayrı ayrı ölçerek sağlamlığından,tam olarak da işlevsel çalıştığından o zaman tam emin olabiliriz.

Bir elektronik devreme yanlışlıkla faz akımı kaçak yapıp gelmiş ve pc ses kuvvetlendiricili 2'li hoparlörlerdeki amfi devresini bozmuştu.İlk üzerinde durduğum elektrolitik kondansatörlerin içten bir kısa devresi veya entegrenin içten bir kısa devresi idi.Önce entegreyi havyayla sökmüş ve devrenin bu durumdaki genel davranışına bir bakmıştım.Entegre olmadığında besleme taarfosundan gelen 9 volt ac. kısa devre edilmiyor,trafo aşırı kızıp da ısınmıyor,çalışma gösterge lambası (LED) devamlı sönük kalmıyor,normal olarak da yanıyordu.Ancak entegrenin yenisini almadan amfi devresindeki tüm elektrolitikleri bir önlem olarak avometre ile ölçmem de gerekliydi.Nitekim tüm bu elemanları devreden izole durumdayken,(Ben tek tek sökmüştüm,elektrolitikleri,ancak birer bacaklarının da boşa çıkması yine yeterliydi) ölçülmesi de yine gerekliydi çok sağlıklı kontrol ve karar vermek için.

Sonuçta diğer parçaların tümü de (Dirençler,seramik kutupsuz kondansatörler,diyotlar,vb.) sağlam çıkmış,bir tek entegrenin (OPAMP'ın ) gelen bu Elektrik fazıyla içten bozulduğu da görülmüştü.Yani onun yenisinin yerine takılmasıyla amfi devresinin sağlıklı çalışacağı kanaatine de varılmıştı.Sonuçta entegrenin yenisi takılmış ve devre yine eskisi gibi çalışır durumuna dönebilmişti.

Buradan size özellikle de söylemek istediğim ana fikir,bu türden devrelerde sağlıklı bir sonuca gitmek için,sizin yaptığınız gibi,devreyi öncelikle giriş beslemesi yapılan yerinden kabaca bir ölçmekle başlıyor hiç kuşkusuz.Ama tamir ve tamamıyle de eski haline getirme aşamasında mutlaka yukarıdaki prosedürlerin de ayrıca uygulanıp yapılması gerekmektedir,ta ki sağlam parçaların satın alınacağı son aşamaya da gelininceye kadar.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…