Beyin fırtınası yapalımmı? Araç için özel yapım klima sistemi

0M42

Katılımcı Üye
Katılım
11 Eyl 2009
Mesajlar
598
Puanları
56
Merhabalar.

Öz kardeşim olan 79 model opel kadett c aracım için hobi amaçlı bir klima sistemi yapmayı düşünüyorum.Kompresör olarak ekovat kullanacağım elimdeki ekovat aspera nın b5160a modeli 220 volt gerilim ile çalışıyor.Ekovatı hurdacıdan çıkma olarak aldım ama bu motoru araçta çalıştırabilmek için 12 voltu 220 volt a yükselten invertörlerden aldım invertörün gücü 1000 watt anlık tepe gücü 2000 watt.Araç üzerinde motor ile invertörün denemesini yaptım sorunsuz çalışıyorlar.

Ekovatım ;

İnvertörüm ;

Kondenser olarak renault 9 ların bakır borulu sargılı tip kalörifer radyatörünü aldım buna birde fan uyduracaz artık.

Sormak istediğim şudur.Bu sistemi kondenser hariç aracımın bagajına monte edeceğim.Kondenseride aracın dışında seyir halinde iken rüzgar alabileceği bir yere koyacağım.Ancak evaparatör konusu biraz sıkıntılı.Doğrudan aracın içine üfleyecek büyükçe bir evaparatörü aracın içinde koyabileceğim bir yer yok.Ama arka koltuk altında sağ ve solda olmak üzere iki adet küçük birer boşluğum var.

Aşağıda kafamdaki taslağı şema olarak çizmeye çalıştım.

Şemadaki gibi küçük ebatta iki adet evaparatör kullansam ve bağlantıyı o şekilde yapsam bir sorun yaşarmıyım ?
 
Son düzenleme:
fikir guzelde bence soğutmak ıstedığın alan arabada çok fazla kayıplar çok ıstenılen verımı verırmı soru işaretı buzdalıbında kı gıbı hacım az olsa olur yınede bu konunun uzmanı soğtma işi yapan arkadaşların fikrını almak lazım guzel duşunce kolay gelsın
 
Aldığınız radyatör kalorifer radyatörü(sıcak sulu) hocam kaç bar basınca dayanıyor baktınız mı? Yüksek basınçta soğutucu gazla çalışacak mı?
 
Şimdiden elinize sağlık parçaları güzel güzel dizmiş ortamı hazırlamışsınız hoşuma gitti. Ben bu işten pek anlamam bir ara beyaz eşya tamircisinde çalışmıştım küçükken o kadar, fakat bu işi iyi bilen arkadaşlar eminim tecrübelerini paylaşırlar, bana göre bu sistem çalışır gibi geliyor, belkide evaparatörlere yaptığınız paralel bağlantı yerine seri bağlantıda kullanılabiliyordum hiç bilmiyorum ama elektroniğe benzeterek aklıma gelen birşey olduğundan söylemek istedim, yine elektroniğe benzetirsek evaparatörlerin ikisininde özdeş olması gerektiğini düşünüyorum yoksa biri daha fazla soğur sanırım, güzel bir iş çıkaracağa benziyorsunuz başarılar dilerim.
 
İyi dilekleriniz için çok teşekkür ederim.Aslında bu projeyi 2 ay önce önce bi alman forumunda görmüştüm ve kafama yatmıştı.Ha başladım ha başlayacağım derken kısmet bu güneymiş.Forumda alman arkadaş bu sistemi aynı marka model ekovat kullanarak 20 metre karelik bir odada kurmuş.Aslında onun kullandığı kondenser biraz daha büyüktü.Dışarıdaki ısısının 36 derece olduğunu sistemi çalıştırdıktan 15 dk sonra oda içerisini 20 dereceye kadar düşürdüğünü yazmış termometre fotosu ile kanıtlamıştı.

Bende bu sistem 20 metre karelik bir odayı 15 dk da 20 dereceye düşürebilmişse aracın içini daha kısa sürede 20 dereceye düşürür şeklinde mantık kurdum kolları sıvadım.

Şu anda eksik malzemelerim drayer,evaparatör ve tgv denilen parça.Renault 9 ların kalörifer radyatörleri kaç psi a kadar dayanıyor bilmiyorum ancak bilgisayar overclock işiyle uğraşan ve ekovatlı soğutma sistemi kuran bir çok kişi bu radyatörü kullanmış, bir sorun yaşamışta görünmüyorlar.

B arada araç klima sistemleri kaç barda çalışıyor ?
 
merhabalar hevesinizi kırmak istemem ama
yapılacak iş biraz allaha kalmış gibi geldi bana...
komprösör kondanser seçimleri belirli hesaplamalar ile seçilir.. öyle parçaçıdan ver bir kondanser ver bir kompresör ver bir tgv ile sonuçlansa idi bizler seneler önce arabamıza koyar püfür püfür gezerdik...önce o araba radyötürü ile soğutma sisteminde verim alamazsınız soğutma kondanserlerine gaz bir yönden girer teker teker kondanser paslarından gecerek çıkar radyötörde ise yolllar paraleldir gaz her pasa ayrı ayrı girer ki burda gazın yüklendiği ısıyı atması ve likit halden gaz hale gecmesini sağlamaktırki radyötörile bu iş olmaz.....alman arkadaşa gelince eger bu kompr. kullanıpta 20 metrekarelik bir alanda 15 dakikada 16 derecelik bir fark yaratmışsa onu alnından öpüp soğutma sektöründe çığır açtığı için göğsünü madalya ile doldurmak lazım....takacağınız komp en fazla 170 hadi bilemediniz 190 kalorilik bir komp .dür.. 30o 400 lt lik orta boy dolaplarda bile çalıştıktan sonra en az 8 10 saat sonra 20 25 derecelik bir fark yaratır.. son olarakta akünüze ve elektirk sisteminizde ciddi modifiye gerekir..bunla uğraşıp hayal kırıklığı yaşamaktansa ben sizin yerinizde olayım 2 el çıkma bir sistem alır kadetime adepte ederim...
 
Alman arkadaş için bir şey söyliyemem gördüğümü söyledim ne kadar doğrudur tartışılır tabiki.Bahsettiğim forumu aradım ancak bulamadım google amcaya ekovat yazdığımda çıkarmıştı o forumu karşıma şayet bulursam ekliceğim buraya.İşin piri sizlersiniz zaten sizlere danışmak için açtım bu konuyu.

Şu renault 9 ların kalörifer radyatörü aslında sizin dediğiniz gibi değil.Alüminyüm olanlarıda var belki onlar bahzettiğiniz şekildedir ama bakır borulu olan modelleri kondenser şeklinde mesela üst taraftaki siyah plastik hazneyi çıkardığınızda daha net anlaşılıyor.Gaz yada su girişi bir ucundan girince tüm bakır boruyu dolaşıp öyle çıkıyor.

Aracımın şarj dinamosunu zaten daha önceden değiştirmiştim.Kendi dinamosu arıza yapınca mako nun 200 amperlik şarj dinamosunu alıp gerekli montaj ayaklarını custom yaparak takmıştım motora.Yani şarj dinamosundan yana sıkıntı olmaz zaten denemesinide yaptım invertör ile motoru araca bağlayıp çalıştırdığımda şarj gerilimi (motor rölantide iken) 12.9 voltta sabit kalıyor gaz pedalına çok az bir miktarda basında 14.0 volt a oturuyor gerilim.

Yani bilemiyorum zaten ana elemanların çoğunu temin ettim bu saatten sonra geri dönüş olmaz bence en azından bir denemek istiyorum bakalım ne kadar soğutur.Zaten sistemi direk aracın üzerine kuracak değilim önce dışarıda bağlantıları yapıp gazını bastırıp çalıştıracağım.Garajımda 7 - 8 metrekarelik ayrı bir oda var sistemi öncelikle buraya kurar denemesini yaparım zaten tatmin edici bir verim alamazsam araca montajınıda yapmam sizinde dediğiniz gibi boşa uğraşmaya gerek yoktur çünkü.

Bu arada 190 kalori tam olarak ne anlama geliyor ?
 
Dostum bu kompresör ve şemya göre bağlantı yaparsan serpantinlerinde kapasitesi kompresöre uyarsa sistem soğutma yapar ama aracın içerisini sogutacak kadar kapasitesi yetişmez. Deneme amaçlı kullanabilirsin bunu. Aynı bu boyutta bir kompresör ile güneş görmeyen kuzey cepheli bir odayı yaklaşık 10-12 metrekarelik bir odaya klima yapmıştık. Saatlerce çalışması bile odayı soğutmaya yetmiyordu ama en azından nemi alıyor ve yaz sıcağında içeriyi ferahlatabiliyordu.

Elinde malzemeler var bence dene ve sonuçlarını yaz buraya... Güzel bir deneyim olur.

Araç klima sistemlerinin çalışma basıncını sormussun asıl soru bu değil sistemde hangi gazı kullanacaksın sen hangı gazı kullanacagını söyle ben sana hangi basınçlarda olması gerekeceğini söyleyeyim. Eğer sistemini yüksek basınclara dayanıklı yapacaksan r22 gazı kullan yok basınca dayanıklı olmaz dersen r134a gazı kullan.... Karar sana kalmış...

kolay gelsin iyi çalışmalar.. Çalışmanla ilgili gelişmeleri dört gözle bekliyorum. Mekan neresi umarım yakın yerlerdeyiz yardımım dokunursa sevinirim. bende heveslendim..
 
Çok teşekkür ederim.

Motor esasında r12 gazla çalışıyormuş ancak r12 gaz bildiğiniz üzere artık bulunmuyor o yüzden r134a gaz kullanacağım.Neden r134a derseniz bilmiyorum nedense bu gazda karar kıldım r134a gaza uygun 1 lt. ekovat yağı alıp motora bir kaç kez emdirip boşalttım.Bu şekilde motorun içerisinde kalan eski yağ kalıntılarıda temizlenmiştir diye düşündüm.En son boşaltımdan sonra temiz yağı emdirdim.

Aslında gaz olarak r22 de kullanabilirim.R22 kaç bar R134A kaç bar ? Soğutma konusunda arada ciddi bir fark olurmu ? Ben sistemi yüksek basınç altında çalışacak şekilde de yapabilirim sizin öneriniz nedir hangi gazı tavsiye ediyorsunuz ?

Bu sistem en azından araç içini 25 dereceye kadar düşürse bile kafi benim için.Zaten kadett büyük bir araç değil.Artık deneyip bakacağız ne olacağını.Bu arada ben Rize/Merkezde ikamet etmekteyim.Sizde buralardaysanız kapınızdan ayrılmam herhalde :) Bu proje ile ilgili her adımı burada yayınlayacağım.
 
Eski yağı temizlemişsiniz elinize sağlık...

Gaz konusunda ( iç ve dış ortam sıcaklığına göre değişir )

R22 emme basıncı 4-5 bar , basma basıncı 15-20 bar
R22 emme basıncı 2-3 bar , basma basıncı 6-10 bar

değerlerinde gezer..Ben Antalya'da yaşıyorum .. Malesef aynı şehirde değiliz ama yinede aklına takılan ne olursa görüşürüz.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,890
Mesajlar
931,062
Kullanıcılar
452,773
Son üye
cihankaya289

Yeni konular

Geri
Üst