Arzu edildiği gibi sorulabilir Sayın Nacre32. Herhangi bir kısmından bahsedilmek istenmemesi bizim için engel değil, aklımızın erdiğince mekanizma keşfinin vb analizlerin engin dünyasında gezmenin zevkini yaşarız inşAllah(c.c.). (Bazen yeterli bilgi olmayışından türlü ihtimallerin konuşulması web ortamına içerikli kaynak oluşturmuş oluyor.....) Yalnız bahsedileni anlayamamamız, çözüm ararken tamamen farklı yerlerde kendimizi bulmamıza sebep olabilir. Diğer taraftan herhangi bir tepkiden çekinmek değil, mücadele etmek tercih edilmeli.
Çok zamanlar icat sanılanlar da belki büyük mekanizma çeşitleri havuzunun parçası halinde olurlar... Tabi elektrikte çokça duyulan parametrelerin (gerilim, akım...) değiştirilerek gücün arttırılması düşüncelerinin mekanikteki benzeri olarak (hız, kuvvet, moment...) bir kısım değişimlerle eklemeden arttırma düşüncesi mevzu oluyorsa, icat sanılıp anlatılmaması beklediği cevapları almasına engel olmaktan ibaret olur.
Anlaşılmayan kısım 2 tonluk kütlenin hız ifadeleri olsa gerek. Eğer zımba mak. mantığındaki darbe mekanizması ise , bu sistem 1 metre giriş hareketine 1 m/s çıkış hızı verebilir durumda. Bu hız darbe etkisine yeterli değilse sistemin özellikleri değiştirilmelidir. Mesela hidrolik araba krikosu küçük paket boyutlarında ve yüksek kuvvet (ve kuvvet kazancı) verebilir özellikte. Bu halde kuvvetin miktarı ve zaman ile değişimi işlem gereksinimi olarak incelenmelidir. Kırmak için, delip - bükmek için ve sıkı geçme vb işlemler için gereken kuvvet ve zamanla değişimi aynı olmayacaktır.
Kuvvet moment hesabında bir husus olarak;
Aynı sistemin değişik moment hesap yöntemlerinden olan soldaki resimde bahsedilen dik uzaklıklar kuvvet ile çarpılarak kuvvetin (dönme noktasına göre) momenti bulunur. Sağda ise; kuvvet etki noktasından dönme noktasına çizilen doğru uzunluğu ile, kuvvetin bu doğruya dik bileşeni çarpımı momenti verir.
Sistemin doğrusal (aslında eğrisel) hareket girişini dairesel harekete çeviren mekanizma olarak,
kanallı (giriş hareketi ve çıkış hareketi aynı düzlemde), yörüngeli (çıkış hareket düzlemi giriş bağlantı elemanı doğrultusuna dik) ve ya krank biyel tarzı bir four bar ile yapılmak isteniyordur belki. Bu durumda mekanizmaların ölü noktaları için devamlılığı sağlamak için volanlı kullanım düşünülebilir. Farklı bir yöntem olarak ratchet ile kombine rock and pinion mekanizması da düşünülebilir.
10kg ve 200 kg ağırlıkları 100 N ve 2000 N (kg kuvvet birimi değildir) olarak ele aldığımızda sistem için en temel yapılabilen güç hesabı için hız bilgisi yok. Giriş hızından giriş kuvveti ile uygun hesap ile güç hesaplanabildiği gibi, sistem kayıpları düşünülmediğinde çıkış gücüne eşit olması gereken bu güç giriş hızından çıkış hızı( kuvvet kazancı ile ters orantılı olan hız) hesaplanıp çıkış kuvveti ile de hesaplanabilir. Tork (dönme momenti) ise çıkış kuvvetinin etkidiği dönme yarıçapına göre değişir.
Güç ve tork için çalışma hızı gibi bilgilere ihtiyaç duyulan halde, 1 çevrim (cycle) için hesaplamalar yapılabilir ancak bunun için dahi giriş hareketinin etki mesafesi (stroku) gerekmekte.
20 cm lik bir kol (link) in 100 N kuvvet ile 10 cm hareket ederek girişi yaptığı düşünülürse;
İş = Kuvvet * Yol = 100 N * 0.1 m = 10 Nm = 10 J (Joule) Bu iş dakikada 60 defa yani her saniye tekrarlanırsa
Güç = İş / zaman = 10 Nm / 1 san. = 10 Watt ; 100 N girişte 1 metre yol yaparsa güç 100 Watt olur.
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/işte-james-wattın-farkı.89864/#post-549697 konusunda (tarım) hayvanlardan kısa süreli 15 beygir güç alınabilirken devamlı olarak 1 beygir (1 hp) güç alındığı yazılmıştı. İnsanda 1.2 beygirlik kısa süreli gücün yanında devamlı olarak 0.1 beygir yani 75 Watt güç üretildiği yine aynı konuda geçmiştir.
Şu halde sistem düşünceleri ne durumdadır bilmioruz ama çıkış gücünün çıkış parametrelerinin özelliklerine göre sabitlemeye çalışmak yerine göre önemli olabilir.
Başarılar dileriz.