Merhaba. Bugün aracımın lastiklerine hava kompresörüyle basınçlı havayı basarken mini hava kompresör aniden durdu. Dijital basınç göstergesinde akü kıskaçları aküye takılı ve ON/OFF anahtarı açıkken de basınç göstergesinin kokpit ışığının yanmadığı, cihaza enerjinin gelmediği görüldü.
Arıza Tanımı: Black & decker mini hava kompresörünün lastiklere hava basıp çalışırken elektriğinin aniden kesilmesi.
İşlem Basamakları:
1- Evde kompresörün 12 volt jak fişinden 12 volt DC aküyle verildiğinde vasınç göstergesinin yanmadığı, ampul ve kompresör anahtarı fonksiyonlarının çalışmadığı görüldü.
2- 12 volt DC çakmaklık jak fişinin iç bağlantılarından şüphelenilip içi açıldı.
3- İçindeki cam sigortaya gözle bakıldığında ve avometrede omaj ölçümünde hiçbir değer göstermemesiyle bu sigortanın eriyip attığı teyit edildi.
4- Uygun amper değerinde cam sigorta (10 A) evde bulunabildi. Ancak sigorta için başka bir değişiklik düşünüldüğünden sağlam sigorta çakmaklık jakı içine geri monte edilmedi.
5- Sigortanın çakmaklık jakından değil radyo-teyplerde EMI filtre + cam sigorta kutusu ara eki ve montajıyla mini kompresörün enerji kablosuna havya lehimle bu tadilatı yapıldı.
6- Böylece sigorta arızası sigortası yenilenirken tadilatlı olarak giderilirken, hava kompresörünün devir düşürücü plastik dişlileri ve biyel-krank mili az miktarda ince yağla yağlandı. Aküyle evde çalıştırılıp çalışma ses kontrolü yapıldı. Yağlanınca seste olumlu yönde çıkan farklı sesler bu kompresör 3-5 dakika dış kapağı kapatılmadan önce boşta çalıştırılıp bir müddet dinlendi.
7- 12 volt aküyle kompresörün + kutbundan bir DC pensampermeyle boşta ve yükte çekilen DC akım ölçümü yapıldı. İlk çalışırken 7, 25 A sonrasında 5.8 A çektiği, hava çıkışı elle bloke olduğunda (hava basma simülasyonu) 7 A' yı çekebildiği görüldü.
Sonuç: Araç üzerinde cam sigortası atan çakmaklık jakı iç sigortası yerine mini hava kompresörü girişinden önce eski roadstar radyo-teyp EMI filtresinin "IN" ve "OUT" çıkışlarına dikkat edilerek kara kutu kompresörün ara kablo sistemine lehimle eklenip monte edildi.
Yapılan tadilatla elde edilen bir avantaj: Böylece ev dışında araçta lastiklere hava basarken oluşan sigorta atmasında, cam sigortanın değişiminde ince uçlu yıldız tornavida, vb. gereksinimi ve yeniden çakmaklık jakının zahmetlice veya dikkatlice kapatılması, vb. ameliye işlemleri devreden çıkarıldı. Bu kara kutunun açılıp atan sigortanın yenisi araçta yedek olarak bulunduğunda değiştirilip EMI kara kutusunun açılıp kapatılması şeklinde daha basit olan bir şekle değiştirildi.
* Kompresörün çakmaklık jakı yerine akü kıskaçları ile direk akü kutuplarından çalıştırılmasında kıskaçlardan + olanı kırmızı kablo ile sarılı olup işaretlidir, aksi halde + uç yerine - ucun ters bağalntıyla gidebilmesinde dijital hava manometresi bir zarar görebilir, DC motor ters yönde DC akımı alıp çalışır. Zaten ters bağlanmada otomatik kesme sistemli transistör-röleli havayı kendiliğinden kesme sistemi zarar görmüştü, manuel olarak dijital manometreye gözle bakılıp kesme işlemi manuel olarak bu otomasyon bypass edilerek mevcut ON-OFF anahtarıyla şu anda yapılmaktadır.
Bulanık mantıkla çalışan orijinalindeki bu otomasyonda, çok dalgalı ve pek de dengeli olmayan kesilme işlemi mevcuttu, bundan pek memnun değildim. Bu yüzden de hatalı olan bir ters bağlantıda akü kıskaçlarıyla yapılmış bir bağlantıda PCB'deki yanmış 2 adet transistörü (bu otomasyonu 12 volt mini röleyle sağlayan) yenisiyle değiştirmeyi düşünmedim.
Düzeltme: Oto çakmaklık jaklarının iç sigortasına erişmek, buşonlu tip sigortaların iç sigortasının değişimi kadar kolaymış, ucundan vidalı kısmı çevirip içindeki sigortaya ortadaki yıldız vidasını bu çakmağı dış gövdesini sökmeden ulaşmak da mümkünmüş, dünkü açışım sırasında farketmemiştim, düzeltiyorum.
Başka bir tamir macerasında yeniden görüşmek üzere. Kolay gelsin.