i.halilercin
Üye
- Katılım
- 14 Nis 2008
- Mesajlar
- 394
- Puanları
- 1
- Yaş
- 55
BRÜLÖRLER
Sıvı yakıtların yakılması için sis haline getirilip hava ile karıştırılması gerekir.
Fuel oil çok az uçucu bir yakıt olduğundan ısıtılıp basınçlı olarak püskürtülmesi gerekmektedir. Fuel oil no.4 yakıt son noktada 90° C kadar, fuel oil no.6 yakıt son noktada 130° C kadar ısıtılmalıdır.
Yakıtların püskürtülerek hava ile karıştırılmasını ve yakılmasını sağlayan araçlara “brülör” denir.
Brülörlerde yakıt 15-25 bin basınçla ocak içine püskürtülmelidir. (Brülör imalatçısı firmanın tavsiye ettiği değere göre ayarlanmalıdır.)
Yaklaşık olarak 1 kg fuel oil’ ı yakmak için 11 m³ hava gerekmektedir. Biz hava miktarını hava fanı hava girişinde bulunan klâpelerin açıklığını ayarlayarak istediğimiz miktarda tutarız.
Brülörün Başlıca Parçaları
1- Brülör gövdesi : Brülör parçalarını üzerinde taşır.
2- Elektrik motoru : Vantilatörü ve yakıt yağı pompasını çalıştırır. Dakikada 1400 veya 2800 devirli olabilir. Yüksek devirli olanlar karşı basınçlı kazanlara daha uygundur.
3- Vantilatör ve Hava Ayar Klâpesi : Vantilatör yanma için gereken havayı kazan içine gönderir. Hava klâpeleri hava miktarını ayarlamakta kullanılır.
4- Yakıt Yağı Pompası : Yakıtı yüksek basınçlı memeye basar. Bu pompalar dişli pompalardır. Debileri yani bastıkları yakıt miktarı az yüksek basınçlıdırlar.
5- Yakıt Yağ Isıtıcıları : Elektrikli rezistanslardan yararlanılarak yakıtın ısıtılmasında kullanılırlar. Isıtılacak sıcaklık derecesi üzerindeki termostattan ayarlanır. Brülörden önceki ısıtıcıda 50-60° C brülörden sonra yakıt cinsine göre fuel oil no.4 90 °C’ ta fuel oil no.6 130 °C’ ta ayarlanmalıdır.
6- Ateşleme Trafosu : 220 volt olan elektriği 10.000 Volt’ a çıkararak çakmaklar (elektrotlar) için gerekli yüksek voltajı sağlar.
7- Fotosel : Fotosel kazan içinde yanma olup olmadığını kontrol eder. Alev söndüğünde kazan içine yakıt gönderilmesini engeller. Brülör üzerinde alevi görebileceği bir noktaya takılmıştır.
8- Turbulatör : Havaya yön vererek yakıt ile havanın iyice karışmasını sağlar.
9- Elektrikli Çakmak (Ateşleme Elektrotları) : Yakıt hava karışımının tutuşturulması için gerekli kıvılcımı sağlarlar. Çakmaklara gerekli elektrik ateşleme trafosundan gelir. Yakıt ateşlendikten sonra fotosel elektrotlara giden elektriği keser. Elektrot ayarları yapılırken şu hususlara dikkat edilmelidir :
• İki elektrot arası 4-5 mm. kadar olmalıdır.
• Elektrot uçları meme ucundan 3-4 mm. uzak olmalıdır.
• Elektrotlar meme deliğinden 5-6 mm. yukarda olmalıdır.
10- Brülör Memesi : Yakıtın püskürtülerek hava ile karıştırılması için kullanılırlar.
Memelerin üzerinde iki rakam vardır. Bunlardan biri yakıtın 7 bar basınçta püskürttüğü yakıt miktarını galon olarak verir. İkinci rakam ise püskürtme açısını bildirir. Püskürtme açıları 30°, 45°, 60° ve 80° şeklindedir. 1 galon yaklaşık 4,5 lt.dir.
Meme açısı küçük seçilirse alev boyu büyük, alev çapı küçük olur. Meme açısı büyük seçilirse alev çapı büyük, alev boyu küçük olur.
Memeler belirli periyotlarla yağ sökücü veya mazot ile temizlenmelidir.
11- Beyin : Brülörün çalışmasını sağlayan ve çalışmasını denetleyen elektronik elemandır. Brülörlerin belirlenen sıra içinde çalışmasını sağlar.
Brülörlerde Olabilecek Arızalar ve Çözüm Yolları
Zamanında periyodik bakımları yapılmış uygun yakıt kullanılan brülörlerin arızaları büyük ölçüde azaltılmış olacaktır. Yine de brülörlerde bazı arızalarla karşılaşmak mümkündür. Bu arızalar ve çözüm önerileri şunlardır :
1- Brülör anahtarı açılmış motor çalışmıyorsa :
a Brülör arızaya geçmiş olabilir. Bu durumda reset düğmesine basınız.
b- Kazan gerekli basınç veya sıcaklığa ulaşmış, brülör otomatik yapmış olabilir. Sıcaklık veya basıncı kontrol ediniz.
c- Tabloya gerekli üç faz gelmiyor olabilir. Kontrol edilmelidir.
d- Brülör kumanda beyni arızalı olabilir. Sağlam bir beyin takılarak denenmelidir.
e- Yakıt ısıtıcısı ve termostatları kontrol edilmelidir. Isıtıcı ayarların uygunluğu görülmelidir.
2- Brülör çalışıyor fakat hemen arızaya geçiyorsa :
a Yakıt yeterince ısınmamış olabilir. Yakıt sıcaklığını kontrol ediniz.
b- Pompa yeterli basınçta yakıt basmıyordur. Yakıt vanalarını, süzgeçleri kontrol ediniz.
c- Yakıt püskürtme memesi kirlenmiş olabilir.
Fotosel ışığı iyi görmüyordur. Fotoseli temizleyiniz.
e- Yakıt pompası hava emiyordur. Kontrol ediniz.
f Beyin arızalı olabilir. Kontrol ediniz.
g- Selenoid vana yayı gevşemiştir. Selenoid vanayı kontrol ediniz.
h- Hava ayarı gerekenden çok fazladır. Ayarlayınız.
3- Yakıt geliyor fakat ateşleme olmuyorsa :
a Memeye pislik gelmiş olabilir. Temizleyiniz.
b- Meme açısı yanlış seçilmiş olabilir.
c- Hava ayarı çok yüksektir. Ayarlayınız.
d- Elektrot ayarı yanlıştır. Kontrol ediniz.
e- Ateşleme trafosu yanıktır veya bağlantıları çözülmüştür. Kontrol ediniz.
f- Beyin ile ateşleme trafosu arasındaki bağlantı çözülmüştür. Kontrol edilmelidir.
g- Yakıtta su vardır. Suyu boşaltınız.
4- 4- Kazan fazla kurum yapıyorsa :
a- Yakıt miktarı fazladır. Memeyi küçültünüz.
b- Meme eskimiş veya kirlenmiştir. Kontrol ediniz.
c- Yanma için gerekli oksijen azdır. Kazan dairesini havalandırınız.
d- Hava fanı kanalları veya klâpeleri kirlenmiştir. Temizleyiniz.
e- Meme turbulatör dış yüzeyinden uzaktır. Ayarlayınız.
f- Kazan sık sık otomatik yapıp işletmeden çıkıyordur. Memeyi küçültünüz.
g- Baca çekişi düşüktür. Kontrol ediniz.
5- Yakıt sarfiyatı çok fazlalaşmıştır.
a- Yanma havası gerekenden az ya da daha çoktur. Kontrol ediniz.
b- Duman boruları ve gaz yolları kirlidir. Temizleyiniz.
c- Meme yanlış seçilmiştir. Brülör markasına, kazan yanma odasına, püskürtme basıncına uygun seçilmelidir.
6- Brülör yakıt pompası gürültülü çalışıyorsa :
a- Pompa basıncı yüksek olabilir. Kontrol ediniz.
b- Pompa emme hattında hava alıyor olabilir. Kontrol ediniz.
c- Yakıt pompaya yeterli ısıtılmış olarak gelmiyordur. Kontrol ediniz.
7- Brülör motoru çalışmıyorsa :
a- Motora gerekli üç faz akım gelmiyor olabilir. Kontrol edilmelidir.
b- Motor yanmış olabilir. Kontrol edilmelidir.
c- Motor rulmanları sarmış olabilir. Kontrol edilmelidir.
8- Hava fanında olabilecek arızalar :
a- Hava fan kanatları veya klâpeleri kirlenmiştir. Temizleyiniz.
b- Hava fanı dengesiz dönüyordur. Kontrol ediniz. (Balans ayarı yapılmalıdır.)
c- Hava fanı gövdeye sürtüyor olabilir. Kontrol ediniz.
d- Hava fanı kaması düşmüş veya set uskanı gevşemiştir. Kontrol ediniz.
e- Hava fanı kama sıyırmış olabilir. Kontrol ediniz.
f- Hava fan kanatlarında kırılma olabilir. Kontrol ediniz.
Sıvı yakıtların yakılması için sis haline getirilip hava ile karıştırılması gerekir.
Fuel oil çok az uçucu bir yakıt olduğundan ısıtılıp basınçlı olarak püskürtülmesi gerekmektedir. Fuel oil no.4 yakıt son noktada 90° C kadar, fuel oil no.6 yakıt son noktada 130° C kadar ısıtılmalıdır.
Yakıtların püskürtülerek hava ile karıştırılmasını ve yakılmasını sağlayan araçlara “brülör” denir.
Brülörlerde yakıt 15-25 bin basınçla ocak içine püskürtülmelidir. (Brülör imalatçısı firmanın tavsiye ettiği değere göre ayarlanmalıdır.)
Yaklaşık olarak 1 kg fuel oil’ ı yakmak için 11 m³ hava gerekmektedir. Biz hava miktarını hava fanı hava girişinde bulunan klâpelerin açıklığını ayarlayarak istediğimiz miktarda tutarız.
Brülörün Başlıca Parçaları
1- Brülör gövdesi : Brülör parçalarını üzerinde taşır.
2- Elektrik motoru : Vantilatörü ve yakıt yağı pompasını çalıştırır. Dakikada 1400 veya 2800 devirli olabilir. Yüksek devirli olanlar karşı basınçlı kazanlara daha uygundur.
3- Vantilatör ve Hava Ayar Klâpesi : Vantilatör yanma için gereken havayı kazan içine gönderir. Hava klâpeleri hava miktarını ayarlamakta kullanılır.
4- Yakıt Yağı Pompası : Yakıtı yüksek basınçlı memeye basar. Bu pompalar dişli pompalardır. Debileri yani bastıkları yakıt miktarı az yüksek basınçlıdırlar.
5- Yakıt Yağ Isıtıcıları : Elektrikli rezistanslardan yararlanılarak yakıtın ısıtılmasında kullanılırlar. Isıtılacak sıcaklık derecesi üzerindeki termostattan ayarlanır. Brülörden önceki ısıtıcıda 50-60° C brülörden sonra yakıt cinsine göre fuel oil no.4 90 °C’ ta fuel oil no.6 130 °C’ ta ayarlanmalıdır.
6- Ateşleme Trafosu : 220 volt olan elektriği 10.000 Volt’ a çıkararak çakmaklar (elektrotlar) için gerekli yüksek voltajı sağlar.
7- Fotosel : Fotosel kazan içinde yanma olup olmadığını kontrol eder. Alev söndüğünde kazan içine yakıt gönderilmesini engeller. Brülör üzerinde alevi görebileceği bir noktaya takılmıştır.
8- Turbulatör : Havaya yön vererek yakıt ile havanın iyice karışmasını sağlar.
9- Elektrikli Çakmak (Ateşleme Elektrotları) : Yakıt hava karışımının tutuşturulması için gerekli kıvılcımı sağlarlar. Çakmaklara gerekli elektrik ateşleme trafosundan gelir. Yakıt ateşlendikten sonra fotosel elektrotlara giden elektriği keser. Elektrot ayarları yapılırken şu hususlara dikkat edilmelidir :
• İki elektrot arası 4-5 mm. kadar olmalıdır.
• Elektrot uçları meme ucundan 3-4 mm. uzak olmalıdır.
• Elektrotlar meme deliğinden 5-6 mm. yukarda olmalıdır.
10- Brülör Memesi : Yakıtın püskürtülerek hava ile karıştırılması için kullanılırlar.
Memelerin üzerinde iki rakam vardır. Bunlardan biri yakıtın 7 bar basınçta püskürttüğü yakıt miktarını galon olarak verir. İkinci rakam ise püskürtme açısını bildirir. Püskürtme açıları 30°, 45°, 60° ve 80° şeklindedir. 1 galon yaklaşık 4,5 lt.dir.
Meme açısı küçük seçilirse alev boyu büyük, alev çapı küçük olur. Meme açısı büyük seçilirse alev çapı büyük, alev boyu küçük olur.
Memeler belirli periyotlarla yağ sökücü veya mazot ile temizlenmelidir.
11- Beyin : Brülörün çalışmasını sağlayan ve çalışmasını denetleyen elektronik elemandır. Brülörlerin belirlenen sıra içinde çalışmasını sağlar.
Brülörlerde Olabilecek Arızalar ve Çözüm Yolları
Zamanında periyodik bakımları yapılmış uygun yakıt kullanılan brülörlerin arızaları büyük ölçüde azaltılmış olacaktır. Yine de brülörlerde bazı arızalarla karşılaşmak mümkündür. Bu arızalar ve çözüm önerileri şunlardır :
1- Brülör anahtarı açılmış motor çalışmıyorsa :
a Brülör arızaya geçmiş olabilir. Bu durumda reset düğmesine basınız.
b- Kazan gerekli basınç veya sıcaklığa ulaşmış, brülör otomatik yapmış olabilir. Sıcaklık veya basıncı kontrol ediniz.
c- Tabloya gerekli üç faz gelmiyor olabilir. Kontrol edilmelidir.
d- Brülör kumanda beyni arızalı olabilir. Sağlam bir beyin takılarak denenmelidir.
e- Yakıt ısıtıcısı ve termostatları kontrol edilmelidir. Isıtıcı ayarların uygunluğu görülmelidir.
2- Brülör çalışıyor fakat hemen arızaya geçiyorsa :
a Yakıt yeterince ısınmamış olabilir. Yakıt sıcaklığını kontrol ediniz.
b- Pompa yeterli basınçta yakıt basmıyordur. Yakıt vanalarını, süzgeçleri kontrol ediniz.
c- Yakıt püskürtme memesi kirlenmiş olabilir.
Fotosel ışığı iyi görmüyordur. Fotoseli temizleyiniz.
e- Yakıt pompası hava emiyordur. Kontrol ediniz.
f Beyin arızalı olabilir. Kontrol ediniz.
g- Selenoid vana yayı gevşemiştir. Selenoid vanayı kontrol ediniz.
h- Hava ayarı gerekenden çok fazladır. Ayarlayınız.
3- Yakıt geliyor fakat ateşleme olmuyorsa :
a Memeye pislik gelmiş olabilir. Temizleyiniz.
b- Meme açısı yanlış seçilmiş olabilir.
c- Hava ayarı çok yüksektir. Ayarlayınız.
d- Elektrot ayarı yanlıştır. Kontrol ediniz.
e- Ateşleme trafosu yanıktır veya bağlantıları çözülmüştür. Kontrol ediniz.
f- Beyin ile ateşleme trafosu arasındaki bağlantı çözülmüştür. Kontrol edilmelidir.
g- Yakıtta su vardır. Suyu boşaltınız.
4- 4- Kazan fazla kurum yapıyorsa :
a- Yakıt miktarı fazladır. Memeyi küçültünüz.
b- Meme eskimiş veya kirlenmiştir. Kontrol ediniz.
c- Yanma için gerekli oksijen azdır. Kazan dairesini havalandırınız.
d- Hava fanı kanalları veya klâpeleri kirlenmiştir. Temizleyiniz.
e- Meme turbulatör dış yüzeyinden uzaktır. Ayarlayınız.
f- Kazan sık sık otomatik yapıp işletmeden çıkıyordur. Memeyi küçültünüz.
g- Baca çekişi düşüktür. Kontrol ediniz.
5- Yakıt sarfiyatı çok fazlalaşmıştır.
a- Yanma havası gerekenden az ya da daha çoktur. Kontrol ediniz.
b- Duman boruları ve gaz yolları kirlidir. Temizleyiniz.
c- Meme yanlış seçilmiştir. Brülör markasına, kazan yanma odasına, püskürtme basıncına uygun seçilmelidir.
6- Brülör yakıt pompası gürültülü çalışıyorsa :
a- Pompa basıncı yüksek olabilir. Kontrol ediniz.
b- Pompa emme hattında hava alıyor olabilir. Kontrol ediniz.
c- Yakıt pompaya yeterli ısıtılmış olarak gelmiyordur. Kontrol ediniz.
7- Brülör motoru çalışmıyorsa :
a- Motora gerekli üç faz akım gelmiyor olabilir. Kontrol edilmelidir.
b- Motor yanmış olabilir. Kontrol edilmelidir.
c- Motor rulmanları sarmış olabilir. Kontrol edilmelidir.
8- Hava fanında olabilecek arızalar :
a- Hava fan kanatları veya klâpeleri kirlenmiştir. Temizleyiniz.
b- Hava fanı dengesiz dönüyordur. Kontrol ediniz. (Balans ayarı yapılmalıdır.)
c- Hava fanı gövdeye sürtüyor olabilir. Kontrol ediniz.
d- Hava fanı kaması düşmüş veya set uskanı gevşemiştir. Kontrol ediniz.
e- Hava fanı kama sıyırmış olabilir. Kontrol ediniz.
f- Hava fan kanatlarında kırılma olabilir. Kontrol ediniz.