Doğru akım motorları endüvi sarımları ve çalışma prensibi

Klavyeah

Üye
Katılım
28 Ağu 2006
Mesajlar
269
Puanları
1
Yaş
39
Doğru akım motorları endüvi sarımları ve çalışma prensibi

SARIMDA KULLANILAN MALZEMELER
SERİ LAMBA:Yeniden sarılan veya kontrol edilen sargılardaki kopukluk,gövdeye kaçak gibi arızaları basit olarak bulmakta kullanılır.
SÜRGÜ ÇUBUĞU(KAVELA): Endüvi ve stator oyuklarının yalıtımı sırasında presbantlara oyuk şeklini vermekte kullanılır.
BIÇAK: Sarım sırasında iletkenlerin oyuklara yerleştirilmesinde düzeltilmesinde kullanılır.Ağaçtan yapılır.
KAŞIK: Sivri kısmı ile iletkenleri oyuk ağızlarından içeriye sokmak için,oyuğun genişliğine göre yapılan arka kısmı ile oyuk içersindeki iletkenlere bastırarak şekil vermede kullanılır.
OYUK KAMALARI: Oyuk içersine yerleştirilen iletkenlerin dışarıya çıkmaması için kullanılır.Ağaçtan veya fiberden yapılır.
ENDÜVİ SEHPASI: Endüvi bobinlerinin sarımı,uçlarının kolektör dilimlerine lehimlenmesi ve kontrolü sırasında endüvinin üzerine oturtulduğu;bir tarafı sabit,diğer tarafı endüvi boyuna göre ayarlanabilen ağaçtan yapılmış gereçtir.
SARIM KALIPLARI: Stator bobinlerinin sarılmasında ağaçtan,fiberden veya sert plastikten yapılan değişik kalıplar kullanılır.
MİKROMETRE İLE ÖLÇÜM YAPMAK
Bobinajcılıkta kullanılan iletkenlerin çaplarını ölçmek için ve aynı zamanda hassas ölçümler yapmak için mikrometreler kullanılır.
LEHİMLEME
Bobinajcılıkta ek yerlerinin daha iyi temasını sağlamak için bağlantı yerleri lehimlenir.Lehimleme yapılırken lehimleme kurallarına uymak gerekir.Bu kurallar;
1- Lehimlenecek yüzeyler pislik,pas ve yağdan temizlenir.Bu iş için lehimlenecek yüzeylere ince bir tabaka halinde pasta sürülür.
2- Havya ucu lehimlemeden önce iyice temizlenir.
3- Lehimlenecek parçalar,lehimin eriyip yüzeye yayılabilmesi için iyi ısıtılır.
4- Lehimlenecek parçalar,mümkün olduğu kadar birbirine yakın olmalıdır.
5- Lehimlemede havya lehimlenecek parça üzerinde yavaş yavaş hareket ettirilerek lehimin yayılması sağlanır.
6- Lehimleme sırasında kızgın lehim damlacıklarının sıçrama ihtimaline karşı tedbir alınır.
7- Lehimleme yapılan devrede gerilim bulunmamasına dikkat edilmelidir.

İletkeni belirli bir hızla kutuplar arasına soktuğumuzda sıfırı ortada voltmetrenin bir yönde saptığı görülür.İkinci olarak iletkeni bir kutuptan diğerine doğru, yani kuvvet çizgilerine paralel olarak hareket ettirelim.Bu kez voltmetre ibresinin sapmadığı görülür.Üçüncü olarak iletkeni belirli bir açı ile hareket ettirirsek ibrenin saptığı ancak bu sapmanın birinciye göre daha az değerde olduğu görülür.Son olarak da iletkeni kutuplar arasından çıkartalım.Bu sırada voltmetreye baktığımızda ibrenin birinciye göre ters yönde saptığını görürüz.Bu olaylar sonucunda ; manyetik alan içinde kuvvet çizgilerini kesecek şekilde hareket eden iletkenin uçları arasında bir ELEKTRO MOTOR KUVVET (emk) meydana geldiği anlaşılır. Bir iletkenin uçları arasında emk oluşabilmesi için diğer bir yolda iletken kutuplar arasında sabit tutulup kutupların uygun şekilde hareket ettirilmesi sonucunda da iletken uçlarında bir emk oluşacaktır.Meydana gelen bu emk’e ENDÜKLEME ELEKTROMOTOR KUVVETİ denir.İletken uçlarına bir yük bağlamak suretiyle oluşturulan devreden bir akım geçer.Bu akıma da Endükleme Akımı denir.
Endükleme emk’in veya endükleme akımının yönünü bulmak için sağ el kuralı veya sağ el üç parmak kuralı uygulanır.
 

Ekli dosyalar

  • DOĞRU AKıM MOTORLARı ENDÜVI SARıMLARı.zip
    185 KB · Görüntüleme: 310
Moderatör tarafında düzenlendi:
Doğru akım motorları çalışma prensibi

DOĞRU AKIM MOTORLARININ ÇALIŞMA PRENSİPLERİ

Doğru akım motoru, doğru akım Elektrik enerjisini mekanik enerjiye dönüştüren elektrik makinesidir.
Doğru akım motorlarının çalışmasını daha iyi anlamak için önce çalışma prensiplerini görelim.
a. İçinden akım geçen bir iletkenin manyetik alan içindeki durumu:
Manyetik alan içinde hareket eden bir iletken üzerinde e.m.k. endüklendiğini ve bu e.m.k. ten dolayı devreden bir akım geçtiğini dinamolar konusunda gördük. Şimdi bu durumun tersini inceleyelim: Yani manyetik alan içinde bulunan bir iletkenden akım geçer¬se ne olur?

Şekil 1. İçinden akım ge¬çen iletkenin alan tarafından itilmesi.

Şekil: 1’ de görüldüğü gibi N-S mıknatıs kutupları arasına bir a-b ilet¬keni koyalım ve uçlarını doğru akım kay¬nağına bağlayalım, iletkenden akım geç¬tiğinde, iletkenin hareket ettiği görülür, iletken, manyetik alan etkisi dışına çık¬tığında hareket durur.
Manyetik alan içindeki iletkenin itil¬me yönü, içinden geçen akımın ve man¬yetik alanın yönüne bağlıdır, iletkenin hareket yönü, sol el kuralı ile bulunur.

Sol el Kuralı:
Sol el, dört parmak 'birbirine birleştirilerek iyice açı¬lır. Bu durumda kuvvet çizgileri avuç içinden girecek ve bitişik dört par¬mak iletkenden geçen akım yönünü gösterecek şekilde tutulursa; baş par¬mak iletkenin hareket yönünü gösterir.
iletkenin alan tarafından itilmesi olayı şu şekilde açıklanabilir: iletken içinden geçen akım, iletken etrafında bir alan oluşturur. Kutuplar
arasında ve iletken etrafında,oluşan bu alan, Şekil 2.a’ da görüldüğü gibi, sol tarafta ana alana ters, sağda ise ana alanı kuvvetlendirecek yöndedir. Bunun sonucu kutup alanı Şekil: 2.b’deki durumu alır. Bu durumda alan, iletken üzerinde itici bir kuvvet etkisi yapar ve iletkeni alanın dışına doğru iter.

devamı ekte
 

Ekli dosyalar

  • DOĞRU AKIM MOTORLARININ ÇALIŞMA PRENSİPLERİ.zip
    98.4 KB · Görüntüleme: 294
Moderatör tarafında düzenlendi:
Konudaki teşekkür mesajları silinmiştir. Teşekkür mesajı yazmak yerine + popülarite veriniz.
 
Yorma kendini Yorma aynı yanlışlarla Her şey geçer Altı üstü bir eğlence
 

Forum istatistikleri

Konular
129,755
Mesajlar
929,684
Kullanıcılar
452,504
Son üye
davut111

Yeni konular

Geri
Üst