Klavyeah
Üye
- Katılım
- 28 Ağu 2006
- Mesajlar
- 269
- Puanları
- 1
- Yaş
- 39
Doğru akım motorları endüvi sarımları ve çalışma prensibi
SARIMDA KULLANILAN MALZEMELER
SERİ LAMBA:Yeniden sarılan veya kontrol edilen sargılardaki kopukluk,gövdeye kaçak gibi arızaları basit olarak bulmakta kullanılır.
SÜRGÜ ÇUBUĞU(KAVELA): Endüvi ve stator oyuklarının yalıtımı sırasında presbantlara oyuk şeklini vermekte kullanılır.
BIÇAK: Sarım sırasında iletkenlerin oyuklara yerleştirilmesinde düzeltilmesinde kullanılır.Ağaçtan yapılır.
KAŞIK: Sivri kısmı ile iletkenleri oyuk ağızlarından içeriye sokmak için,oyuğun genişliğine göre yapılan arka kısmı ile oyuk içersindeki iletkenlere bastırarak şekil vermede kullanılır.
OYUK KAMALARI: Oyuk içersine yerleştirilen iletkenlerin dışarıya çıkmaması için kullanılır.Ağaçtan veya fiberden yapılır.
ENDÜVİ SEHPASI: Endüvi bobinlerinin sarımı,uçlarının kolektör dilimlerine lehimlenmesi ve kontrolü sırasında endüvinin üzerine oturtulduğu;bir tarafı sabit,diğer tarafı endüvi boyuna göre ayarlanabilen ağaçtan yapılmış gereçtir.
SARIM KALIPLARI: Stator bobinlerinin sarılmasında ağaçtan,fiberden veya sert plastikten yapılan değişik kalıplar kullanılır.
MİKROMETRE İLE ÖLÇÜM YAPMAK
Bobinajcılıkta kullanılan iletkenlerin çaplarını ölçmek için ve aynı zamanda hassas ölçümler yapmak için mikrometreler kullanılır.
LEHİMLEME
Bobinajcılıkta ek yerlerinin daha iyi temasını sağlamak için bağlantı yerleri lehimlenir.Lehimleme yapılırken lehimleme kurallarına uymak gerekir.Bu kurallar;
1- Lehimlenecek yüzeyler pislik,pas ve yağdan temizlenir.Bu iş için lehimlenecek yüzeylere ince bir tabaka halinde pasta sürülür.
2- Havya ucu lehimlemeden önce iyice temizlenir.
3- Lehimlenecek parçalar,lehimin eriyip yüzeye yayılabilmesi için iyi ısıtılır.
4- Lehimlenecek parçalar,mümkün olduğu kadar birbirine yakın olmalıdır.
5- Lehimlemede havya lehimlenecek parça üzerinde yavaş yavaş hareket ettirilerek lehimin yayılması sağlanır.
6- Lehimleme sırasında kızgın lehim damlacıklarının sıçrama ihtimaline karşı tedbir alınır.
7- Lehimleme yapılan devrede gerilim bulunmamasına dikkat edilmelidir.
İletkeni belirli bir hızla kutuplar arasına soktuğumuzda sıfırı ortada voltmetrenin bir yönde saptığı görülür.İkinci olarak iletkeni bir kutuptan diğerine doğru, yani kuvvet çizgilerine paralel olarak hareket ettirelim.Bu kez voltmetre ibresinin sapmadığı görülür.Üçüncü olarak iletkeni belirli bir açı ile hareket ettirirsek ibrenin saptığı ancak bu sapmanın birinciye göre daha az değerde olduğu görülür.Son olarak da iletkeni kutuplar arasından çıkartalım.Bu sırada voltmetreye baktığımızda ibrenin birinciye göre ters yönde saptığını görürüz.Bu olaylar sonucunda ; manyetik alan içinde kuvvet çizgilerini kesecek şekilde hareket eden iletkenin uçları arasında bir ELEKTRO MOTOR KUVVET (emk) meydana geldiği anlaşılır. Bir iletkenin uçları arasında emk oluşabilmesi için diğer bir yolda iletken kutuplar arasında sabit tutulup kutupların uygun şekilde hareket ettirilmesi sonucunda da iletken uçlarında bir emk oluşacaktır.Meydana gelen bu emk’e ENDÜKLEME ELEKTROMOTOR KUVVETİ denir.İletken uçlarına bir yük bağlamak suretiyle oluşturulan devreden bir akım geçer.Bu akıma da Endükleme Akımı denir.
Endükleme emk’in veya endükleme akımının yönünü bulmak için sağ el kuralı veya sağ el üç parmak kuralı uygulanır.
SARIMDA KULLANILAN MALZEMELER
SERİ LAMBA:Yeniden sarılan veya kontrol edilen sargılardaki kopukluk,gövdeye kaçak gibi arızaları basit olarak bulmakta kullanılır.
SÜRGÜ ÇUBUĞU(KAVELA): Endüvi ve stator oyuklarının yalıtımı sırasında presbantlara oyuk şeklini vermekte kullanılır.
BIÇAK: Sarım sırasında iletkenlerin oyuklara yerleştirilmesinde düzeltilmesinde kullanılır.Ağaçtan yapılır.
KAŞIK: Sivri kısmı ile iletkenleri oyuk ağızlarından içeriye sokmak için,oyuğun genişliğine göre yapılan arka kısmı ile oyuk içersindeki iletkenlere bastırarak şekil vermede kullanılır.
OYUK KAMALARI: Oyuk içersine yerleştirilen iletkenlerin dışarıya çıkmaması için kullanılır.Ağaçtan veya fiberden yapılır.
ENDÜVİ SEHPASI: Endüvi bobinlerinin sarımı,uçlarının kolektör dilimlerine lehimlenmesi ve kontrolü sırasında endüvinin üzerine oturtulduğu;bir tarafı sabit,diğer tarafı endüvi boyuna göre ayarlanabilen ağaçtan yapılmış gereçtir.
SARIM KALIPLARI: Stator bobinlerinin sarılmasında ağaçtan,fiberden veya sert plastikten yapılan değişik kalıplar kullanılır.
MİKROMETRE İLE ÖLÇÜM YAPMAK
Bobinajcılıkta kullanılan iletkenlerin çaplarını ölçmek için ve aynı zamanda hassas ölçümler yapmak için mikrometreler kullanılır.
LEHİMLEME
Bobinajcılıkta ek yerlerinin daha iyi temasını sağlamak için bağlantı yerleri lehimlenir.Lehimleme yapılırken lehimleme kurallarına uymak gerekir.Bu kurallar;
1- Lehimlenecek yüzeyler pislik,pas ve yağdan temizlenir.Bu iş için lehimlenecek yüzeylere ince bir tabaka halinde pasta sürülür.
2- Havya ucu lehimlemeden önce iyice temizlenir.
3- Lehimlenecek parçalar,lehimin eriyip yüzeye yayılabilmesi için iyi ısıtılır.
4- Lehimlenecek parçalar,mümkün olduğu kadar birbirine yakın olmalıdır.
5- Lehimlemede havya lehimlenecek parça üzerinde yavaş yavaş hareket ettirilerek lehimin yayılması sağlanır.
6- Lehimleme sırasında kızgın lehim damlacıklarının sıçrama ihtimaline karşı tedbir alınır.
7- Lehimleme yapılan devrede gerilim bulunmamasına dikkat edilmelidir.
İletkeni belirli bir hızla kutuplar arasına soktuğumuzda sıfırı ortada voltmetrenin bir yönde saptığı görülür.İkinci olarak iletkeni bir kutuptan diğerine doğru, yani kuvvet çizgilerine paralel olarak hareket ettirelim.Bu kez voltmetre ibresinin sapmadığı görülür.Üçüncü olarak iletkeni belirli bir açı ile hareket ettirirsek ibrenin saptığı ancak bu sapmanın birinciye göre daha az değerde olduğu görülür.Son olarak da iletkeni kutuplar arasından çıkartalım.Bu sırada voltmetreye baktığımızda ibrenin birinciye göre ters yönde saptığını görürüz.Bu olaylar sonucunda ; manyetik alan içinde kuvvet çizgilerini kesecek şekilde hareket eden iletkenin uçları arasında bir ELEKTRO MOTOR KUVVET (emk) meydana geldiği anlaşılır. Bir iletkenin uçları arasında emk oluşabilmesi için diğer bir yolda iletken kutuplar arasında sabit tutulup kutupların uygun şekilde hareket ettirilmesi sonucunda da iletken uçlarında bir emk oluşacaktır.Meydana gelen bu emk’e ENDÜKLEME ELEKTROMOTOR KUVVETİ denir.İletken uçlarına bir yük bağlamak suretiyle oluşturulan devreden bir akım geçer.Bu akıma da Endükleme Akımı denir.
Endükleme emk’in veya endükleme akımının yönünü bulmak için sağ el kuralı veya sağ el üç parmak kuralı uygulanır.
Ekli dosyalar
Moderatör tarafında düzenlendi: