E3'ü diğer yazılımlardan ayıran birkaç özelliğini aşağıda açıklamaya çalıştım. Özellikle bileşen mantığı ve Proje Ağacı anlaşılırsa E3 series ile çalışmak çok kolay olur ve keyif alırız.
E3 yazılımı Windows tabanlı olduğu için Word, Excel gibi programlarla aynı fonksiyonları kullanır. Bu da E3'ün öğrenimini ve kullanımını kolaylaştırır. E3 series nesne yönelimli ve en son programlama teknolojisiyle üretilmiş bir yazılımdır. Nesne yönelimli yapı ise E3'te proje ağacı kullanımını ve bileşen mantığını zorunlu hale getirmiştir.
E3 series kullanırken öncelikli olarak dikkat etmemiz gereken şey sembol ile bileşen arasındaki farkı kavramaktır. Sembol; mevcut bir bileşene atanmamış nötr bir devre elemanıdır. Bileşen ise; önceden tanımlanmış sembollerin, pinlerin ve kullanıcının ekleyebileceği parça numarası, üretici firma ismi gibi niteliklerin birlikte oluşturdukları yapıdır. Bir bileşen pek çok sembol içerebilir. Örneğin ben projemde -K1 etiketli bir kontaktör seçtim. -K1 kontaktörü bir bobin, açık-kapalı kontak gibi bir kaç sembolün birleşmesiyle oluşmuş bir bileşendir.
Bu aşamada E3 series'te bileşen mantığını biraz daha açmak için yine -K1 kontaktörü üzerinden geleneksel çizim metotlarıyla E3 series mantığını kıyaslayacağım. Şimdi geleneksel yöntemle çizim yapıyorsunuz ve projenize -K1 isimli bir kontaktör ekleyeceksiniz. Sembol kütüphanesine bağlanırsınız ve oradan bir adet kontaktör sembolü seçip projenize eklersiniz. Sonra başka bir yerde kontaktörün kontak bağlantılarını göstermek için bir daha sembol kütüphanesine bağlanmalısınız. Tekrar bağlanıp ilgili sembolü seçtiniz ve projeye eklediniz. Şimdi onun nitelik özelliklerinden etiket ismini -K1 yaptığınızda program onu otomatik olarak bobinle eşleştirir. Kontaktörünüzün yardımcı kontağını da projenize eklemek isterseniz aynı işlemleri bir daha uygulamak zorundasınız. Bütün bunlar zaman alır ve hata ihtimalini çoğaltır. Mesela sizin kullandığınız kontaktörün yardımcı kontağı yok, fakat siz bunu unuttunuz ve projenizde yardımcı kontak kullandınız. Bu hata size nelere malolacağını eğer aktif olarak proje çizimiyle uğraşıyorsanız sanırım anladınız.
E3 series'de ise işler böyle yürümez. Mesela siz projenizde 3RH11221BB40 kodlu kontaktörü kullanacaksınız. Veritabanı penceresinden Bileşen sekmesinden bu koda göre aramanızı yapıyorsunuz. E3 series bu işlemi Arama kriterleri özelliğiyle kolaylaştırmıştır. Veritabanı penceresinde sağ tıklayıp açılan menüden Arama kriterlerini seçtiğinizde yeni bir pencere açılır ve bu pencere istediğiniz arama kriterlerini seçmenizi sağlar. Cihazın kodunu biliyorsanız kodu ile arayabilirsiniz veya kodunu bilmiyorsanız cihazın teknik bir açıklamasını kullanarak da aratabilirsiniz. Hatta cihaz harf koduyla bile arama yapabilirsiniz. Bu özellik biz çizimcilerin çok önemli bir sorununu çözmektedir. Özellikle bazı programlarda istediğimiz sembolü bulmak için pek çok uğraş vermişizdir ve çok zaman kaybetmişizdir. Mesela ben E3'le tanışmadan önce tamamlanmış bir proje açar ve istediğim sembolleri buradan kopyalardım. Böylelikle sembol arama derdinden kurtulurdum. Fakat ya elimizde tamamlanmış bir proje yoksa... Şimdi ilgili bileşeni buldunuz (artık bileşen diyorum sembol demiyorum) ve projenize yerleştirdiniz. Kontaktörün bütün sembolleri (bobin, kontaklar, yardımcı kontaklar v.b.) proje ağacına aktarılır. Artık bu kontaktör için tekrar tekrar veritabanında arama yapmanıza gerek yok. Çünkü bileşeniniz sayfanın hemen sol tarafında ve elinizin altındadır. Kullanmadığınız semboller sarı, kullandıklarınız ise mavi olur. Zaten E3 bir sembolü birden fazla kullanmanıza izin vermez.
İşte E3'ün bu özellikleri bize epey bir zaman kazandır ve olası hatalarımızı önler. Sizde E3 series ile çalışmaktan keyif alırsınız...