Çarkın bir kanadına çarpan su miktarını örnek olarak 10Kg diyelim.
Bu değer bizlere bir GÜÇ olgusunu belirtmektedir. Yani o kanat 10Kg lık bir güç üretiyor anlamındadır.
Çarkın kanadını büyütüp te kanada gelen su miktarını 20Kg yaparsak ne olacaktır.?
Çarkın yükü döndürme gücü iki kat artacaktır. Yani 20Kg lık bir güç üretecektir.
Çünkü her bir kanat suyun kinetik enerjisini dönme miline ileten birer ekipmandır. Dönme mili ise alternatörün hareket mekanizmasıdır.
Alternatörün sabit yükte çalıştığını varsayarsak, sonradan akıtacağımız 20Kg lık su miktarının yarısı boşa gidiyor demektir. Çünkü alternatörümüz o anda az güçle çalışmaktadır.
Ancak alternatörümüz yüklenmişse, yani fazla güç çekiliyorsa, rotoruna etki eden güç artacağı için, dönmeye devam edebilmesi için daha fazla kuvvet uygulamamız gerekmektedir.
Keza senin kafanı karıştıran da bu olaydır.
Normal koşullarda yüksüz ya da az yük ile çalışan bir alternatör belli bir devirle dönerken, uygulanan dış tahrik gücü artırıldığında, devrin artması gerekmektedir. Ancak sabit frekans ve gerilim üretilmesi gereken sistemlerde devir, redüktör gibi bazı donanımlarca kontrol edilmekte ve sabit devirle dönmeleri sağlanmaktadır. Eğer bu sağlanmazsa alternatörün yükü değiştikçe frekansı ve ürettiği gerilim de değişecektir.
Ana
Şebeke sistemlerinde böyle bir olay çok ciddi bir sorundur. İzin verilemez.