Hidroelektrik santrali generatör çıkış gücü

Şimdi gelelim başka bir konuya.

Bir atımız var. Terkisine kırbaçla vurursak ne yapar. gemini çekersek ne yapar.
Ben diyorum ki kırbaçla vurduğumuzda daha hızlı gider , gemini çektiğimizde durur. Sanırım bu konuda hepimiz aynı düşünüyoruz.

Birde at arabamız var. Ama devasa. tam 1000 tane at bağlı ve 1000 ton yük taşıyor. Bizde atımızı bu at arabasına bağladık.

Şimdi soruyu tekrar soralım atın terkisine vurursak hızlanır mı ? Sanırım soru biraz saçma oldu. Çünkü artık ortada at yok. Biz onu arabaya bağladığımız an artık söz konusu olan at değil at arabası.
Soruyu düzeltip tekrar soralım. Atın terkisine vurduğumuzda at arabası hızlanır mı. Atın gücüne göre çok az hızlanır. Kendi başına iken hızlanırken şimdi hızlanamıyor. Peki ne olur. Gene atın gücüne göre at arabasının çekilmesine daha fazla katkı sağlar.....

Devam edecek...
 
Anlaşmazlık sanırı şuradan başlıyor.

Bir hes te alternatör dönerken nasıl yüklenir frekans nasıl sabit kalır devir nasıl ne ile değişir akan suyun debisi arttıkça neden frekans değişmez gibi sorular akıl karıştırıyor yanlış anlamadıysam.

diyelimki belli bir devirde dönen belli bir güç üreten sistem var. frekans dengeli 50 hz ve örnek veriyorum 1 MW güç üretiyoruz. burada ürettiğimiz gücü arttıracağız malum giriş gücüde artması lazım. Su debisini arttırdık kanat açıları da ayarlandı buradaki hassas nokta uyartım sargısı da tetikleniyor. Uyartım voltajı arttırılınca çıkış voltajı ve güçte artıyor. Devrin yükselmemesinin tek nedeni siz alternatörü yüke verince yani uyartım sargısı voltajı artınca devir düşmeye başlıyor. Bu düşüşüde zaten siz vana acarak daha cok debide su vererek yada kanat açıları ile bu düşüşü dengeliyorsunuz.

Bunu en basiti ile şöyle deneyebilirsiniz. Küçük oyuncaklarda bulunan dc motor alınız. önce boşta çevirip dönmesini inceleyiniz. Daha sonra bu motora bir lamba yada terminal uçlarını kısa devre ediniz. Motoru bir daha döndürmeyi deneyiniz.

Sonuç motoru yüke bindirdiğinizde motor mili boştakinden daha zor dönecektir.

Bu nedenle bir alternatör jeneratör yüke bindikçe rotor devri düşer. Siz bu oranda rotor devrini arttırmalısınız ki frekans düşüşüne engel olunmalı devri tutturmalısınız.

En basit şekli ile dilim döndüğünce anlatmaya çalıştım.
 
arkadaşlar söyle düşünün alternatöre binen her yükü frenleme gibi düşünün bu frenleme karşısında bizde bu fren yükünü karşılamak için gaz veriyoruz devir değişmiyor olay tamamem yükle alakalı yani alternatöre binen yükü kaldıracak kadar güç vermek gerekiyor
 
Son düzenleme:
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…