Araştırma sadece eski model bir araçtan da başlamış olsa forum ortamına güzel bir kaynak olması için devam edebilir ve sorun çözülse de çözümler vb tüm fikirler paylaşılabilir.
Gelişen tüm teknolojilerin uygulanması, bilimsel araştırmaların ve efektif deneylerin geri dönümleri düşünülürse; eski bir aracın: malzeme, tasarım(silindir-piston geometrileri, sekmanlar, emme hattı vb ...), valf-ateşleme senkronizasyonu, turbo tipi (silindir dışında devam edebilen yanmadan [(devire göre) sn de25-50 defa..] geri kazanımlar, silindir kapak valflerinin sayısının arttırılması(çift emme..), volan-yatak durumları-mekanik aksam gibi daha yazmadığımız zaafları şu an orta fiyatlı bir araçla çekişmesine belki imkan tanımayacaktır.
Diğer taraftan sırf zevk için bu araçlara binildiği, uzun/kısa yol sürümlerinde yakıtın tek kriter olmadığı ve sırf deney yapabilmek için ne masraflar edildiği düşünülürse bu tip eski bir araçta bir kısım gelişmeler yapılarak sonuç tork-güç-çeşitli sıcaklıklar gibi bilgiler ile fikir edinilebilir. Tabi zamane scooterlarının bozulan ayak marşlarına 350 cc Jawa nın debriyaj tasına yıllarca vuran (hem vites hem marş kolu olan) marşı yeterince meydan okuyordur, sağlamlık önemsiz değildir. Yol servisi, arıza anında müdahale de yine yeni çıkmış bir usul...
Eski bir araçta evvela bir takım geri kazanımlar akla geliyor. Bir turbo eklemesi en basit akla gelmekte. Yıllar içinde ne hale geldiği bilinmeyen silindir piston durumu incelenmeli gerekirse piston değiştirilerek daha kaliteli sekman vb kullanılmalıdır. Ateşleme elektroniğe çevrilebilir, sıkıştırma durumu -çevrim- grafiğe dökülüp (buradan da paylaşılabilir) sıkıştırma oranı vb incelenip valf zamanlaması kontrol edilebilir.(Bu durumda kam şaft değişmesi gerekebilir.) Herhalde en basiti turbo takılıp motor yenilemektir. Yoksa şanzumanı değiştirmeye kadar gidilmesi masraflı olur ama uzun vadede ele geçen parçalar ile yapılırsa zevkli olabilir. Aslında forum ortamları bu işlerin üzerine gider...
80 model 3 000 cc ama markası ve resimleri ile müşerref olamadık?
Bahsettiğimiz turbo ve yenilemeden başka, motoru düşük devire ayarlayıp farklı bir şanzuman ile tasarruf sağlanabilir mi?
Vakit bulundukça konuşulabilir faydalı bir konu.. Geçenlerde bir Anadol üzerindeki gelişimler KontrolKaleminde yazılıyordu, forum içi araştırma yapılabilir. Şu an aklıma internet sitesi gelmedi.
Daha yazmadığımız çok şey var fırsat buldukça konuşabiliriz.