Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Fahri bey'in katkılarıyla AKSA jeneratörden aldığı mesajla jeneratörle beraber kompanzasyon yapılabileceği teyid edilmiştir. Tabi şartlarını unutmamak kaydıyla...!

Reaktifte bakır kayıplarının bir etkisi olmadığı için analizör arkadaşımıza katılıyorum ancak reaktif yüklenmeden dolayı jeneratörde oluşan ısınma ve zorlanmadan dolayı hala tatmin olmadığımı belirtmeliyim.

Gücü sabit olan ve talepten dolayı zorlanan sistemlerin gerilim düşümüyle beraber daha fazla akım çektikleri bilinmektedir. Dolayısıyla üzerindeki reaktif yükten dolayı çok ısınan ve zorlanan bir jeneratörün daha fazla yakıt harcamadığını ispatlamak lazımdır.
 
Fahri bey'in katkılarıyla AKSA jeneratörden aldığı mesajla jeneratörle beraber kompanzasyon yapılabileceği teyid edilmiştir. Tabi şartlarını unutmamak kaydıyla...!

Reaktifte bakır kayıplarının bir etkisi olmadığı için analizör arkadaşımıza katılıyorum ancak reaktif yüklenmeden dolayı jeneratörde oluşan ısınma ve zorlanmadan dolayı hala tatmin olmadığımı belirtmeliyim.

Gücü sabit olan ve talepten dolayı zorlanan sistemlerin gerilim düşümüyle beraber daha fazla akım çektikleri bilinmektedir. Dolayısıyla üzerindeki reaktif yükten dolayı çok ısınan ve zorlanan bir jeneratörün daha fazla yakıt harcamadığını ispatlamak lazımdır.

Sn durceylan jeneratör endüktifyükü arttığı an çok kısa bir sürede uyartımını arttırarak bu gücü mıknatıslanma akı yoğunluğunu arttırarak sağlar. Bu yükteki değişimlerede tepki hızlıdır. Ancak aktif yük arttığında yük aktif gücünü jeneratör karşılamak için yakıt debisini arttırır bu daha çok yakıt tüketimi ve daha çok hava emisyonu demektir jeneratörün ısınmasına sebep olan bunlardır ve bu çevrimde etki tepki olayı daha zayıftır jeneratörün sesi kademeli artar sonra sabit kalır kulağınızlada anlarsınız bunu.
Reaktif güç kablolardan daha fazla akım çekilmesine ve gerilim düşümüne neden olur evet münferit kompanzasyonun yapılma nedeni zaten budur.
İspata gelirsek verdiğim iki analizör sonucu var birisi jeneratör normal çalışma diğeri tristörlü kompanzasyon girdiğindeki durum sonuçları herşeyi açıklıyor zaten. Arkadaşımın bu konuda uzun zaman önce deneyler yaptığını söylemiştim imkanınız varsa sizde deneyin görün daha ne diyeyim.
 
jeneratörlerim cos zaten 0.8 dir bu nedenle her hangi bir kompanyazsyona gerk duyulmaz
kompansazyon jeneratöre yardım edeceği serde kapasitif yük yapar bu nedenle jeneratör voltaj regulatörü düzenli çalışmaz aşırı ikaz veriri
kompanzasyon olmaza bile jeneratöeler sadece kapasitif yüklerde çalıştırılamazlar
örneğin sadece 40 kw foulerasn yük kapasitif özelik gösterdiği için 100 kva lık jeneratürün sargılarının yanmasına sebep verebilir böle bir durumda boşta olsa boşa öalışacakta olsa devreye endüktif yükler dahil edilip kapasitif yük karakteristiği ortadan kaldırılmalıdır

çünki jeneratör voltaj regulatörü akıma göre değil gerilime göre regulasyon yapmaktadır
kapasitif yük ise voltajı yükselteceğinden regulatör olayı hissetmeyecektir aslında düşük voltajda çalışacaktır
 
jenaratörü mustakil olarak çalıştırıp kompanzasyon kullanıp kullanılmayacağı uzun fakat faydalı bir tartışma konusu oldu. bu konu içerisinde denildiki;reaktif akımlar ısıya dönüşen akımlar deyildir. burada olayı farklı olarak incelemek istiyorum.
aynı jenaratörü sisteme parelel bağlayıp, ters güç çalışmaması için %5 gibi yükleyip,cos1de bir müddet çalıştırıp sargı sıcaklık degerlerini kaydedip, jenaratörün aktif yükünü değiştirmeden indüktif veya kapasitif olarak maksumum değerde yüklesek altarnatörün sargı sıcaklıkları değişirmi? değişmezmi?yoksa bu farklı bir olaymı?saygılar.
 
jenaratörü mustakil olarak çalıştırıp kompanzasyon kullanıp kullanılmayacağı uzun fakat faydalı bir tartışma konusu oldu. bu konu içerisinde denildiki;reaktif akımlar ısıya dönüşen akımlar deyildir. burada olayı farklı olarak incelemek istiyorum.
aynı jenaratörü sisteme parelel bağlayıp, ters güç çalışmaması için %5 gibi yükleyip,cos1de bir müddet çalıştırıp sargı sıcaklık degerlerini kaydedip, jenaratörün aktif yükünü değiştirmeden indüktif veya kapasitif olarak maksumum değerde yüklesek altarnatörün sargı sıcaklıkları değişirmi? değişmezmi?yoksa bu farklı bir olaymı?saygılar.

Aktif gücü arttırmadan endüktif ve kapasitif yükü nasıl yükselteceksin arkadaşım. Saf endüktif ve saf kapasitif yük tanımı sadece teoriktir. Uygulamada saf endüktif ve saf kapasitif yük yoktur. Aktif yükü sabit tutup endüktif ve/veya kapasitif yükü arttıramazsın.
 
sayın analizör
devreye şönt reaktör bağlayarak bal gibi endüktif yükü arttırabilirsin. şönt reaktörün aktif yükteki artışı ihmal edilebilir düzeydedir. Ayrıca bizzat test ettim çok kıymetli ve teknik öğretmen olan durceylan arkadaşımız haklı çıktı. endüktif yükün jeneratöre etkisinden ve oluşan ısıdan dolayı jeneratördeki yakıt artışını gözledim.
 
sn Analizör
şebekeye parelel bağlı altarnatörü aktif olarak yüklenmeden, ikaz akımını artırsak veya düşürsek,sizce ne gibi sonuç doğurur. veya aktif güçü tamamen yok edip, senkron motor olarak çalışmasına devam ettirip, ikaz akımını artırsak veya düşürsek indüktif ve kapasitif yükleyemezmiyiz. V eğrisini çizemezmiyiz.bu makinalar asengron motor deyilki yüke göre reaktif oluşsun.bu makinalar sengron makina. istersek omik, istersek indüktif, istersekde kapasitif devre olarak çalıştırabiliriz.
 
sn fiko16
altarnatörlerin reaktif olarak yüklenmesinden dolayı enerji tüketmez. aktif yükten dolayı enerji tüketirler.örneğin şebekeye bağlı bulunan altarnatörün ikaz akımını artırmak suretiyle reaktif olarak altarnatörün nominal akımına kadar yükleyebilirsin bu durumda altarnatörü tahrik eden makinada herhangi bir zorlama, yakıt tüketimi, su türbini ise su harcaması olmaz. ikaz akımı gerilimi artışından ve reaktif akımdan sargıların ısımasından dolayı çok az enerji harcanır. bu enerji kayda değer deyildir.yanlız küçük jenaratörlerde bu yakıt tüketimi biraz daha belirgindir.büyük elektirik santrallarında bu enerji tüketimini hissedemezsin sadece teorik olarak hesapedebilirsin.
 
Klasik kompanzasyon sistemleri olan tesislerde, Jeneratör çalışırken kompanzasyonun devre dışı kalması olayı; çekilen yükün karekteristiğine bağlı olarak kondansatör gruplarının yükten sonra çıkmasından , kompanzasyon sisteminin anormal çalışmasından dolayı doğabilecek mahsurlarının izale edilmesine yönelik bir tedbir olduğunu düşünüyorum.
Bu Jeneratör çalışırken çekilen yükün kompanze edilmesinin zararlı olacağı veya hiç faydasının olmayacağı anlamına gelmemelidir.
Kompanzasyon sisteminin Elektrik dağıtım sistemi için faydasının olmayacağı bunun bir yükümlülükten öte bir şey olmadığı cümlesinide forumda sehven yazılmış bir cümle olarak nitelendiriyorum.
Ürününü tanıtmak için Gökhan Beyin Aktif enerjiden %5 mazottan %30 tasarruf rakamları biraz fazla iddialı rakamlar olsa bile "jeneratörün sesi bile değişti" "artık daha çok yük kullanabiliyorum" cümleleri konunun doğruluğu konusunda fazla tartışmanın anlamsızlığını ifade ediyor.
Jeneratörden 100 Amp. Akım çekilirken 0,70 güç katsayılı.Siz bu 0.70’i 0.99 yükselttiğinizde reaktif akımın kompanze edilmesinden dolayı Jeneratörde rahatlama ve sesinin değişmesini laboratuar ortamında denemeye gerek olmadığını düşünüyorum.Ben bunu klasik kompanzasyon sisteminde kontrollu olarak denedim.Doğru..
Jeneratörün ölçü sistemine olan uzaklığı nedeniyle kablolardaki enerji kaybı ve karşılamakla yükümlü olduğu akımın düşmesinin yakıta olan etkisi konusunda % olarak hangi rakamlar telaffuz edilebilir kesin bir rakam verilemez ama mantık yürütüldüğünde tasarrufun mutlaka olacağı kesindir.
Gökhan arkadaşımıza gerek ürünü ve gerekse bu konuya getirdiği açılımlar için teşekkür ederim.2008 de bu konuyu herkes defalarca okuyacak.. Saygılar..

adil_adil her ilacın bir veya birkaç hastalığı tedavi etme özelliği vardır örneğin bir ağrı kesici ağrılara iyi gelir ancak basura hiç bir faydası yoktur.
yaklaşık 4-5 senedir birçok forum sitesinde bu konuyla ilgili açıklamalarım olmuştur kompanzasyonun şebekeye faydalarını tartışmaya gerek yoktur herkes tarafından bilinen aşikar konulardır. Ancak konumuz jeneratör çalışmada kompanzasyonun faydaları olunca olay boyut değiştirir. Benim barajımda da enerjiyi üreten senkron jeneratör ne farkı var derseniz olmaz mevzuya yüzeysel yaklaşmış olursunuz çünkü arada km'lerce enerji iletim hattı mevzubahistir. Çekilen toplam(görünür) akımın endüktif bileşeni kompanzasyonla minimum değere çekilir dolayısıyla hattan akan görünür akım dolayısıyla kesit azaltılmış olunur.
Oysaki tesislerimizde,işletmelerimizdeki jeneratör çalışmada durum farklıdır çekilen endüktif yük jeneratör uyartım akımı arttırılarak sağlanır bu çevrim otomatik olarak yapılır çok hızlı çalışan bir çevrimle gerçekleşir ve bu süre kompanzasyon sisteminde kondansatörün devreye girme süresinden kısadır bu bir sorundur tristörlü sistemle yaparım çözerim derseniz gerek yok derim çünkü bu çevirimi jeneratörünüz zaten yapmakta neden kondansatör grupları boşu boşuna devrede kalsın neden kontakörlerin anahtarlama yapsın. Uzun lafın kısası jeneratör çalışmada kompanzasyon faydadan çok problem çıkarır arkadaşlar. Teksan jeneratörün E.M.O'daki seminerinde de bu konuyu uzmanlarıyla tartıştım onlarda uyartım sistemini olumsuz etkilediğini bir çok dezavantajı bulunduğunu yapılmaması gerektiğini söylediler. ENTEs gibi büyük firmanın ürününde cosfi2 ayarını jeneratör çalışma için geliştirmesi cosfi2 değerin tehlike yaratmaması için daha küçük bir değere set edilebilmesi için ve piyasada ilk olmak için çıkardıkları kararına vardık. Çünkü kendilerine sorduğum sorular maalesef cevapsız kaldı 6ay dır cevap gelecek halen bekliyorum
 
Karmet Makinanın bir ürününe rastladım: EKM Serisi Elektronik Kompanzasyon Modülü
Yarı iletken anahtarlamalı diye tanıtılıyor ürün ve bu ürünlerini jeneratörle birlikte çalıştırıp deney yapmışlar. Diyorlarki:

EKM Serisi Elektronik Kompanzasyon Modülü ile Jeneratör Kompanzasyonu
...
...
İşletmelerde ve birçok diğer uygulamada, standart tip kontaktörlü kompanzasyon sistemleri Jeneratör enerji beslemesinden bağımsız direk olarak şebeke enerjisine bağlanarak kullanılmaktadır. Genelde buna neden olarak gösterilen sebepler şunlardır;
1. Jeneratörün çıkış gücünün sınırlı ve empedansının şebekeye göre büyük olması sebebi ile jeneratörde rezonans akımlarının oluşması,
2. Kontaktörlü kompanzasyon sistemlerinde düzensiz anahtarlama esnasında anlık yüklenmeler ve gerilim harmoniklerinin oluşması.
Halbuki tristör kontrollü Yeni Nesil EKM modelleri ile bu sorunlar yaşanmamaktadır. EKM modelleri sıfır akım anahtarlama yapması ve standart harmonik filtreli olması sebebi ile Jeneratör çıkış enerji değerlerini bozmadığı gibi, güç faktör değerini yükselterek önemli ölçüde güç (enerji) tasarrufu sağlamakta ve gerilim harmoniklerinide iyileştirdiği görülmektedir. Şekil 3 ve Şekil 4 EKM devrede değilken ve devredeyken aynı yük değeri için çekilen aktif gücü (kW) ve toplam gücü (kVA) göstermektedir.

Görüldüğü üzere aktif güç yaklaşık sabit kalmaktayken (81 kW-83 kW) toplam güç %25 den fazla düşmüştür (116 kVA-84 kVA). Güç değerindeki bu fark iki şekilde değerlendirilebilir:

1. Ek güç kapasitesi: EKM serisi ile kompanzasyon ile Jeneratörün reaktif enerji için harcadığı % 25’in üzerindeki güç (PF ~ 0,7 den düzeltilmiştir) aktif enerji için kullanılabilecektir. Böylece aynı güçte jeneratör için daha fazla cihaz beslemek mümkün olacaktır.

2. Enerji tasarrufu: Jeneratörden çekilen reaktif güç sıfıra yaklaşacağından aynı oranda hat akım değeride azalarak tasarruf sağlanacaktır.

3. Çalışma şartlarının iyileşmesi: Kompanzayon ile düşen faz akım değerleri sonucu Alternatörün aşırı ısınmasını engelleyerek, uzun süreli çalışabilmesine olanak sağlayacaktır.


Jeneratörlerin EKM serisi kompanzasyon sistemleriyle kompanzasyonu sırasında gerilim harmonikleride incelenmiş olup şekil 5 ve şekil 6 da görüleceği üzere gerilim harmonikleride (THD) bir miktar iyileştiği gözlenmiştir.


Sonuç olarak Jeneratör ile Yeni Nesil Elektronik Kompanzasyon modüllerinin beraber çalışması jeneratörde güç faktörünü (PF) düzelterek uygulamaya bağlı ek güç kapasitesi sağlamakla kalmamış gerilim harmoniklerini iyileştirdiği de gözlenmiştir.
Karmet Makine Elektronik Tasarım A.Ş."
 

Ekli dosyalar

  • EKM-Jeneratör Birlikte Çalışması.pdf
    375 KB · Görüntüleme: 36
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Forum istatistikleri

Konular
129,832
Mesajlar
930,566
Kullanıcılar
452,656
Son üye
kontrolkalemi355

Yeni konular

Geri
Üst