arkadaşlar tam olarak anlatamıyorum en başta söyledim bilmek farklı bir şey anlatmak çok farklı şöyle izah edeyim şimdi alternatörde elektriği nasıl üretiyoruz alternatörlerin parçası ne lerdir
1 stator
2-rotor
3-ikaz statoru
4-ikaz rotou
5 -döner diyotlar
6 avr (automatih voltage regulatör)
neye göre çalışır bu alet lens kanunlarına göre
lens derki
1-- sabit bir manyetik alan içerisinde hareket eden iletken üzerinde gerilim endükler
2- hareketli bir manyetik alan üzerinde sabit kalan iletken üzerinde gerilim endükler
bundan yıllar yıllar önce biz statora doğru akım verip elektro teknik kitaplarında gördüğünüz şekilde rotorbileziklerinden fırça ile enerji alırdık .. gelişen zaman içerisinde çok büyük güçlere çıkılmak gerektiğinde rotorun kendisi sargıları fırçalar inanılmaz büyük olmaya başladı ve birde 3 faz üretmeye kalkışınca rotru 3katı yapmak gerekti .. bu çok ciddi sıkıntı oldu
bunun yerine daha sonra biz bu sargıları rotora değilde statora koymaya karar verdik.. ozamanda manyetik akıyı nasıl hareketli hale getireceğimiz sorusu gündeme geldi ..
bu nedenle önce bildiğimiz bir fazlı statordan uyartımlı (uyartım akımının) küçük bir alternatörü jeneratörün kuyruğuna bağladık ... ve buunun ürettiği elektriği fırça ve bilezikle dışarı almadık diyotlarla doğrultup rotora verdik ozaman rotorumuz çok büyük bir elektro mıknatıs halini aldı.. ve bu rotoru çevirrerk manyetik akıyı vektörel olarak çevirdik.
ne oldu sabit kalan sargımız bir vektör sürekli kesmeye başladı bölece enerji ürettik
ve avr ile küçük akımlarda ikaz statorun uyartımını ayarlayarak uyartım akımını ayarlayıp dengede tutuk haliyle asıl ikaz makinemiz uyartım statoru olduğu için biz buna kçüçük akımlar versek bile üretilen ve rotora verilen akım daha fazla olduğu için bu bize regulasyonda kolaylık sağladı
bölece kendinden ikazlı senkron alternatörler doğmuş oldu ..
kendinden ikazlı deyimide şurdan kaynaklı
jeneratör ilk ikaz verildiği nden sonra küçük akü ve pil vs yada hiç kaliteli sactan dolayı
ikaz statorunda bulunan remenans gerilim (artık mıknatısiyet) belirli bir voltaj üretti ve avr bunu kullanarak voltajı 0dan 400 volta çına kadar sayısal farkla makinemizi ikaz etti.
ne zaman voltaj düştü ikaz statoruna verdiğ uyartım akımını artırdı yada voltaj yükseldiğinde kıstı .. buda regulasyonu çok kolay yapmamızı sağladı.....
ohalde gözümüzün önüne sinüs eğrisini getirelim biizm iletkenimizde statorda sabit olan sargıda en fazla gerilim endüklendiği yer rotordaki manyetik akı vektörümüzün onu 90 derece kestiği yerdir çünki .... sinüs eğrisinde en az
Elektrik emk endüklendiği yer cosunusun 180 derece olduğu yer yani manyetik akı vektörümüzün sargıya poaralel geçtiği yerdir ..
o halde bizizm coseğrimiz nedir bizizm cosunuz eğrimizin anlatımımı manyetik akıının anlatımı içindir yani yoğunluğunu anlatmak içindir . emk ise sinüs eğrisi ile ifade edilir
bu noktadan hareketle sinüs eğrisine aşağıda teğet bir iz düşüm çizersek bizim cosunus eğrimiz meydana gelir
buna bir şekil çizecemde nasıl paylaştıracam bilmiyorum
yani sizizn şebekedeki normal alıcıların alternatif akımda genleşmesi ile olan faz açısı faz farkı ile alaksı yoktur o başka bir konunun bizizm anlatmaya çalıştığımız alternatörün cosunuzu tamamen kendi manyetik akımızın hareketi ile alakalıdr ..
yine anlatamadım ama az buçuk değindim sanırım burda yazma imkanıda yok açısal hız formulleri eğrileri teğet geçimler iz düşümler latin harfler gibi bir sürü eksik var .
çizimde yapamıyorum ama bulup linki koyacam sözz...
anlatmayqa çalıştığım sin eğrisini çizin 8 10 nokta referans alın tam altınada başka vektörle aldığınız sin derecelerini cos cinsinden yazın yeni çıkan vektör bizizm manyetik akımızın cos eğrisidir