abi o jeneratörcülerin uydurması . eğer jeneratör iyi ise kaliteli bir alternatöre sahip ise pmg li alternatöre sahipse problem yok .. ama sıradan pmg siz bir altarnötörse sıkıntı büyük .
onun sorunu şu oluyor pmg siz alternatörlerin avr leri true rms ölçmüyor genlik ölçüyor buda kondansatörlerin devreye giriş çıkışlarında genlik bozulunca avr sapıtıyor voltaj falan yükseliyor ..
sıkıntı oluyor bizde kompamzasyonu devre dışı bırakın kompanzasyon çalışmaz deyip geçiyoruz ..
ama jeneratörde zaten belirli bir kvara kadar tahammulumuz var 0.8 e kadar dayanabiliyoruz
yani jeneratörü imal ederken üzerine 0.8 cos fi etiketi basıyoruz . aslında hiç yük olmadığı için bizizm cosunus fimiz 1 müşterinin yükü bilinmediği için zaten bu tip cihazlar kva cinsinden satılıyor .
0.8 dediğimiz olay garanti koşullarında aşırı reaktiften korumak için .
yani siz bu jeneratörü 1000 kva olsun şu demek bu jeneratörü cos fi 0.8 olmak kaydıyla 800 KW 600 KWAR YÜKTE KULLANABİLİRSİNİZ. ama genelde gerek olmuyor .. fakat eğer cos fi çok düşerse illaki napacaksınız sırf endüktif yükünüz varsa cos fi 0.5. 0.4 lere düşerse bu istenen durumda değil ..
bu nedenle alternatöre aşırı baskı yapar rotordan fazla ikaz geçmesine yol açar buda alternatörün hasar görmesine sebebiyet verir ..
çünki biz aktif yükü motordan dizel kaynaktan alıyoruz . reaktif yüküde alternatörden .. alternatörü boşu boşuna yormanın mantığı yok .. çok gerekiyormu yok . nerelerde yaptık maden sahalarında sondaj sahalarında maatba tesislerinde gerekbiliyor.
yani genelde 0.8 altına düşmüyor ama düşerse bu sizin tesisinize motorlarınıza zarar .
ama bu tip işletmelere yani endüktif yükü fazla olan işletmeler mutlaka alternatörü PMG li almalılar .
bu pmg nedir diye soranlar için sazıyorum . alternatör kuyruk milinin en arakasında sabit mıknatıs rotorlu
küçük bir alternatör var . bu alternatör sadece avr (otomatik voltaj regulatörü ) için kullanılır bu regulatör dışarıdan bağımsız sadece regulatörü besler ..
aynı zamanda eğer
Şebeke ile senkron çalışacaksınız enterkonekteye bağlanacaksanız yine bu pmgli seçilmelidir çünki şebeke ile senkrona girip çalışmaya başladığınız an artık tüm gerilim verilerinizi kaybedersiniz . elinizde bir akım trafonuz kalır . artık sizin elektriğiniz ile keban barajında ki elektrik karakaya barajındaki elektrik aynı olur .. burada kwar paylaşımında sıkıntılar doğar ..
bazı durumlarda sisteme tedaş kilowar basmanızı isteyebilir mecburen siz alternatörden şebekeyi kvar olarak desteklemeniz lazım . ha onun bir yüzdesi var . ama 0.8 altına düştüğünüz an bu size ciddi sıkıntılar demir ve bakır kayıpları yaratır alternatörün ömrünü azaltır
falan filan daha çok varda kalemi bırakım ben