Merhaba, sn.kesmez Hocam; makinenizi biraz ben de analiz edip ilgilenmek istiyorum. Elektrikli süpürgeler motora akuple (içten direk mille) bağlı santrifüj bir pompayla çalışır. Akışkan su pompalarındaki gibi su yerine sadece havadır. Bu nedenle çalışırken pompanın emme kısmında vakum (negatif basınçlı, - mmHg hava basıncı) basma yani hava çıkışı kısmımnda sıkışarak artan (kompresyonlu, pozitif basınçlı, + mmHg hava basıncı) oluşur. Hem emme, hem de basınçlı kısmının kullanıldığı (Her iki kısma ayni hortum başlığının bağlandığı çift amaçlı kullanımlı) makinelerde iki taraf hortumla tam birleştirilip hortumdaki kalıntıların temizlenmesi bu yolla oluşan kapalı iç çevrimle daha iyi sağlanabilir. Bu esnada çevrimde olan hortumlardaki havanın basınç veya vakumundan dış ortamda hiç bir şekilde kullanıp istifade edemeyiz çok doğal olarak.
Sizin 3D yazıcıda özel olarak hazırlattığınız plastikten çift hava fonksiyonlu bu emme-basma başlığı (Nozulu) ise çalışırken daha fazla emme yüzeyiyle oluşan vakumla halıya tam yapışma (Çünkü vakum ve basma temas yüzeyleri %50 ve %50 olsa halıya yapışması söz konusu olmayacak arada bypass’la geçen hava tam açık konumda kalsa halıya yapışmayıp vakum basıncı da kalmayabilirdi) ve yandan küçük bir aralıktan by-pass edilerek gelen bir miktar basınçlı havayla da kısmen kapalı bir çevrim havasına kısmen dönüştüğü için, bu asıl vakum etkisi önemli ölçüde aslında azalmıyor, kirli veya tozlu hava (Toz torbasından kurtulan belki çok az miktardaki tozla) vakum havasına karışıp kapalı çevrime yine dahil oluyor. İşte burada sn. by lent’in de çok iyi ifade ettiği gibi, egzozun patatesle tıkanması olayının kısmen gerçekleşmesi söz konusudur, çünkü %100 oranında basınçlı havayla vakumu mecburen bu noktada birleştiremiyorsunuz, bu durumda verilen yüzdenin geri kalan yüzdesi kadar havanın basma havası motor- pompa havası çıkış kısmında bloke edilip motorun bu basınçlı havayı çok (Boşta olduğu kadar) rahatça çıkarmasına engel olunuyor, kompresyon kısmında havanın bu kısımda tam boştaki gibi bu havayı verebilmesine göre sıkışmasına ve motorun fazla ısınmasına artı katkıda bulunmuş oluyor.
Daha sıcak havayla bu vakumla tozların emilmesinde çok büyük olumsuzluk (Çünkü yazın çok sıcakta süpürgelerin emmesinde büyük oranda düşme veya değişme olmuyor) görünmüyor, ancak motor çalışma ömrüne daha düşük sıcaklıklardakinden daha fazla olumsuz yanı olabilir, hiş şüphesiz ki. Bu sıcak ve aşırı ısınan havan ayrıca seri olarak bir ısı değiştiricisinden (en basiti su dolu gözlerde, ya da peteklerden geçirmek veya daha başka çözümlerle bu ısının dışarıya alınması gerekiyor. Bu dezavantajı yanında sadece vakumlu emmeye göre çift hatlı emişte belirli oranda vakumda azalma olması da ikinci bir dezavantajı olarak görülebilir. Bir de motor (watt) gücünün bu koşulda dengelenebilmesi için biraz daha büyük watt.'lı emiş güçlü seçilmesi gerekecektir düşüncesindeyim, bu orijinal halinde oluşturduğu ayni vakumu bu şartlarda da ayni şekliyle oluşturabilmesi içindir.
Ancak ne olursa olsun fikir veya düşünce olarak doğrusu bu proje aslında ilk başta çok kötü görünmüyor, ancak çok ayrıntısıyla, iyice derinlemesine düşünüldüğünde bunlar ortaya çıkabiliyor. Bu nedenle biraz daha üzerinde düşünülüp kafa yorulması belki gerekebilir. Kolay gelsin. Saygılarımla.