Kollektörlü bir motor için kutuplara,dönen bobinleri taşımak için endüviye,akımı doğrultmak için kollektör ve fırcalara,ayrıca sistemin dönebilmesi için yatak ve kepaklara ihtiyac vardır.
Buna göre doğru akım makinaları dört kısımdan oluşur.
A-Manyetik alan kutupları ve gövdesi.
Doğru akım makinalelerinde kutuplar,manyetik alanın meydana geldiği kısımdır.Buna kısaca endüktör denir.Endüktör makinanın büyüklüğüne,çapına,devir sayısına göre 2,4,6,8 kutuplu olur.
B-Endüvi ve göbek.
Gerilim endüklenen iletkenleri taşıyan kısıma endüvi denir.ENDÜVİ KALINLIĞI 0,30 --0,70 mm arasında değişen dinamo saçlarından yapılır.
C-Kollektör ve fırcalar.
Doğru akım makinelarında kollektör,endüvide endüklenen e.m.k 'i doğrultmaya yarar.Kollektör dilimleri haddeden gecirilmiş sert bakırdan pres edilerek yapılır.Bakır dilimler arasına 0,5-1,5 mm kalınlığında mika veya mikanit yalıtkan konur.Doğru akımmakineleride endüvide endüklenen akımı dış devreye alabilmek için fırcalar kullanılır.Fırcalar fırca yuvasına takılır.Fırca yuvalarıda fırca taşıyıcısına bağlıdır.
D-Yatak,kapak ve diğer parcalar.
Elektrik makinelerinin en önemli parcalarından biride yataklardır.Yataklar çok arıza yapan ve
Bakım isteyen kısımdır.Doğru akım makinelerinde kendi kendine yağlanan bilezikli tip yatakalar ve bilyalı yataklar kullanılır.
İnşallah yardımcı olabilmişimdir.