Jumperler giriş ve çıkış tarafının beslemesini ayıran veya aynı yapan birleştiren atlamalar.
Cepler için satılan 5V (tam 5 olsun !) adaptörler 2-3 TL.
Çıkış tarafındaki dirençlerin yazısını oku ve buraya yaz.
Benim verdiğim resimdeki R30-36 dirençlerinden biri .
331 391 gibi ise 5V ile , 102 gibi ise 12 V ile beslemelisin.
İşin mantığı onlar sürücü girişindeki optik kuplajlı 4N25 lerin içerisindeki LED leri "yakmak" içindir.
5-50mA , ben 15mA seviyeleri tercih ederim.
12V de 1kOhm yaklaşık 13mA filan geçirir.
İşi bilmeyenin kafasına göre değiştirebileceği şeyler değil.
Ancak ölçerek...
Yukarıda anlattığımın sebebi konunun temel mantıklarının kavranması içindir.
----------
27V yetiyor olsa idi 80Vdc girişli sürücüleri neden yapıyor olabilirler ?
Bu konuyu defalarca alatmadım mı ?
-----------
Yukarıdaki 3 şemadan en üsttekine göre :
U4 ün (yani arabirim girişi) 2 nolu ucunu şaseye 1 nolu ucunuda arabirim çıkışına bağlarsan , çalışır :
Paralel port 1 olduğunda U2A çıkışı 0 olur U1 led yanmaz - U1 transistoru iletime geçmez dolayısıyla çıkış R3 üzerinden pozitif yani +12V dir.Yani digital 1 dir.
Bu durum U4 ledin katodu şasede iken diğer ucunu artı yaparak yakmaktır.
Çıkışı senin verdiğin blok resimdeki önerilen gibi bağlarsan hani Gökhan hocanın itiraz ettiği gibi ,
U4 anodu artıya , katodu arabirim çıkışına yani , bağlarsan :
Paralel port 1 olduğunda U2A çıkışı 0 olur U1 led yanmaz - U1 transistoru iletime geçmez dolayısıyla sürücü için 0 dır.
Tersi olduğunda led yanar transistor iletime geçer ve sürücünün ledinin bir ucu zaten artıda diğer ucuda eksiye bağlanmış olacağı için durum 1 dir.
Dikkat edilirse birinde giriş işareti invert edilmedi ters çevrilmedi giriş ne ise çıkışda odur.
İkincide ise durum tersidir yani giriş 1 iken çıkış 0 dır.
Bunu uzunca anlattım , az anlayanlar için ip ucu.
Anlamayanlar ve ölçme bilmeyenler için bir anlatım.
Bir adet led bir adet 330Ohm direnç edinin .
Direncin bir bacağı ile ledin herhangi bir bacağını birleştirin.
Geriye bir led bacağı ve bir direnç bacağı kaldı.
Bunları uygun uzunlukda kablolar ile uzatın.Farklı renkler kolaylıktır.
Bunları arabiriminizin çıkış tafafının beslemesine değdirin.
Led yandıysa yön doğrudur kaybetmeyin.
Yanmadıysa uçları yer çevirip bağlayın.
Şimdi bu sistem bir nevi indikatör ve ya ölçü aletinizdir.
Değdirdiğinizde yanan eksiye bağladığınız ucu işaretleyin kaybetmeyin.
Bu ucu çıkış beslemesinin eksi ucuna bağlayın ve sabit dursun.
Diğer ucu pinlerde gezdirdiğinizde led yanıyorsa durum 1 dir yanmıyorsa durum 0 dır.
Bu durumu step-dir active low dan değiştirebilirsiniz.
Hareket yok iken step çıkışı 0 olmalı !!!
Dir önemli değildir.O tamamen mekaniğinize bağlı.
Direnç değeri 5V için 330-470 arası bir dirençtir.
12V ise 1-2kOhm arası vbir değerdir.
Aslında az daha kalite kartlarda çıkışda her pinde bir led zaten vardır ve sürekli durumlarını izleyebilirsiniz.
-------
Neden bu kadar uzun anlattım :
Yukarıda püf noktası demiştim.
O şekil önemlidir.
Bir optoda ledin yanması için süre geçer ve sönmesi içinde süre geçer.
Led yandıktan sonra transistörün iletime geçmesi ve durması içinde belirli süreler gerekir.
İşte bu gecikmeler boyunca durum korunmalı ve yeterli seviyeler yakalanabilmelidir.
Yoksa ara değerler en ufak bir parazitte (şebekeden kaynaklanır) istenmeyen işaretler olarak algılanır ve ya fazla adım atılır ya da atılması gereken kaçırılır.
Mach3 forumlarında önerilen en kısa step değeri 5mikrosaniyedir.
Dolu boşuyla bu değer yaklaşık 2,5MHz ye tekabül eder.
Bu bizler için hayli fazla değerdir.
1/16 dan sonrası kullandığımız bilyalı millerin sınır değridir.
Yani 1/32 microstep muhtemelen somunda backlash olarak kalacaktır.
5/200=0,025
0,025/32=0,00078125 mm ...
------------
Step per ayarı neden "2000 ler" de ?