merhaba,
bu siteye bunları neden yazıyorum. Sebep şu teknik servislerin müşterilerden çok yüksek tamir parası talep etmeleridir.
Arçelik 5500 e çamaşır makinam var. 2 aydır çok aşırı ses yapıyordu. Tambur rulmanı olduğunu biliyordum. Servisi çağırdım. Rulmanlar ve
amortisörler değişecek 200 tl dedi. Bende kızdım.
ben teknik bir elemansam ben hepsini yaparım dedim ve 2 saate yaptım. Kaça mal oldu biliyor musunuz ? 33 tl. Komik bir rakam değil mi ?
167 tl cebimde kaldı. Bence her teknik eleman bu değişim işini yapar.
aşağıdaki açıklamalarla bir teknik elemen bu işi rahatça yapar . önemli olan içindeki cesarettir.
gerekli malzemeler: 6025 ve 6206 rulman= 15tl+ iki amortisör =15 tl lastik keçe =3 tl toplam masaraf 33 tl dır
gerekli aletler: 13 mm iki ağızlı anahtar. 10 mm lokma anahtar, çekiç , 2-3 cm lik tahtalar.
işlem basamakları:
1makinayı bir sünger veya minder üzerine yatırın ve arka kapagını çıkarın. (
yatırmamızın sebebi şudur: Makina dik olursa kazan içindeki rezistansa tambur düşer ve rezistansa zarar verir.)
2-motor kayışı ve tambur kasnağını 13 mm anahtarla çıkarın.
3-üç kollu döküm yatağı 10 lokma ve 13 mm iki ağızlı anahtarlarla sök serbest kalsın. :d
4- mil ucuna ince oklava gibi sert agaçtan mamul bir cisim koy ve çekiçle vur. :d
5- önce döküm yatak arkasındaki 6205 rulmanı çıkacak sonra alttaki 6206 rulmanı az daha geniş olduğu için son çıkacaktır. :d
6- dikkat bu vurma işlemlerini yaparken mil itildikçe üç kollu döküm yatak altına 2-3 cm lik tahta parçaları koy. Koy ki yükselsin ve tambur ve mili rahatça aşağı gitme mesafesi bulsun. Dikkat : Mile demir gibi sert cisimle kesinlikle vurma deforme olur. :d
7- yükseltme ve vurarak indirme işi kısa sürer. Iki cm lik itme sonucu mil her iki rulmandanda kurtulup
kapak lastiği üzerine düşecektir. :d
8- üç kolu döküm yatak üstündeki her iki eski rulmanları ve keçeyi muhakkak çıkartın. çıkarırken rulman yatakları zarar görmesin dikkat ! :d
9-yeni rulmanların yan yüzeylerine su itici olsun diye azda olsa gres yağı sürebilirsiniz. :d
10- eski rulmanları yenilerini çakma işinde kullanabilirsiniz. çünkü aynı ebatlarda olduğu için düzgün çakma sağlarlar. Ayrıca yeni rulmanları çekiç darbe ve deformasyonlarından korur.
büyük rulmanı sona ittirirken sert ağaç parçası kullanın. Dikkat yeni rulmanın yan saç kapaklarına vurmayın yoksa rulmanı mahvedersiniz. :d
11-tambur milinde pas-pislik varsa sıfır zımparayla temizleyip silin. Sonra bu mili gresle
ince olarak yağlayın. Bu gres kolay girmeyi sağlayacaktır. Ayrıca yağın birde koruyuculuğu vardır. :d
12-üç kollu döküm parçayı al. Yatık haldeki makinanın tambur miline yavaşça tak. :d
13- önce 10 ve 13 mm vidalarını tak. En çok zorlanacağınız kısım burasıdır. çünkü kolların altındaki lastik takozlar işi zorlaştırıyor. O lastik takozlar olmadanda olmaz. Buradaki püf noktası şudur: Hangi ayağın 13 mm vidasını takacaksan onun karşı hizasındaki 10 mm vida çok gevşek olmalıdır . Sonra her ikisinide sıkıca sıkmalı diğerlerinide anı şekilde takmalısın.:d
14- üç kollu kasnağın altı vidasınıda takıp sıktıktan sonra, tambur milinin ucundaki vida deliğine 13 mm vidasını takarak mili rulmanların içine çek. 2 cmlik çekmeden sonra mil rahatlıkla rulmanlara ve keçeye geçer. :d
15- motor kasnağı ve kayışınıda tak. Bitti. Geçmiş olsun.
16- sıra amaortisör değişimine geldi. Makina yatık vaziyetteyken amartisörleri rahatlıkla çökmeden devrilmeden söküp yerine yenilerini takabilirsin.
önemli not: Makinanın amortisörleri kesinlikle değişmeli.
bu tamirden edindiğim ana fikir şu oldu:
1- makina amortisörleri ne olursa olsun üç- dört senede bir muhakkak değişmeli
2-makinada yorgan yastık battaniye gibi malzemeler yıkanmamalı. çünkü bunlar yük dengesini bozmakta ve zayıf amortisörleri çabuk bozmaktadır.
3- bozulan amortisörler sonucu makina tamburu ve mili
elips dönmelere maruz kalmaktadır.
4- elips dönmeler sonucu mil lastik keçesi darbeyle ezilmekte ve sonuçta milin rulman kısmına su sızdırmaktadır.
5- en fazla bir sene içinde 6206 rulmanı paslanmakta sese sebep olmaktadır.
6- rulman kilitlenirse tambur milinin aşınmasına sebep olduğundan makinanıza ayrıca yeni bir tambur masrafı açılmaktadır.
7- bundan böyle ben çamaşır makinamızın amortisörlerini üç-dört senede bir kendim değiştireceğim. Masrafı 15 tl
8- şunu çok iyi anladım aslında çamaşır makinasında ilk bozunlan parçalar amortisörler. Sebebi ise zayıf ve kalitesizlikten . Neden zayıf ürettiklerini bir düşünün bakalım.
9-makinanız üç- dört sene sonra zıplamaya başlarasa hiç vakit kaybetmeden hemen amortisörleri değiştirin.
10- bozuk amortisörlü bir makina tambur ve kazanının içerde bir top gibi oynadığını biliyor musunuz?
Tüm bunları buraya niye yazdım ? Bilinçli bir toplum ve tüketicilere birazda olsa katkım olsun diye. Bilinçli bir tüketici her zaman kalite arar. Bu arayış sonucu üreticide bu arayışa cevap verir. üreticiler daha güçlü bir amortisör üretmelidirler.