Sarsıntı Giderici Sistemler Nasıl Çalışır?

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,270
Puanları
3,256
Konum
BURSA
Merhaba, değerli arkadaşlar. Gündelik hayatta sıklıkla kullandığımız motorsuz, motorlu, elektrikli araçlar seyir halindeyken, çamaşır makinalarında ise makinanın tamburu dönerken oluşan sarsıntı ve titreşimler, iç yapılarında ek donanım olarak bulunan sarsıntı giderici muhtelif sistemlerle sönümlendirilerek en aza indirilmiş olurlar.


Darbeli matkaplarda, darbeli çalışma esnasında darbeli mekanizma devreye girerek darbeli matkap çalıştığı sırada matkap ucu, vida, vb. bu mandrel ucuna takılan farklı aksesuarlara bir darbe uygulamış olur. Darbesiz matkaplara sonradan ilave edilen bazı aparatla (üst linkteki gibi) darbeli bir matkap olarak çalışması da sağlanabilir.

Darbeli matkaplarda, matkap mili dönerken sıkışan bir yay, bu dönme esnasında bir çentiği (engeli) geçerken içinde biriken enerji aniden dönmekte olan matkap mandreline, ucuna takılı aksesuarlara doğrudan aktarılmış olur. Darbeli matkapların basit ve etkili olan çalışma mekanizması bu şekildedir.

MnxuV2.jpg

0Jm0YM.jpg


Bir otomobilde, otomobilin şasisi ile tekerlekleri arasındaki sarsıntıları azaltabilmek amaçlı konulan yaylar da benzer şekilde yoldaki tümseğin üzerinden geçerken sıkışıp fazla enerjiyi üzerlerine alır. Ancak otomobil düz yola veya çukura geldiğinde yaylarda biriken fazla enerji birden araç şasesine, tekerleklere iletilmeyip yaylarla iç içe bağlı araç amortisörlerine iletilir. Amortisörler aniden gelen bu enerji şokunu, amortisörler iç sıvısıyla absorbe ederek yaylarla amortisör arasında karşılıklı olarak sönümlenen osilasyonlarla bitirerek araç şasisine iletmeden yollarda seyir halindeyken oluşan bu sarsıntıları en aza indirebilmiş olurlar.

Araçlar yolda ilerlerken, amortisör ve yaylarında oluşan bu türden mekanik osilasyonları, elektronikte kondansatörlörle bobinler arasındaki karşılıklı oluşan elektriksel osilasyonlara benzetebiliriz. Elektronikte bobin-kondansatörlerin karşılıklı (seri veya paralel bağlı) ilişkisiyle oluşan bu elektriksel osilasyonlar, osilasyonların sıfırlanacağı anda geri beslemeyle elektrikle yeniden desteklenmezlerse, mekanik osilasyonların sıfırlanmasında olduğu gibi sıfırlanarak mevcut enerji düzeylerini tam sıfırlamış olur. Geri beslemeyle sürekli desteklendilerinde ise bunlar Elektronik osilatörlere (Bk. artı geri beslemeli elektronik osilatörler) dönüşebilmiş olur.

GbMtwD.jpg


Çamaşır makinalarında, yatay bir eksende, Elektrik motoruyla kayış-kasnak veya directdraw (direk akuple) dönebilen makine tamburu, çamaşırların anlık olarak homojen dağılımı olmayan kendi ağırlığıyla ve tamburun kendi ağırlığıyla santrifüj olarak dönerken oluşan statik/dinamik balanssızlıklarla, askıyla bağlı olduğu yaylara, kendi balans ağırlıklarıyla makine gövdesine dolaylı konuşlandırıldığı amortisörlere, dönerken oluşturduğu mekanik titreşimleri veya sarsıntıları iletmiş olur. Ayni otomobillerde veya araçlarda olduğu gibi sadece askıyla bağlı olduğu yaylara bu mekanik titreşimlerin direk gelebildiğini bir an için düşünelim. Bu durumda sarsıntılar yaylarla tam olarak sıfırlanamayacak, makina gövdesi, ayakları üzerinden yer zeminine veya çalıştığı asıl ortama iletilmesi de mutlaka mümkün olacaktı.

Çamaşır makinalarında ayni araçlarda sarsıntı giderme sistemlerinde, engebeli yollarda ilerlerken oluşabilen mekanik titreşimleri yok etmede yararlanılan yay, amortisör, balans ağırlığı, lastik yay, vb. sistemleri şeklinde (araçlarda aracın kendi veya yüklü ağırlığı, yerçekimi kuvveti + yaylar + amortisörler şeklindedir) bir uygulamayla makinanın tamburu dönerken oluşan sarsıntılar ayni ilkelerle kendi içinden sönümlendirilerek bunlarla bağlı olduğu makine gövdesiyle kendi ayakları üzerinden yer zeminine, asıl çalıştığı ortamlara mekanik sarsıntılar (titreşimler) şeklinde verilmemesi böylece sağlanabilmiş olur.

Alıntı: Resimler "Nasıl Çalışır" ansiklopedisinin muhtelif sayfalarından kamerayla alıntılanmıştır. Kolay gelsin. Saygılarımla.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
129,802
Mesajlar
930,226
Kullanıcılar
452,605
Son üye
mehmet-azaplar

Yeni konular

Geri
Üst