http://ndrlhn021905.blogspot.com.tr/2012_04_01_archive.html
Çok eskiden yassı pil olarak satılan 4.5 voltluk içten hazır bağlanmış,seri bağlantılı,üzeri katranla kaplı (3 yapışık kuru) pil yekpare,tek parça olarak satılırdı.Şu anda sadece 9 votluk piller 6 seri pil içten seri bağlı olarak kuru,alkali tipte satılmakta.
3 özdeş (Yeni) pilden seri haldeki akan akım (amper) eşit oranda olur,biri bitmiş veya iç yapısı bozulmuşsa daha farklı akımlar geçerdi.Ortadaki pil kendinden önceki pilden gelen elektronları çinko metal dış kap > elektrolit (Nişadır=amonyum klorür+mangan dioksit=kutuplanma giderici) > grafit çubuk arasından + - kutupların kutup farkından dolayı dış çinko kaptan grafit elektroda bağlantı teli ile, diğer pilin çinko kabı>elektroliti > grafit çubuğu arasında akmasına neden olur.Bu geçişin sebebi +-+-+- farklı kutup dizilimi.Bu şekilde amper oranı korunurken gerilim 3 kat artarak, 1.5 volt * 3 = 4.5 volt olur.
Ayni kutuplar birbirine paralel bağlı olsaydı sadece çıkışta amper/miliamper değeri bir tekinin 3 katı olup iç yapılarından bir elektron geçişi de olmayacaktı.(Üçüde ayni voltaj seviyesinde olduklarında)
Seri ve paralel bağlantıda oluşan bu farkların temel nedeni, farklı kutupların birbirini çekmesi (Seri bağlantıda) ,paralelde ise ayni kutupların birbirini itmesi yönünden bir iç etkileşimin (Pillerin içinden bir elektron geçişinin) olmaması,dışta kollektör görevi gören ortak kablolarda bu toplanan amperlerin üst üste binip toplanması,voltajın ayni kalmasıdır.(Özdeş pillerde paralelde iç yapıda bir etkileşim,bir elektron geçişi olmadan) Aradaki farkı budur.
Pil kesitini 3 pil için ayrıca çizmedim,tek kuru (Çinko-karbon=Löklanşe) pilindeki elektronların karbon çubukla-çinko kap arasındaki bu hareketi zaten yukarıdaki linkte elektrk akımını anlatırken simülasyonla gösterilmiştir.
Not: Bakın,pillerin iç direnci sonsuz değildir,öyle olsaydı seri bağlantıda 0 amper geçerdi,mantıklı da düşünürseniz.Piller kısa devrede aşırı akımı içinden geçirip aşırı ısınarak içindeki elektrolidi dışarıya sızdırırlar,kurşunlu akülerin de iç direnci çok düşük olduğu için kısa devrede plakalar ve iç köprüler hasar görebilr,pil ve akülerde bundan mutlaka sakınılmadır.(Anlık ve çok kısa süreler dışında) Kolay gelsin.