Otomotiv sektöründeyim zaman buldukça yadigar 79 model opelime hobi olarak günümüz araçlarındaki donanım eklemeleri vs. yapar hemde kendimi geliştirmeye çalışırım özellikle elektronik konusunda.Tabi elektronik ile de hobi olarak ilgileniyorum özellikle dijital elektronik te bilgim yetersiz, zayıf.
Yapmaya çalıştığım bir çeşit elektronik gaz kontrol sistemi.Bu sistem aynı zamanda diagnostic sistemler üzerine gitmekte olduğum bir kurs için bitirme projesi olacak.Ama anlaşılan bu şekilde tasarımı oldukça karmaşık ve yapımı zor bir devre çıkacak ortaya, en azından benim için.Peki bu sistemi biraz sadeleştirsek servo motor ile değil de kömürlü DC motor ile yada step motor ile yapsak ve geri dönüş olmasa geri dönüşü serkan abinin dediği gibi yay kuvveti ile yapsak, sadece potu çevirmeye başladığımızda motor dönse çevirmeyi bıraktığımızda motor o adım da sabit kalsa yapacağımız devre ne kadar basitleşir ? Aslında işimi görecek sürücünün hazırı varsa hazırınıda alabilirim işimi fazlasıyla kolaylaştırır.
Yanlız bu durumda anlamadığım bir konu var potu çevirmeyi bıraktığımda motorun o adımda sabit kalması gerekecek yani yayın etkisi ile geri kaymaması gerekiyor ama diğer yandan potu geriye doğru çevirmeye başladığımda motorun da bir şekilde geriye kayması gerekiyor.Yani örnek vereyim; potu %80 kadar açtık bu durumda motor 50 adım attı ve sabit kaldı, ben potu tekrar kısarsam %25 e düşürürsem motorunda %25 oranında geri kayıp orada sabitlenmesi gerekecek bu nasıl mümkün olacak ? Ne demek istediğimi umarım anlatabiliyorum dur.
Ayrıca haklısınız arıza durumu içinde bir önlem almak gerekecektir, kesinlikle. 2010 model toyota corollaların avrupaya ithal edilen bazı serilerinde kronik olarak boğaz kelebeği arızası vardı.Kelebek takılı kalıp araç tam gazda seyir etmeye başlıyordu bu şekilde kazalar artınca toyota o seriyi komple geri çağırıp hatasını düzeltmişti.Aynı şeyin benim de başıma gelmesini istemem ama nasıl bi güvenlik koyulabilir bu sisteme fikirlerinizi paylaşırsanız çok sevinirim.
Bu arada popülarite için ve ayrıntılı cevaplarınız için çok teşekkür ederim, sağ olun.
Merhaba.Servomotorlar ile step motorların çalışma prensibi arasında ince bir ayrım vardır,o da step motorların geri besleme (Hata) sinyali ile belirli konumlarında o anda bulundukları konumu denetleyen bir mekanizmanın olmayışı,servo motorların ise geri besleme (feedback) ile hata sinyali ile geri bildirimle gelen motorun o anki konumunun + ve – yaklaşım değerleriyle (Anlık yapılan bu geçici hatalarla) istenen değere tam olarak gelebilmesidir.
Uçaklardaki flaplar da servomekanizma ile çalışır,servovalflere gelen hata büyüklüklü (Opamplardan,mcu’lardan kuvvetlendirilip gelen geri besleme sinyali) elektrik akımı,servo silindirleri belirli konumda flapların (kanatçıkların) açılması ve tam istenen konumda kalması için verilir.Ancak anlık olarak çok kısa zaman aralığında + ve – yöndeki düzeltme,doğrulama manevrasıyla,yani geri besleme yoluyla gelen hata sinyalleri,servo silindirin flapları tam istenilen konuma getirebilmesi sadece bu hata sinyalleriyle oluşturulabilir.Burada bir step motor kullanılmış olsaydı eğer, flapların gelinen bu son konumunda,bu konumunu sorgulayıp doğru/yanlış konumda olduğunu tam anlayabileceğimiz bir mekanizmadan tamamıyle de yoksun olurduk.
Bu noktadan hareketle araçlardaki atmosferik çalışan bir karbüratör sisteminin gaz kelebeğine kumanda edebilecek olan bir mekanizmanın da kesinlikle servo sistemli bir mekanizma olabilmesinde yarar vardır kanımca.Bu şekilde sonuç,asıl nedene müdahele de edebilmeli,yani çıkışın son konumu,girişteki çalışmayı da tam olarak etkileyip,bir hata varsa gelinen son konumunda bunu geri besleme yoluyla da düzeltip değiştirebilmelidir.
Gaz kontrol sisteminde analog sinyal (Pedalın yaya doğrudan bağlı olan bu bağlantısıyla oluşan aşağı/yukarı olan hareketi bir dişli grubuyla (Kremayer-pinyon,düz dişli/yuvarlak dişli) çok turlu bir potansiyometrede analog ve değişken bir elektrik sinyaline dönüştürülüp,bu sinyalin şiddetine göre kendi içindeki OPAMP’larla bunu analiz edip kuvvetlendirip,daha önceden kendi chiplerindeki kalıcı bellekte saklı tutulan bilgiler ışığında çıkış sinyalini (Analog sinyal olarak giderek servomotoru çalıştıracak olan elektrik akımı büyüklüğünü) şeklllendirerek servomotoru sürebilecektir.Gaz kelebeğinin açısal değerli bu tam konumunda,bir sapma (hata) oluşmuşsa eğer,geri besleme (hata) sinyali yoluyle sermotorun yeniden çalışıp tam konumunu bulması (Ayni güneş kolektörlerinin güneşe olan tam yönünün + ve – hata siyalli bu yordamlarla tam etkin elektrik gücünün elde edilebileceği güneş açısı konumunun pic programlama tekniği ile,daha önceki kayıtlardaki (hafızadaki) bu programa göre bulunabilmesini sağlayan servomotorlara benzetilerek) bu yolla sağlanabilir.Çalışma sisteminin blok yapısı kanımca bu şekliyle de çalışabilmelidir.Detaylandırılıp başka seçenekleri veya yöntemleri ayrıca geliştirmek veya araştırıp bulabilmek de tamamıyle sizin inisiyatifinizdedir.Kolay gelsin.Başarılar.