ceyerancı35
Üye
- Katılım
- 17 Ağu 2010
- Mesajlar
- 630
- Puanları
- 1
Teşekkürler motorun amperi vs.. üstünde yazmıyor sadece 12 v olduğunu biliyorum ancak gerkli akım ölçümünü yapacağım ancak şu an daah motoru bağlaycağımız sisteme motoru takmadık mekanik kısım hazır değil dolayısyla motoru yük altında amperaj ölçümü yapma şansım yok ancak boşta çalışrken akımın ölçebilirim ancak izim devremizin illa hız ayarlı olması gerekmiyor torku düşürmeden hızı düşürürsek ayarlı olması şart değil maksat yavaş hızda güçlü torkda dönsünPwm çok karmaşık sistem gerekmiyor 555 il de yapabilirsin bence motor akımı önemli Sn. Şef elektrikli bisiklet yapmıştı motoru 250w idi bu konuyu bulun ve başka konularda da paylaşım yapmıştım (12-9-6v 10-15A kontrol devreleri). Belki elinizin altında vardır düşük dc lik dimmer çıkışına yüksek akıma dayanıklı tr koyun işinizi görür aynı düşük dc ile yüksek gerilim yüksek akım kontrolü mantığındabilmem anlatabildim mi?
Aslında anlaım desem yalan olur "Belki elinizin altında vardır düşük dc lik dimmer çıkışına yüksek akıma dayanıklı tr koyun işinizi görür aynı düşük dc ile yüksek gerilim yüksek akım kontrolü"derken dimmer devresi çıkışına yüksek akıma dayanklı trisör ilemi çöz diyorsun acaba şöyle bir dimmer olduğunu varsayalımPwm çok karmaşık sistem gerekmiyor 555 il de yapabilirsin bence motor akımı önemli Sn. Şef elektrikli bisiklet yapmıştı motoru 250w idi bu konuyu bulun ve başka konularda da paylaşım yapmıştım (12-9-6v 10-15A kontrol devreleri). Belki elinizin altında vardır düşük dc lik dimmer çıkışına yüksek akıma dayanıklı tr koyun işinizi görür aynı düşük dc ile yüksek gerilim yüksek akım kontrolü mantığındabilmem anlatabildim mi?
DENEYİN AMACI : Tristör ile doğru akım motor hız kontrolü devresini çizme ve uygulama bilgi ve becerisini kazanmak. |
DENEYDE KULLANILAN ALETLER: 1-Bread Board 2-AVOmetre 3-Devre Şemasında belirtilen elemanlar DEVRENİN ÇALIŞMASI : Tristör ile doğru akım motor hız kontrolü, yaygın bir uygulama alanına sahiptir. Günümüzde tristörlü DA motor hız kontrol sürücüleri (Yol Vericileri), reostaların yerini almıştır. En önemli avantajı, reostalı yol vericilere göre enerji tasarrufu sağlaması ve maliyetlerinin düşük olmasıdır. Şekildeki devrede tam dalga doğrultma yapıldıktan sonra, 12 volt doğru gerilim ile motorun hızı kontrol edilir. Motor hızı (Devir Sayısı), potansiyometre ile ayarlanır. D diyodu, motor bobini üzerinden devreye dönen regeneratif gerilimi ortadan kaldırır. Devre, köprü tipi tam dalga doğrultmaç devresi ile beslenmelidir. Eğer regüleli güç kaynağından beslenecek olursa devre çalışmaz. Doğrultucuda kondansatör bulunmamalıdır. Regüleli güç kaynakları, şiddeti değişmeyen doğru gerilim verir. Köprü tipi doğrultmacın ise, çıkışından şiddeti değişen (Gerilimin 0 'a Düştüğü) gerilim elde edilir. DENEYİN YAPILIŞI : |
SORULAR : |
Şöyle bir devre buldum
Tristör İle DC Motor Hız Kontrölü (11)
DENEYİN AMACI : Tristör ile doğru akım motor hız kontrolü devresini çizme ve uygulama bilgi ve becerisini kazanmak.
DENEY BAĞLANTI ŞEMASI:
DENEYDE KULLANILAN ALETLER:
1-Bread Board
2-AVOmetre
3-Devre Şemasında belirtilen elemanlar
DEVRENİN ÇALIŞMASI :
Tristör ile doğru akım motor hız kontrolü, yaygın bir uygulama alanına sahiptir. Günümüzde tristörlü DA motor hız kontrol sürücüleri (Yol Vericileri), reostaların yerini almıştır. En önemli avantajı, reostalı yol vericilere göre enerji tasarrufu sağlaması ve maliyetlerinin düşük olmasıdır. Şekildeki devrede tam dalga doğrultma yapıldıktan sonra, 12 volt doğru gerilim ile motorun hızı kontrol edilir. Motor hızı (Devir Sayısı), potansiyometre ile ayarlanır. D diyodu, motor bobini üzerinden devreye dönen regeneratif gerilimi ortadan kaldırır. Devre, köprü tipi tam dalga doğrultmaç devresi ile beslenmelidir. Eğer regüleli güç kaynağından beslenecek olursa devre çalışmaz. Doğrultucuda kondansatör bulunmamalıdır. Regüleli güç kaynakları, şiddeti değişmeyen doğru gerilim verir. Köprü tipi doğrultmacın ise, çıkışından şiddeti değişen (Gerilimin 0 'a Düştüğü) gerilim elde edilir.
DENEYİN YAPILIŞI :
1. Devre elemanlarının sağlamlık kontrolünü yapınız.
2. Bread - Board üzerine devreyi kurunuz.
3. Devrenin doğruluğunu kontrol ediniz.
4. Öğretmeniniz denetiminde devreye enerji veriniz.
5. Devrede potansiyometrenin değerini değiştirerek, motor devir sayısının değiştiğini gözleyiniz.
6. Potansiyometreyi en büyük direnç değerine alarak, DA motoru uçlarındaki gerilimi DA voltmetresi ile ölçünüz.
7. Potansiyometreyi en küçük direnç değerine alarak, DA motoru uçlarındaki gerilimi DA voltmetresi ile ölçünüz.
8. D5 diyodunu sökünüz. 6. ve 7. maddelerdeki işlemleri tekrar ediniz ve ölçtüğünüz değerleri karşılaştırınız.
9. Enerjiyi keserek devreyi dikkatlice sökünüz.
10. Bu temrine ait soruları cevaplandırınız.
SORULAR :
1. Devredeki tristör doğru gerilim uygulanmasına rağmen neden 16. temrinde çalıştığı gibi çalışmamaktadır?
2. Devredeki potansiyometrenin görevini açıklayınız.
3. Devredeki D diyodu ters bağlanırsa ne olur?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?