- Katılım
- 28 Eyl 2006
- Mesajlar
- 487
- Puanları
- 6
Skaler kontrol, hız kontrol cihazlarında kullanılan ilk kontrol teknigidir. Eski nesil tüm cihazlar bu teknikle üretilmektedir. Gerılim ara devreli çeviricilerle sürülen asenkron motorlarda, kontrol edilebilen büyüklükler, stator geriliminin etkin degeri, frekansı ve faz farkıdır. Motorda, bu kontrol büyüklüklerinin uygun seçilmesi ile hız ve moment kontrolu yapılabilir.
Skaler kontrol yöntemi dogru gerilim ara devreli frekans çeviriciler veya dogru akım ara devreli frekans çeviriciler kullanılarak asenkron makinaya uygulanabilir. Skaler kontrolde kontrolu yapılan degiskenin sadece modulu ile ilgilenilip, fazi göz önüne alinmaz. Kontrol edilen büyüklüklere ilişkin referans ve geri besleme işaretleri dogru gerilimlerdir. Skaler kontrolde motora uygulanan stator geriliminin genligi ile frekanslari orani sabit kalacak şekilde, gerilim ve frekans birlikte degistirilir. Boylece frekansın anma degerinin altindaki çalışma noktalari icin, statordan rotora gecen hava araligi akisi ÃZ¦m sabit kalacagindan, motorda enduklenen momentin devrilme noktalari sabit kalir. ÃZ¦mnin sabit kalmasi rotorda enduklenen gerilimin frekansi frnin ve rotor akımi Irnin de sabit kalmasini saglar. Buna asenkron motorun moment-hız özegrisi üzerinde, sabit moment bolgesinde çalışmasi adi verilir.
Frekansın anma degerinin üzerine çıkarılmasi halinde, stator gerilimi anma degerinin üzerine çıkarılamaz. Bu durumda artik Vs / fs sabit ilkesi geçerli degildir. Bu tip çalışmada milden alinan güç sabit kalmak uzere, mil hızı artar, moment azalir. Buna asenkron motorun sabit güç bolgesinde çalışmasi adi verilir.
Dogru Gerilim Aradevreli Frekans Çevirici (dgafc) Kullanılarak, Gerilim/frekans Oraninin Sabit Tutuldugu Sürücü Sistemleri
Açık çevrim skaler kontrole ilişkin sürücü devre sebeke yaninda bir veya uc fazli kontrollu dogrultucu, L (enduktif) ve C (kapasitif) filtre elemanlarindan olusan ara devre ve eviriciden olusur. Eviriciye uygulanan kontrol işareti frekans referansindan gelmektedir. Gerilimin genligi icin kontrollu dogrultucuya, kontrol işareti, frekans referansinin belli bir kati olacak şekilde uygulanmaktadir. Frekansın ve dolayisi ile hızın cok dustugu çalışma noktalarinda statora uygulanan gerilim de cok dusecektir. Bu durumda stator direnci üzerindeki kayiplar artik ihmal edilemez bir noktaya gelecektir. Bu nedenle yardimci bir V0 gerilimi kontrollu dogrultucunun kontrol işaretine eklenerek stator kayiplari kompanze edilir. Boylece anma hava araligi akisi ve maksimum moment, hızın yaklasik sifir oldugu noktaya kadar saglanabilir.
Surekli rejimde çalışmada eger yük momenti artarsa, hız azalacak ve kayma buyuyecektir. Artan yük momentine gore sistem yeni çalışma noktasinda dengeye gelecektir. Bu tip açık çevrim çalışmada, frekans referansi ani olarak (basamak biçiminde) arttirılip, azaltilirsa motor devrilme momenti noktasini asar ve kararsız çalışma bolgesine gecebilir. Bunu onlemek icin akımdan geri besleme alinarak, frekans referansindaki basamak biçimli artis ve azalislar oldugunda, evirici kontrol işaretinin daha yavas biçimde degismesi saglanabilir. Boylece motorun, frekans degisimlerini, karali çalışma bolgesinin disina çıkmadan izlemesi saglanabilir.
Açık çevrim kontrolde sebeke gerilimdeki dalgalanmalar, evirici çıkış gerilimine de yansiyarak hava araligi akışında dalgalanmalara neden olup, moment ve hız salınımlari yaratabilmektedir. Yine açık çevrim kontrolde motorun yük alma ve yük atma durumlarinda hızının degismesi engellenemez. Bu tip sakincalarin önüne gecmek icin kapalı çevrim kontrollu sürücüler olusturulmaktadir.
Kapalı çevrim kontrolde sürücü, sabit gerilim ara devreli frekans çevirici olabilir. Motora uygulanacak gerilimin genligi ve frekansi darbe genişlik modulasyonu ile evirici üzerinden kontrol edilebilir. Hıza ilişkin geri besleme işareti tako generator ve döner kodlayıcı (encoder) üzerinden alınıp, referans degeri ile karsilastirılarak elde edilen hata işareti G1 kontrolorune uygulanir. G1 kontroloru çıkışındaki işaret frekans referansi olarak alınıp, akımdan gelen geri besleme işareti ile toplanarak G2 kontrolorune aktarılır. G2 çıkışında motora uygulanacak frekansa ilişkin kontrol işareti elde edilmektedir. Bundan ayni zamanda gerilim icin kontrol işareti de, dusuk frekanslardaki stator kayiplari kompanzatorunu de iceren Vs / fs fonksiyon generatoru blogu üzerinden elde edilir. G1 ve G2 PI tipi kontrolorler olabilir. kapalı çevrim kontrolde motor akımindan da geri besleme alinmaktadir. Boylece hız referansindaki basamak biçimli artis ve azalmalarda, frekans kontrol işaretinin referansi daha yavas izlemesi saglanip, motorun devrilme momentini asarak, kararsız çalışma bolgesine gecmesi onlenir. Yani rotor hızının, moment-hız özegrisindeki degisimleri, lineer çalışma bolgesi icinde kalarak izlemesi saglanir. Stator akımindan alinan geri besleme ile ayni zamanda, sürücü sistemi ve motorun, aşırı yüklenme ve aşırı akımlara karşi korunmasi da saglanir.
Skaler kontrol yöntemi dogru gerilim ara devreli frekans çeviriciler veya dogru akım ara devreli frekans çeviriciler kullanılarak asenkron makinaya uygulanabilir. Skaler kontrolde kontrolu yapılan degiskenin sadece modulu ile ilgilenilip, fazi göz önüne alinmaz. Kontrol edilen büyüklüklere ilişkin referans ve geri besleme işaretleri dogru gerilimlerdir. Skaler kontrolde motora uygulanan stator geriliminin genligi ile frekanslari orani sabit kalacak şekilde, gerilim ve frekans birlikte degistirilir. Boylece frekansın anma degerinin altindaki çalışma noktalari icin, statordan rotora gecen hava araligi akisi ÃZ¦m sabit kalacagindan, motorda enduklenen momentin devrilme noktalari sabit kalir. ÃZ¦mnin sabit kalmasi rotorda enduklenen gerilimin frekansi frnin ve rotor akımi Irnin de sabit kalmasini saglar. Buna asenkron motorun moment-hız özegrisi üzerinde, sabit moment bolgesinde çalışmasi adi verilir.
Frekansın anma degerinin üzerine çıkarılmasi halinde, stator gerilimi anma degerinin üzerine çıkarılamaz. Bu durumda artik Vs / fs sabit ilkesi geçerli degildir. Bu tip çalışmada milden alinan güç sabit kalmak uzere, mil hızı artar, moment azalir. Buna asenkron motorun sabit güç bolgesinde çalışmasi adi verilir.
Dogru Gerilim Aradevreli Frekans Çevirici (dgafc) Kullanılarak, Gerilim/frekans Oraninin Sabit Tutuldugu Sürücü Sistemleri
Açık çevrim skaler kontrole ilişkin sürücü devre sebeke yaninda bir veya uc fazli kontrollu dogrultucu, L (enduktif) ve C (kapasitif) filtre elemanlarindan olusan ara devre ve eviriciden olusur. Eviriciye uygulanan kontrol işareti frekans referansindan gelmektedir. Gerilimin genligi icin kontrollu dogrultucuya, kontrol işareti, frekans referansinin belli bir kati olacak şekilde uygulanmaktadir. Frekansın ve dolayisi ile hızın cok dustugu çalışma noktalarinda statora uygulanan gerilim de cok dusecektir. Bu durumda stator direnci üzerindeki kayiplar artik ihmal edilemez bir noktaya gelecektir. Bu nedenle yardimci bir V0 gerilimi kontrollu dogrultucunun kontrol işaretine eklenerek stator kayiplari kompanze edilir. Boylece anma hava araligi akisi ve maksimum moment, hızın yaklasik sifir oldugu noktaya kadar saglanabilir.
Surekli rejimde çalışmada eger yük momenti artarsa, hız azalacak ve kayma buyuyecektir. Artan yük momentine gore sistem yeni çalışma noktasinda dengeye gelecektir. Bu tip açık çevrim çalışmada, frekans referansi ani olarak (basamak biçiminde) arttirılip, azaltilirsa motor devrilme momenti noktasini asar ve kararsız çalışma bolgesine gecebilir. Bunu onlemek icin akımdan geri besleme alinarak, frekans referansindaki basamak biçimli artis ve azalislar oldugunda, evirici kontrol işaretinin daha yavas biçimde degismesi saglanabilir. Boylece motorun, frekans degisimlerini, karali çalışma bolgesinin disina çıkmadan izlemesi saglanabilir.
Açık çevrim kontrolde sebeke gerilimdeki dalgalanmalar, evirici çıkış gerilimine de yansiyarak hava araligi akışında dalgalanmalara neden olup, moment ve hız salınımlari yaratabilmektedir. Yine açık çevrim kontrolde motorun yük alma ve yük atma durumlarinda hızının degismesi engellenemez. Bu tip sakincalarin önüne gecmek icin kapalı çevrim kontrollu sürücüler olusturulmaktadir.
Kapalı çevrim kontrolde sürücü, sabit gerilim ara devreli frekans çevirici olabilir. Motora uygulanacak gerilimin genligi ve frekansi darbe genişlik modulasyonu ile evirici üzerinden kontrol edilebilir. Hıza ilişkin geri besleme işareti tako generator ve döner kodlayıcı (encoder) üzerinden alınıp, referans degeri ile karsilastirılarak elde edilen hata işareti G1 kontrolorune uygulanir. G1 kontroloru çıkışındaki işaret frekans referansi olarak alınıp, akımdan gelen geri besleme işareti ile toplanarak G2 kontrolorune aktarılır. G2 çıkışında motora uygulanacak frekansa ilişkin kontrol işareti elde edilmektedir. Bundan ayni zamanda gerilim icin kontrol işareti de, dusuk frekanslardaki stator kayiplari kompanzatorunu de iceren Vs / fs fonksiyon generatoru blogu üzerinden elde edilir. G1 ve G2 PI tipi kontrolorler olabilir. kapalı çevrim kontrolde motor akımindan da geri besleme alinmaktadir. Boylece hız referansindaki basamak biçimli artis ve azalmalarda, frekans kontrol işaretinin referansi daha yavas izlemesi saglanip, motorun devrilme momentini asarak, kararsız çalışma bolgesine gecmesi onlenir. Yani rotor hızının, moment-hız özegrisindeki degisimleri, lineer çalışma bolgesi icinde kalarak izlemesi saglanir. Stator akımindan alinan geri besleme ile ayni zamanda, sürücü sistemi ve motorun, aşırı yüklenme ve aşırı akımlara karşi korunmasi da saglanir.