sogotucu akışkan gaz.

alakel

Üye
Katılım
25 May 2015
Mesajlar
27
Puanları
1
Yaş
47
arkadaşlar klımalarda kullanılan sogutucu akışkan gazların özelliginin bozulması gibi bir durum varmı.yanı gaz kaçagıyok basınç normal ama gaz sogutma özellıgı bozulurmu.teşekkurler.
 
Kaçak yoksa dışarıdan sisteme giren başka bir madde yoksa bozulma mumkun değildir. Uzun yıllar sorunsuz çalışır.
 
Serkan uzun süre çalışmamış yatmış sistemde de durum aynı mı?

Evet değişmiyor dostum.

Sistem içerisinde kloro floro karbon türevi gazlar var. Gazın temas ettiği metaller demir bakır ve çeşitli yağlar var. Bu kimyasallar birbiri ile temas halinde sorun çıkmıyor. Özelliği bozulmuyor.

Asıl sorun eğer bir soğutma sistemi bu klima olsun buzdolabı olsun uygun şartlarda saklanırsa daha uzun ömürlü kullanılır. Uzun süre bekleyen bir kompresörde yataklardaki yağlar süzülür. Bir sonraki ilk çalışmada kompresörlerde aşınma oluşumu yüksek olur. Bu nedenle durağan haldeki klima buzdolabı v.s. en az ayda bir çalıştırmakta fayda var. Birde uzun süre bekleyen kompresörlerde kilitlenme sorunuda olabiliyor. Çekiçleyerek çalışabiliyor ama sağlıklımı tartışılır.

Uzun süre saklama durumunda saklanan ürünün sıcaklığı çok değişken olmamalı , gün ışığı görmemeli , ortam nemi çok yüksek olmamalı,
 
@serkan_48 dostum imzamdaki forumda bir arkadaşım sormuştu geçen ay klima yeterli soğutmadığından ustaya götürmüş, usta gaz özelliğini kaybetmiş diye açıklamış arada bir çalıştır tavsiye etmiş, bu sebepten sordum.
 
@serkan_48 dostum imzamdaki forumda bir arkadaşım sormuştu geçen ay klima yeterli soğutmadığından ustaya götürmüş, usta gaz özelliğini kaybetmiş diye açıklamış arada bir çalıştır tavsiye etmiş, bu sebepten sordum.

Bence bilincsizce bir kani bu. Hicbir uretici bilgisinde , kitap , bulten yada yayinda bir sogutucunun gazi ornek veriyorum 10 yilda bozulur diye bir ibare yoktur.

Gaz nasil bozulur ince detaylar var ama gaz durduk yerde hicbir zaman bozulmaz. Mesela piyasada karisim gazlar var. Ornek r410a gazi. Bu gaz karisim gaz oldugu icin icerigindeki gazlarin ozgul agirligi farklidir. Ornek verirsem sistemde herhangi bir nedenle gaz kacagi meydana geldiginde ilk kacan gaz ozgul agirligi hafif olan ucucu gazdir. Bu nedenle icerideki gazin karisim orani yani derisimi degistigi icin sistem verimden duser. Ama bu olay kacak nedeniyle boyledir durduk yere bozulmaz.

Bu noktada bir ince detay daha vereyim. Hicbir sistemde kacak yoktur diyemezsiniz. Her yapilan flansli birlesim kaynak noktasi bir kacak olusturur. Bu olusumun olcumleride vardir. Mesela 10 gr / 100 yil gibi. Bazen bu kacaklar dahada artar. Bir kaynak noktasi kilcal sekilde catlayabiliyor. Bu noktada eger sistem calisan bir sistemse içerde donen yag boru icinde film tabakasi olusturdugu icin bu kacaklari tikar.

Ustalarimiz bilincli yada degil bu nedenle klimayi ara sira calistir tavsiyesinde bulunurlar.
 
Mrb @alakel ,
Otomobil klimalarında hangi gazın kullanıldığını tam bilmiyorum. Ancak bazı gazlar belli bir müddet kullanıldıktan sonra özelliğini bozmaktadır. Bu bozulma gazlara göre deişiklik göstermektedir. Mesela R22'den farklı bir gaz için yapılmış tasarıma sahip bir sistemde R22 ve bileşimin R22 bulunan gazlar kullanırsanız bozulma başlar. Her gazın tepkime verdiği malzeme farklıdır. Ancak üreticiler bozulma süresinin uzun olmasından dolayı ek bir maliyete girmemektedir. Bu durum diğer soğutma sistemlerinde (klima , buzdolabı vs) pek fazla rastlanmıyor. Çünkü genelde bu sistemlerin temel amacı soğutma olduğundan üreticiler olaya daha ciddi yaklaşıyorlar. Ancak otomobil klima sisteminde bu kadar hassas davranılmıyor. Otomobillerde düzenli "bakım olayı var diye" olaya pek fazla hassas yaklaşılmıyor.

Merhaba @by lent ve @serkan_48 Hocam,
Öncelikle serkan hocamın dediği gibi belli dönemlerde çalışması sistemdeki kaçakları kapatır. Ayrıca sistemin atıl durumda kalarak iç bozulmalara neden olmaması için belli dönemlerde çalıştırılması gerekir. Diğer ekipmanlarında özelliklerini koruması için çalıştırmak lazımdır. Özellikle akışkanların olduğu sistemleri sürekli atıl durumda bırakırsanız ; sisteme bakım vermeden tekrar devreye alamıyabilirsiniz. Mesela fuel-oil'le çalışan termik santraller hiçbir zaman tam olarak stoplanmaz. Devredışı bırakılan santrallerde çok çok azda olsa Elektrik üretimi yapılır. Türkiye'de bu şekilde atıl durumda olan bildiğim 2 santral mevcut. Çünkü santral kapatılırsa tekrar devreye almak için ciddi bir revizyon masrafı yapmak gerekir.
Soğutma sistemlerindeki öenmli bir durumda sistemdeki yağdır. Uzun süre kullanılmayan sistemlerde yağ+gaz karışımıda problemlere neden olacaktır. Yağın özelliğini bozmasına bağlı olarak gazda özelliğini değiştirecektir. Şu anda ön hazırlığını yaptığım projem yağın özelliğinin gazlar üzerindeki etkisi. (Bu konuda @serkan_48 hocam sizden soracağım bir kaç konu olacak :) )
Ayrıca gazları sürekli bir raf ömrü yoktu. Mesela Dupont firması 410A için 52 derece sıcaklığın altında ve kendi kullandıkları veya ürettikleri yüksek basınçlı kablarda (burada önemli olan etken kabın malzemesi ve şeklidir) 10'yıldan fazla dayanabileceğini söylemiştir. Ancak siz bu gazı daha yüksek sıcaklıklarda bekletirseniz (-ki otomobillerdeki sıcaklık çok yüksektir) gazın özelliğini değiştirmesi muhtemeldir.
Bunlar dışında gazın aktif olarak çalışmadan bekletilmesi ile çalıştırılması arasında özellik bakımında çok ciddi bir bozulma olacağını sanmıyorum. Bence bozulan gaz değil diğer bileşenlerdir (yağ, borular,komp. vs)
Son birşey daha söylemek istiyorum. Yaratılış kuralı gereği herşey bozulur. Yanı entropi her zaman sıfırdan büyüktür (tek bir olay hariç. Bence orda da bir paradoks var) . Çok çok ideal şartlarda sıfırdır. Oyle bir ideal şartta yoktur. O yüzden herşey mutlaka ama mutlaka bozulur. (Termodinamiğin II. Kanunu öyle diyor. :) ) Doğarız yaşlanırız ve sonunda ölürüz.

İyi çalışmalar...
 
Tekrar merhabalar,

Kapalı bir sistemde soğutma döngüsünde dış etkenler iç olayları değiştirebiliyor. Bahsettiğiniz gibi cihaz dizayn edildiğinde sistem içerisinde dönen yağlama yağı belli bir sıcaklığa dayanacak şekilde dizayn edilmiştir.

Özellikle üreticiler her cihazın ( soğutma - ısıtma ısı pompalarını ) çalışbileceği maksimum ve minimum sıcaklıkları ve bu cihaza ilişkin ideal kullanım ömrü vermiştir. Örnek verirsem ;

Bir buzdolabı X marka bulunduğu ortam sıcaklığı -10 ile + 40 derece arasında çalışacağı ve bu değerlerde ideal kullanım ömrünü 15 yıl vermiştir. Bu ne demektir uygun kullanım şartlarında bu cihazı 15 yıl sorunsuz kullanabilirsiniz. Bu cihaz 20 yılda çalışabilir ama bu süreçte sistem ekipmanları elbette yaşlanacak bozulacaktır.

Eğer bu cihaz yukarıdaki şartların dışındaki değerlerde çalışıyorsa bu ideal yaş 15 yıldan daha kısa sürede arıza çıkartabilir kullanılamaz hale gelebilir.

Benim karşı çıktığım konu şudur. Yine örnekleyerek gideceğim kişi 5 yıllık klimasına bakım yaptırıyor servis geliyor iç dış üniteyi yıkıyor kimyasalla temizliyor gazına v.s. bakıyor müşteriye dönüyor iç dış temizlik kimyasal filan şu bu yapıldı birde gazı değiştirildi. Haliyle müşteri soruyor neden? eee gazı bozulmuş özelliğini kaybetmiş.. İşte bu noktada karşı çıktığım noktadır. Gaz durduk yere bozulmaz. Ağır şartlarda çalışan bir klimada ilk bozulacak olan yağdır. Yağ bozulduğunda kompresör yağlama yapamaz ve kompresör aşırı ısınmaya yatak aşınması başlar. Bunun sonucunda ya mekanik hasar oluşur yada sargı yanar. Sargı patladığında ark ve yüksek sıcaklık evet hem yağı bozar hemde gazı. Ama bu durumlar sıra dışı durumlardır. Normal çalışan bir klima uygun şartlarda çalışıyora bu dış ortam sıcaklığı , nemi , ve özellikle elektriksel değerleri yani voltaj düzgünse montaj uygun yapıldıysa uzun yıllar 15-20 yıl gibi kullanılabilir.

 
Merhaba @serkan_48 Hocam,
yazdıklarınıza tamamen katılıyorum. Sadece şunu belirtmek isterim: Herşeyin bir raf ömrü vardır. Mutlaka herşey bozulur. Bunun süresi çeşitli parametrelere bağlıdır. O konuyu detaylı bir araştırmak lazım. Yukarıdaki mesajımda belirttiğim gibi Dupont firması kataloğunda 410A için saklanma şartlarını belirtmiş. Kısacası firma diyorki: "Bu koşullarda saklamazsanız ; gaz özelliğinde bozulmalar olacaktır. Bu da benim sorumluluğumda değil". Zaten bu gazların kutularında son kullanma tarihi yazmaz. Üretim no ve tarihi yazar.
Sistem içerisinde yağ , yağlama özelliğini bozmada gazla tepkimeye girebilir. Aynı şekilde bileşenlerdeki malzemelerlede tepkimeye girebilir. Bu durum gazın özelliğini bozacaktır. Ama sistemin uzun süreli çalışmaması ile ilgisi olurmu ? Birşey söylemek zor. :D

İyi çalışmalar...
 

Forum istatistikleri

Konular
129,900
Mesajlar
931,139
Kullanıcılar
452,786
Son üye
mtnozkan35

Yeni konular

Geri
Üst