Evet relüktans motorlarında kullanılan relüktans ile aynı.Relüktans manyetik direnç demektir.Relüktans motorlarında hava aralığı kullanıldığı için bu ismi almış.Hava aralığı arttıkça relüktans artar.R=L/(mü*A), relüktans bağıntısıdır.R relüktans, L manyetik devre uzunluğu, A manyetik devre kesidi, mü ise manyetik geçirgenliktir.Bir manyetik malzemenin geçirgenliği ile havanın manyetik geçirgenliği arasında 1500-3000 kat fark vardır.Bu yüzden havayı manyetik açıdan çok yüksek direnç şeklinde düşünebiliriz.
Elektrikteki ohm yasası gözönüne alınırsa, E=I*R ifadesinde E(emk) elektromotor kuvvet, I akım şiddeti, R ise dirençtir.Manyetik devrelerde ise F=fi*R dir.F(mmk) magnetomotor kuvvet, fi (manyetik akı, weber boyutunda ve elektrik devresindeki akıma karşılık düşer), R ise relüktansdır.Elektrik devresindeki direncin akımı düşürmesi gibi, relüktans da manyetik akıyı düşürür.Özel olarak hava aralıklı tasarlanan makineler haricinde elektrik makinelerinde hava aralığı istenmez ve minimum tutulmaya çalışılır.Sebebi de budur.
Fuko akımları ise frekansla artar.Pe=Ke*Bmax^2*f^2(ke:malzemeye bağlı ve laminasyon kalınlığı ile ilgili sabit, Bmax=manyetik akı yoğunluğu maks değeri, f:frekans) bağıntısına göre, fuko kayıpları frekansla artar.Fiziksel nedeni ise daha yüksek frekanslı akımlarda, akımla aynı frekansta manyetik akı oluşur.Fuko akımını meydana getiren de akıdaki değişim olduğundan, fuko akımları ve kayıpları artar.(akıdaki değişim, buna bağlı olarak akımdaki değişim hızı, yani di/dt)
Daha yüksek frekanslı çalışmanın zorluklarından dolayı, problemlerin artması nedeni ile igbt kilitlenmesini bu problemler arasında saydım.Ancak nüve çatlaması durumunda igbt kilitlenmesi olmasını ise, akım değişiminin artmasına bağlıyorum.Her igbtnin datasheetinde kullanılabileceği sınır değerler vardır ve tasarlanan devre bu sınırlar içinde çalışmalıdır.Eğer akım değişim hızı için verilen sınırlar aşılırsa, igbt içindeki taşıyıcılar temizlenemeyeceğinden kilitlenme durumları olabilir.