TL783C High Voltage Adjustable Regulator - bu yonga sahtemi?

Katılım
30 Ocak 2022
Mesajlar
9
Puanları
1
Yaş
42
Merhaba.

Kendi ihtiyacım olan yüksek voltajlarda çalışan (55V üstü) ve yüksek akım sağlayabilen Regülatör Devresi üzerindeki paralel bağlı N-Kanal MOSFET'leri sürebilmek (gate gerilimini sağlayabilmek) için aliexpress üzerinden tedarik ettiğim TL783C yongasını datasheet'indeki şu şemaya


göre kurup test ettiğimde LM317'lerde olduğu gibi çıkış voltajını sabit tutmadığını fark ettim. Oysa ben TL783C'yi LM317'nin yüksek voltajlarda çalışan versiyonu gibisinden düşünerek satın almıştım. İkiside datasheet'lerde "Adjustable Voltage Regulator" olarak geçiyor.

TL783C'yi düşük voltajlarda test ederken çıkışını R2 potansı vasıtası ile belli bir voltajda sabitleyip giriş voltajını alçaltarak ve yükselterek denemeler yaptığımda yonganın çıkış voltajının sürekli değiştiğini, girişi düşürünce yonganın çıkış voltajının düştüğünü, girişi yükselttikçe de yonganın çıkış voltajının yükseldiğini fark ettim. Ayrıca R2 pot.u 0'a doğru çektiğimde potans dumanlar çıkartarak kızarıyor.

Bu yonga'nın böyle davranması normal midir, ben mi yanlış seçim yaptım yoksa aliexpress satıcısı bana yaklaşık (5 adeti için) 155TL.'lik güzel şekilli, patates bir ürün mü gönderdi?

Yapacağınız bilgilendirmelere göre para iadesi talep edeceğim, yardımcı olursanız sevinirim.

Aşağıda beraberinde aldığım IRF100B201 (bunları ayrıca test etmedim) ile beraber fotoları,
datasheet'inin ilk sayfa görüntüsü ve ekte .pdf olarak tüm datasheet'i var.

Yardımcı olursanız sevinirim.
Teşekkürler.
 

Ekli dosyalar

  • 1.jpg
    254.4 KB · Görüntüleme: 15
  • 2.jpg
    407.6 KB · Görüntüleme: 11
  • TL783C DS-P1.png
    183.9 KB · Görüntüleme: 15
  • TL783C Datasheet.pdf
    342.7 KB · Görüntüleme: 3
Son düzenleme:
Abi baksana orjinalini bulmak lazım. Piyasa sıkıntılı ürünle dolu.
Resimdeki ürünler sanırım kötü değil.
Arkadaşımızın bazı şeyleri yanlış yapmasından kaynaklanabilir.
Özellikle ground hattındaki bir kaç cm lik teller bile osilasyona sebebiyet verebilir.
Üstelik bu devrede mosfetlerin sürülmesi bu kadar basit değildir.
Mosfetler anlaşıldığı kadarıyla sürülemiyor. Ya direk iletimde kalıyor, ya da devrede bir yük oluşturuyorlar.
 

Mosfet den önce arkadaşımız darasheetteki devreyi kurduğunu soyledi. Ben o devre üzerinden konuşuyorum. Eger başka bir devre kuruldu ise sorun olabilir.

Kurulan devreyi görsek iyi olur. Ama potansiyometrenin yanması demek regulatorun adj ucundan gerilim geliyor demektir.
 
Devreyi göremediğimiz için ben yorum yapmıyorum.
Ancak bazı olasılıkları belirtebilirim.
ADJ potunun yanması yüksek osilasyondan kaynaklanmaktadır. Çünkü çıkış gerilimi 125V bile olsa pot üzerinden geçen akım 15mA civarı olacaktır.
(Bkn. DATASHEET)
Ancak devrede oluşan olası osilasyonlar sonucu yüksek frekans bileşenleri ile direnç üzerinden daha fazla akım geçmesine sebebiyet verebilir.
Aynı durumu LM317 ve LM337 li regülatör devresinde arkadaşlar sıklıkla yaşamışlardır. Halbuki LM317 li devrelerdeki max voltaj 20-30V lar civarıdır.
ADJ hattındaki dirençler dahil her bir iletkenin boyu ve yapısı çok önem arzeder. Birkaç cm lik bir iletken ADJ hattında birkaç mikro henry lik bir endüktans yaratsa bile bu gibi aksaklığıa sebebiyet verebilmektedir.
Üstelik ADJ hattı sistem sıfır noktasına bağımsız ulaştırılmıyorsa ve alt bağlantıdan yüksek akım akıtılıyorsa (ki bahsi konu akım mosfet akımı kadardır) bu olay doğrudan bu regülatörün bir amplifikatör olarak çalışmasına bile sebep olabilir.

Doğru bağlantı prensip şeması.
 
Merhaba.
Alttaki resimler devre elemanlarını tek tek test etmeden direk montajlayıp deneme yaptığım ilk regülatör devresine ait resimler (işlem sırasına göre). Drain (-çıkış) uçlarını paralel bağlamamıştım çıkışları ayrı ayrı test etmek amacı ile.






Aşağıdaki diğer resimler ise TL783C'yi düşük voltajlarda tek olarak test etme amaçlı breadboard üzerine kurduğum devreyi gösteriyor.





Kurduğum devrelerde herhangi bir sıkıntı ya da yanlış bağlantı yok.
Bu iki devrede potans yakıyor (2 farklı tip potansla deneme yaptım), voltaj yükselince potans daha kolay yanıyor. 5V - 6V girişte potansı 0'a doğru çektiğimde potansın yanmaması işten bile değil. Daha öncede belirttiğim gibi çıkış zaten sabit durmuyor.

Bu yonga sahtemi?
 
O şekilde entegre orijinal bile olsa yanar.
İletkenler çok güzel bobin görevi görüyor. Ana kondansatörün nerede olduğu belli değil.
 
İyi TL783C'yi ilettirmeyelim o zaman, bağlantılarını altın kullanarak falan yapalım. Olayı öyle bir hale soktunuz ki olmaz, olamaz imkansız modundasınız.
TL783C'yi iyi tanımak, işkembeden atmamak gerekiyor. Bu entegre daha öncede belirttiğim gibi kapasitörleri olmadan çalışabiliyor, giriş kapasitörü regülatör öncesi redresör tarafındaki son eleman olan filtre kapasitöründen 4inch'ten (100mm.) fazla uzakta ise öneriliyor (kırmızı kutunun içinde), çıkış kapasitörü ise kesin gereklilik arz etmiyor ancak iyileştirme yapabileceğinden bahsediliyor. Bu entegre datasheet'inde bahsedildiği gibi sadece biri sabit diğeri değişken iki direnç ile programlanıyor. Ki ben entegreyi bol ripple barındıran redresör çıkışı ile değil laboratuar tipi güç kaynağı ile besledim.
Ayrıca ilk devredeki ana kondansatör ise olması gerektiği yerde TL783C'nin girişinde (in bacağında) duruyor, fark ettiyseniz "+" hattını girişten çıkışa takip ettiğinizde bir tane bağlantısı var oda TL783C'nin girişine bağlanıyor (göz yanılsaması olmasın), ana (giriş) kapasitörün bir bacağı o bağlantının üzerinde diğer bacağı ise doğal olarak "-" kutup üzerinde, o kadarda cahil değilim şükürler olsun.
Ayrıca, orjinal TL783 basit bir entegre değil içinde yorumlayıcı vs. gibi bi şeyler var anladığım kadarıyla, datasheet'inde çip yapısı kabaca gösterilmiş. Ve ayrıca bazı koruma sistemlerine sahip (kısa devre, thermal shutdown gibi), datasheet'inin ilk sayfasında görebilirsiniz. Ve ayrıca seramik değil tantal ya da alüminyum elektrolitik kapasitör kullanılması tavsiye ediliyor.
 
Arkadaşım 100cm. değil 100mm. yazıyor. Milimetre yani.
Bana ne baağırıyon O'na ne kızıyon
Breadboard üzerindeki kablolarını ölç. Kaç mm imiş.
Ayrıca laboratuar tipi dediğin güç kaynağına kadar olan bağlantı uzunluğuna da karışmam. 10cm midir yoksa 100cm midir.
Ben burada yılların tecrübeleri ile yardımcı olmaya çalışıyorum sen dediğim dedik diyorsun.
datasheet'inin ilk sayfasında görebilirsiniz. Ve ayrıca seramik değil tantal ya da alüminyum elektrolitik kapasitör kullanılması tavsiye ediliyor.
X5R seramik kondansatörleri anlamak için bazı tekniklerin de bilinmesi icab eder.

Bu çizelge hangi kondansatörün ne gibi özelliği olduğunu gösterir.
X5R kullanılmasının mümkün olmadığı yerde tantal kullanılabilir. Ancak oradaki en ideal kondansatör günümüz tekniğine göre X5R seramik olmalıdır. Tabii ki entegre piyasaya çıktığında X5R serisi henüz üretilmemişti.

Kablo konusuna gelirsek..
Bir Elektronik devredeki pasif elemanlar belli karakteristik gösterirler.

Bu karakteristik özelliklerin hesaba katılabilmesi yüksek seviyede mühendislik bilgisi ve çok pahalı ölçü aletleri gerektirmektedir.
Örneğin ben bir tele aslında o tel bir tel değil bir bobin demişsem burada kötü niyet aranmamalı, bilakis neyi yanlış yapıyorum demelidir.
 
Arkadaşım dikkat edersen ilk devrede 2 adet girişte ve çıkışta kapasitör var ve olması gereken yerlerde duruyorlar. O devrede 5 - 6 tane potans yaktım.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…