Trafo Yağ Çeşidi Var Mı?

Trafo yağının görevi trafo ısısını soğutmak
Trafo yağı çeşitleri izalasyona göre seçilir
alcak gerilim için 1000.volt
Trafonun geriliminin üzerinde izalosyon olan yağ kulanılması şart.
 
Peki tip trafoların bakımları ne zamanda bir olur?
 
merhabalar.
araştırma ödevim için yardımınızı rica ediyorum.
transformer/transformatör/trafo yağı hakkında araştırma yapmam gerek
yagın bileşimi ( hangi tür yağ ve katkı maddeleri kulanılır), özellikleri, avantajları ve pazarı( üreten ve alan) hakkında bilgi vereblriseniz çok sevinirim.
şimdiden teşekkürler
 
Peki tip trafoların bakımları ne zamanda bir olur?

Aslında her sene trafoların yağ analizlerinin yapılmasında fayda vardır . güç trafolarında bu süre 6 veya 3 ayda olursa iyi olur. Ama her 10 senede bi trafoların yağlarının değiştirme işlemi değilde aynı yağı tekrardan tretman edilmesinde büyük fayda vardır . Ve yağ numulerinden gaz analizi testide yapılır bu test yağ hakkında güzel fikir verir.
 
Trafo Yağ Analizi Nasıl Yapılır
Transformatörlerde yalitim ve sogutma maddesi olarak kullanilan madeni yaglar zamanla gerek transformatörün aktif elemanlari arasinda çesitli sebeplere dayanan desarj sonucu ayrisma, gerekse yüke bagli isi farkliliklarindan kaynaklanan hava alisverisi sonucu kimyasal bozulurlar. Yag, ayrisan ve parçalanan kati yalitim maddeleri ile karisarak dibe çöker, dipte çamurlasma olur. Hava kurutucusu olmayan yada varsa bile bakim yapilmayan transformatörlerde yag genlesme kabi üzerinden havanin nemini alarak yalitkan özelligini kaybeder.
TRANSFORMATÖR YAGINA UYGULANACAK TESTLER
·DELINME GERILIM TESTI
Trafo yaginin Elektrik geçirgenligini tespit eden delinme gerilim testi VDE 0370'e göre yapilmaktadir.
·FURAN TESTI
Trafolarda sarginin mekanik direncini saglayan kagit izolasyondaki selüloz maddelerinde olusan bozulma ile furan adi verilen aromatik ürünlerin türevleri olusur. Furan türevleri trafo yagi içerisinde eriyebilme özelligine sahiptirler. Kagidin bozulmasi ile gerilme kuvvetinde kayiplar olusur. Sicaklik ve zaman, oksijen ve rutubet kagidin bozulmasinda baslica önemli faktörlerdir . Furan testi, ASTM-D 5837'ye göre yapilmaktadir.
·GÜÇ FAKTÖRÜ
Trafo yaginin izolasyon kalitesi hakkinda bilgi veren önemli bir testtir. Yagda olusan oksidasyon ürünleri rutubet ve çesitli kirler güç faktörünün yükselmesine neden olur. Güç faktörü ASTM-D 924'e göre yapilmaktadir.
·IÇ YÜZEY GERILIM TESTI
Iç yüzey gerilim degeri yagda mevcut kimyasal kirlenmeler, oksidasyon sonucu olusan ürünler ve çamurlasmalari gösterir. ASTM-D 971'e göre yapilmaktadir.
·INHIBITÖR TAYINI (Oksidasyon Önleyici katkilar)
Trafo yaginin uzun süre kullanimini saglar. Alkol, Aldehit, eter, keten, gibi ürünlerin olusumunu geciktirir. ASTM-D 4768 metoduna göre yapilmaktadir
·METAL ANALIZI
Trafo içerisinde mevcut metal zerrecikleri yagin dolasimi ile tüm trafoya yayilir. Bu parçaciklar içerside olusan arizalar ile dogrudan baglantilidir. Metal analizi atomik stereskopi absorsiyonu ve induktif plasma spektrometri ile tayin edilir.


·RENK TAYINI

Renk sayisindaki artis, yagin yaslanmasi ile dogru orantilidir. Renk tayini, 0'dan baslar, 8.0 kadar yükselir. Renk tayini, ASTM-D 1524'e göre yapilir.
·RUTUBET TAYiNi
Izolasyon yagi içerisinde bulunan ermis su miktari tespit edilir. ASTM-D 1533'e göre Karl Fisher yöntemi ile test yapilir.
 
trafo yağı markalarından shell ve nynas markalarının iyi olduğunu duydum. Bunun dışındaki markalardan mobil, BP, Klora ve Hintli Apar markaları nasıldır?
İnternetten araştırdığımda Klora fiyatlarının diğerlerine göre aşırı düşük olması sebebiyle, Apar markası da Hintli olması sebebiyle kafamda soru işaretleri oluşturdu. Bu arada yalnış anlaşılmasın ırkçılık yapmıyorum, sadece sektörümde şu ana kadar çalıştığımız Hintli firmalarda öyle tecrübeler yaşadım ki, çekincemin sebebi budur. tecrübeleri olan paylaşırsa sevinirim.
 
Sn ngunlu, Hintli diye basite alma Hindistanı. Trafo konusunda çok çok ileriler. Özellikle uzmanlık alnları trafonun sargısı ve nüvesi değil. Uzmanlığı trafo yağları. Bu konuda uzmanlar.
Arkadaşlar: Şöyle örnek verecem arabanız ne marka olursa olsun Size lazım olduğunda kontağı vurduğunuzda çalışıyorsa; iyi arabadır. (ABS,ESP,AİRBEG vs. BUNLARI KARIŞTIRMADAN) Yağlarda trafolarda en önemli malzemedir. İlk devreye alma geriliminde izolasyon sağlıyorsa, Arızalarda arıza akım ve gerilimine izolasyon sağlıyorsa en iyi yağ bu yağdır.
100MVA'lık trafoya, bir 1250A'lik kesici kadar önem verilmiyor TÜRKİYE'de. Bunun için bu ile uğraşan veya bu işe gönül veren arkadaşlar trafo yağı konusunda uzmanlaşalım.
ARKADAŞLAR BİR ARAŞTIRIN HİNTLİLERİN TRAFO KONUSUNDA NEKAR İLERİ OLDUĞUNU GÖRÜRÜSÜNÜZ. Hintlilerin güzel tarafı bütün bildiklerini nette paylaşmışlardır. [Giydikleri elbiselere önem vermeyin:)]
 
Sn ngunlu, Hintli diye basite alma Hindistanı. Trafo konusunda çok çok ileriler. Özellikle uzmanlık alnları trafonun sargısı ve nüvesi değil. Uzmanlığı trafo yağları. Bu konuda uzmanlar.
Arkadaşlar: Şöyle örnek verecem arabanız ne marka olursa olsun Size lazım olduğunda kontağı vurduğunuzda çalışıyorsa; iyi arabadır. (ABS,ESP,AİRBEG vs. BUNLARI KARIŞTIRMADAN) Yağlarda trafolarda en önemli malzemedir. İlk devreye alma geriliminde izolasyon sağlıyorsa, Arızalarda arıza akım ve gerilimine izolasyon sağlıyorsa en iyi yağ bu yağdır.
100MVA'lık trafoya, bir 1250A'lik kesici kadar önem verilmiyor TÜRKİYE'de. Bunun için bu ile uğraşan veya bu işe gönül veren arkadaşlar trafo yağı konusunda uzmanlaşalım.
ARKADAŞLAR BİR ARAŞTIRIN HİNTLİLERİN TRAFO KONUSUNDA NEKAR İLERİ OLDUĞUNU GÖRÜRÜSÜNÜZ. Hintlilerin güzel tarafı bütün bildiklerini nette paylaşmışlardır. [Giydikleri elbiselere önem vermeyin:)]

Cevabınıza teşekkür ederim. Mesajımda da belirttim, ben önyargılı davranmak istemiyorum ama Hintliler bize hem kalite hem de iş ahlakı yönünden öyle tecrübeler yaşattılar ki, benim yerimde siz de olsanız çekinirsiniz. Siz APAR markasını nasıl bilirsiniz, daha önce tecrübe etme imkanınız oldu mu? Mesajınızdaki trafo yağı çok önemlidir ifadenize sonuna kadar katılıyorum, bunun için ben de huylandım ve araştırıyorum bu konuyu. saygılar...
 
Genelde trafo uretiminde siparisi veren musteriler yagin markasini belirliyorlar.
Eger ki belirlememisse:
36 kV seviyesi trafolarda APAR kullaniyoruz
66 kV ve uzeri trafolarda NYNAS veya SHELL kullaniyoruz.


Uluslararasi firmalarin hepsinde en az bir hintli muhendisin calistigina cokca rastladim,
Hintliler trafo konusunda buyuk fabrikalara sahipler ama teknoloji acisindan hala avrupali firmalardan lisans aliyorlar.
Trafo teknolojisi konusunda Turkiyedeki Alstom ve ABB den ilerde olduklarini dusunmuyorum.
 
transformatörlerde tek tip yağ yoktur.Askaran ve PCB gibi kullanımı yasaklanan yağların yanında silikon ,nynasnytro,shell diala gibi hala kullanılan yağ çeşitleri vardır.Genelde etiketlerinde yağ cinsi yazar.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,827
Mesajlar
930,545
Kullanıcılar
452,650
Son üye
HiAxiSeytan

Yeni konular

Geri
Üst