Trafoya hava girmemeli denildiğinde aslında
1. Havanın içerdiği nemin trafo yağıyla temas etmemesi
2. Havanın içindeki toz veya diğer partiküllerin yağ ile temas etmemesi
amacı güdülmektedir.
2 nin sonuçları:
a. Partiküller + toz parçacıklarının yağa girmesi sonucu bu parçaçıklar doğal dolanım ve sirkülasyon yapan yağ ile birlikte sargıların aralarına dolacaktır. Partiküllerin sargı izolasyonlarını aşındırması sonucu izolasyon ömrü çok hızlı kısalır. Gerekli
Bakım yapılmazsa izolasyonlar delip kısa devre oluşabilir ve trafo bir faciaya sebep olabilir.
b. Partikül ve tozlar yağın delinme dayanımını düşürürler. Elektriksel olarak yüksek gerilim sonucu tozların sebep olacağı bir delinme arklar oluşturacaktır. Bunun sonucu ilk olarak ısı olarak belirir. Isı da öngörülen ısı dan çok yüksek olacağından trafonuzun mrü çok kısalacaktır.
1in sonuçlar:
a. Trafo imalatında sargı bobinlerinin fırınlarda uzun süreler kurutulmaya tabi tutulduğunu ve yağ dolumunun belli standartlarda yapıldığını düşünürseniz (sargılar arasında hava kalmamasını sağlamak için) bu önemli bir noktadır. Nem yağın kimyasal özelliklerini olumsuz etkileyen bir faktördür. Yağın akışkanlığından yağın ısı atma kapasitesine birçok özelliği etkilemektedir. AYrıca nemin sargı izolasyonlarına temas etmesi yani bunu bir kağıda su değdırmeniz sonucu oluşacak bozunum gibi düşünürseniz büyük sorun teşkil etmektedir.
I. Trafonuzda nem alıcı kullanınız (depoluysa tabiki).
II. Trafo yağınızın uygun seviyede oludğuna dikkat ediniz.
III. Yağı belli süreler ile değiştiriniz (arabanızın yağını değiştirmeniz gibi düşünün).
IV. IEC ye göre gerekli servis tedbirlerini alınız. Koruma cihazları kullanınız.
V. En önemlisi trafoyu düzgün imalat yapan bir imalatçıdan alınız. Yoksa bu yukarıda saydığım servis değişimlerinin bir faydası olmayacaktır.