Sn. olcaygld
Aslında burada anlatılmak istenen.Tristörün devreyi açması ve kapaması anında meydana gelen akım yükselme hızı, kritik akım yükselme hızını aşarsa tristör bozulur. Ayrıca ; müsaade edilen aşırı yük akımı ve darbe akımı sınır değerlerinin üzerine çıkılmaması gereklidir. Aksi takdirde tristör bozulur. ''
di/dt değerinden daha hızlı değişen bir akımla karsı karsıya kaldığında ''
Burada dikkat edilmesi gereken husus tristörün kumanda ettiği yükün cinsidir. Yük yeteri kadar endüktif ise L bobinine ihtiyaç yoktur. Yük kapasitif ise L bobinine ihtiyaç vardır.
Ekli dosyayı görüntüle 51083
Yük kapasitif ise uygun bir L bobini yukarıdaki şekilde görüldüğü gibi yüke seri olarak bağlanır. Bilindiği gibi bobin ani akım yükselmelerini engeller. Devre akımının yükselme hızı bu şekilde kontrol altına alınarak tristörün bozulmasını önlenir.
Bilgi amaçlı
Aşırı Gerilimlerden Korunması : Tristörlerin çalışma gerilimleri kataloglarda belirtilmiştir. Tristörün devreyi açması, tristörün devreyi kapaması ve tristörün söndürülmesi anlarında meydana gelen ani akım değişmelerinin oluşturduğu devre selfinden ( bobinin oluşturacağı zıt E.M.K' den ) dolayı tristör uçlarında meydana gelen aşırı gerilimler, kataloglarda belirtilen tristörlerin gerilim değişme hızlarını aşarsa tristörler bozulur. Tristörün bozulmasını önlemek için tristörün anot -katot uçları arasına aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi paralel olarak R-C elemanları bağlanır. Tristörün kesime gittiği anda yük üzerinde oluşan manyetik alan R-C elemanı üzerinden söndürülerek tristörün zarar görmesi önlenmiş olur.
Ekli dosyayı görüntüle 51085
R-C elemanı ile tristörün korunması
Devreye bağlanacak olan R-C elemanın değeri pratik olarak şu şekilde hesaplanır.
Ekli dosyayı görüntüle 51088
Ekli dosyayı görüntüle 51086
Iort = Tristörün üzerinden geçen ortalama akım ( A )
UDRM = Tristörün periyodik pozitif-kapama gerilimi ( V )
Iya = Tristör yol alma akımı ( A )