220V luk cihazi 110V luk prize mi baglayayim? Yani cihaz 2 kat fazla mi akim ceksin?
güzel insan, şimdi konu ile alakası olmayan bir yaşamış hikaye anlatayım. mantık birazcık başka.
yıllar yıllar önce, dağıtım işinde çalışıyordum. şirket büyüklerim bana bir adet motosikler verdiler. 50 cc bir kişilik ve km kadranı 90 km gösterirken düz yolda en fazla 50 km filan yapıyordu. bir ay kadar sınırlarda kullandım. bir gün şeytan dürttü. (aslında merak, biliyorsunuz insanın başına ne gelirse ya meraktandır yada meraktan.) her gün gittiğim yolda bir yokuş vardı 1 km kadar. çıkarken bu motorcuk ağlıyordu, inerken de boşta yağ gibi akıyordu. bir gün inerken acaba ne kadar hıza çıkabilirim dedim ve gazı sonuna kadar açtım, 50 km -60 km-70 km - 80- 90 derken ibre 90 da takıldı zaten gidecek başka yeri de yoktu. ama ben hala gidiyordum. sonra ne oldu biliyor musun? tık diye bir ses duydum ve artık motor çalışmıyordu. sonrası servis filan yeniden motor yaptılar bana yine verdiler. (yediğim fırçaları, söylediğim yalanları atlıyorum) düzde giderken kaldı demiştim. neyse ben yine bu motorcukla yolda giderken, bir arkadaşıma denk geldim. hadi beni şuraya kadar atıver dedi. motorcuk gitmem demedi, gerçi lastikler yola yapışmıştı ama olsun. helal olsun eşeğe be bizi, iki kişi bir süre götürdü, sonra yine tık dedi ve kaldı. hem de düz yolda. tabii yine servis yolu göründü ve motorun bizim işe uygun olmadığına karar verildi. olayı kapattık.
alınacak ders, motor bir kişilik ve 50 km hızı geçmemek gerekiyor ve aşırı yüke gelmiyor. standardı buymuş.
şimdi her yerin, ülkenin standardı farklı olabiliyor. amerika başka avrupa başka (biz elektrikte avrupa standardı kullanıyoruz) adamlar benim eşeğim bu, bu ülkede istediğin gibi binersin diyor. 110 v 60hz.
avrupa da benim eşeğim bu bu ülkede istediğin gibi binersin diyor. 220 v 50 hz. iki eşekte kendi ülkelerinde en iyi hizmeti verirken, seyahat edip ülke değiştirdiklerinde çalışamazlar. 110 voltluk bir cihaza/ motora 220 volt verirsen kötü yola düşer, aynı şekilde 110 voltluk bir cihaza/ motora 110 volt verirsen yine kötü yola düşer çalışmaz.
aküsü 12 volt olan bir araca marşa basmak için 24 volt akü bağlarsan yanar. 24 volt olan bir araca (genelde kamyon/ iş makinesi) marşa basmak için 12 volt verirsen yanmaz ama çalışmaz. burası da işin DC kısmı.
şimdi onlarca matematik formülü/ denklemi/ kuralı sayılır ama ben o dediklerinin hiç birini bilmiyorum.
kullanacağım yada satın aldığım cihazın üzerindeki etiketi, içinden çıkan kullanma kılavuzunu okurum. uygun voltajda çalıştırırım. yada araya mutlaka uygun bir çevirici kullanmak zorunda kalırım.
sağlıcakla.