V/f kontrol

electrics

Üye
Katılım
15 Nis 2008
Mesajlar
694
Puanları
6
Yaş
40
ARKADAŞLAR sormak istediğim şu; mesela bir asansör için konuşuyorum, burada sabit bir momenti sabit bir hizla taşiyacagiz, hiz her zaman sabit ama moment sürekli değişiyor gün boyu öyle degil mi? o zaman bana kısaca motor için değişkenleri anlatirmisiniz? v/F orani akı ile orantilidir, moment ise akımın karesi ile orantili , akı ile moment orantili denebilir mi? su olayi kisaca kim özetleyebilir? gün boyu sürekli yükümüz değişiyor yani momentimiz (hız sabit asansörde ) o zaman en cok merak ettigim sey su: bizim her farkli momentimiz icin motorun akısı değişiyor mu yoksa sabit mi?
 
Akım pensi tak ve izle,Moment değiştiğinde A değişiyor.
 
ama ben akı ile moment arasındaki ilişkiyi soruyorum akım ile değil
 
Aki, akimla sarim sayisinin carpimi ile orantili.
Moment ise akimin karesi ile orantili.

Belli bir F degeri icin konusursak;

Yuk degistiginde motorun cektigi akim degisiyor. Akim degistigi icin aki degisiyor.
Tork ise akimin karesi ile degisiyor.

Motorun hizi kayma ihmal edilirse F ile orantili olduguna gore yukteki degisimler akiyi ve torku degistiriyor.
 
şimdi benim öğrenmek istediğim şey şu, biz şimdi bir motoru boşta çalıştırıyoruz ve v/f orani kadar bir akımız var motorun hava boşluğunda, şimdi boşta çalışmada iken motor bir akı var ve bu akı bir moment endükler mi eğer endüklüyorsa motordan çok az bir akım geçitiği için düşük bir akımıdır birinci sorum, eğer nominal yükle yüklenirse motor o zaman bu durumdaki akı ilk akının çok çok üstünde mi olur yoksa yakın bir değer midir?
 
Stator akısını tek başına düşünmeyip rotorun akı ustundeki etkisini de göze alırsak akı hemen hemen değişmez.

Motoru doner transformator olarak dusunelim.

Primer akısı arttığında sekonderde endüklenen voltaj, dolayısı ile akımı artmak ister. Sekonderin akımı artarsa sekonderin oluşturduğu akı artar ve primerle arasındaki farkı azalır. Söz konusu fark trafonun boştaki çalışmadaki akı değeridir.
 
o zaman akı değişmezse moment de değişmez, yani bir motor için akı sabir kalirsa momentin de hep sabit kalmak zorunda, halbuki benim "akı" değişecek ki v/f orantisi ile değişik momentler için hız kontrolü yapabileyim ...anlatabildim mi üstad, yani ben bu olayi çözemedim halen
 
Çok bildiğimden yazmıyorum.

Moment akımın karesi ile orantılı. Akıyla neden ilişkilendiriyorsun?

Gene transformatör örneğine dönersek;

Sekonder yükü arttığında nüvedeki akı değişmiyor ama primerden sekondere aktarılan güç artıyor.

Çünkü nüveden akan akı primer akısı ile sekonder akısı arasındaki farktan ibaret.
Primer akısını arttırdığında sekonder akısı da artıyor ama aradaki fark sabit kalıyor. Buna karşılık primer ve sekonderdeki güçler artıyor.

V/F oranının sabit olması motor akımını sabit tutmuyor. Sanırım hatan burda.

V/F oranı sabit olunca yüksüz motorun akımı sabit kalıyor. Yüklenmiş motorun akımını mekanik yük belirliyor.

Eğer V/F oranını sabit tutmazsan boştakı akımın, motorun tasarlandığı F frekansındaki nominal akımından çok farklı olur ve bu istenmez.
 
hayir ben akım ile v/f orantilidir demiyorum, v/f ile AKI orantilidir diyorum , dolayisi ile akı ile akım arasinda lineer bir alaka yok sizin dediğiniz gibi , yani en başta yanliş ifade ettiniz sanirim, akı akım ile sarim sayisinin çarpımı ile orantili derken yaniliyormuyum?
 
Evet ilk baştaki açıklamam primer akısı için yapılan bir açıklamaydı. Hava aralığındaki akıdan bahsedince sekonderi daha doğrusu rotoru da gözönüne almak gerekiyordu.

Evet akı dediğimiz şey NxI ancak bu sistemde sadece bir bobin varsa geçerli.

Eğer bir nüvedeki akıdan sözediyorsak nüveden akan akıları vektörel olarak toplamak gerekir.

Bu nedenle akım ile akı doğru orantılı demiştim. Açacak olursak örneğin tek fazlı bir motorda alan sargısının akısı N*I dır. Akımla doğru orantılıdır. Ancak nüvedeki akıdan sözediyorsak bu kez rotor akısını da işleme sokmak gerekir. Bu akı da işin içine girince bu kez akının değişmediği görülür.
 

Forum istatistikleri

Konular
129,902
Mesajlar
931,164
Kullanıcılar
452,787
Son üye
Azemm333
Geri
Üst