Sargı uçlarının yanlış çıkartılmış olması halinde,bu yanlışlığın tespiti için,ya motor kapakla-
rının açılarak bobinaj kontrolu veya,1-2 defa,uçların değiştirilerek,motorun çalıştırılması ge-
rekmektedir.Küçük motorlar için,1-2 defa çalıştırmak kolay olmakla beraber,büyük güçlü
motorlar için,riskli bir durum yaratılabilir.Bu nedenle,motoru hiç çalıştırmadan,bobinaj tekni-
ğinden istifade ederek basit bir yöntemle,sargı uçları doğru olarak isimlendirilebilir.1975 yı-
lında 250 kw lık bir motorumuzda böyle bir sorunla karşılaşmış ve bu metotla ( şimdiye ka-
dar,hiçkimseden böyle bir çözüm duymadım ) sargı uçlarını tesbit etmiştim.
Deney için,1 adet analog avometre,1 adet 1,5-9 v pile ihtiyacımız var.Avometre,milivolt veya miliamper kademesinde olabilir,fazla önemi yok.
Deney için,öncelikle faz sargılarının,bir avometre yardımı ile tesbiti gerekiyor.Sargıları,
1. sargı,2. sargı,3. sargı olarak isimlendirelim.1.sargı uçlarından bir tanesinin ismine U der-
sek,2. uç X olacaktır.2. sargının uçlarına ölçü aletini bağlayıp ,U olarak isimlendirdiğimiz
sargı ucuna pilin + ucunu, X ucuna da - ucunu kısa süreli değdirip çektiğimizde,avometre-
nin,sağa doğru saptığını varsaydığımızda ,ölçü aletin + ucuna bağlı olan sargı V ucu,sar-
gının diğer ucu Y ucudur.Ölçü aletini söküp,3. sargıya bağlayıp aynı deneyi yaptığımızda,
ölçü aletinin yine sağa saptığını düşündüğümüzde,ölçü aletinin - ucuna bağlanan sargı ucu
W,+ ucuna bağlanan sargı ucu Z ucudur.
Bu deneyi,uçlarını bildiğiniz,elinizdeki bir motorda doğrulayabilirsiniz.
Forumumuzda,bu konu çok tartılır durumdadır.250 KW motorda,9 voltluk yassı pil kullan-
mıştım.Pil ve voltaj büyüklüğü,motoruna göre geğişebilir.Burada önemli olan,ölçü aleti pan-
dülünde,hissedilebilir bir sapmanın sağlanmasıdır.
Bu konudaki sıkıntılar,umarım,bu metodla aşılmış olur.
Fahri bey merhaba,Sargı uçlarının yanlış çıkartılmış olması halinde,bu yanlışlığın tespiti için,ya motor kapakla-
rının açılarak bobinaj kontrolu veya,1-2 defa,uçların değiştirilerek,motorun çalıştırılması ge-
rekmektedir.Küçük motorlar için,1-2 defa çalıştırmak kolay olmakla beraber,büyük güçlü
motorlar için,riskli bir durum yaratılabilir.Bu nedenle,motoru hiç çalıştırmadan,bobinaj tekni-
ğinden istifade ederek basit bir yöntemle,sargı uçları doğru olarak isimlendirilebilir.1975 yı-
lında 250 kw lık bir motorumuzda böyle bir sorunla karşılaşmış ve bu metotla ( şimdiye ka-
dar,hiçkimseden böyle bir çözüm duymadım ) sargı uçlarını tesbit etmiştim.
Deney için,1 adet analog avometre,1 adet 1,5-9 v pile ihtiyacımız var.Avometre,milivolt veya miliamper kademesinde olabilir,fazla önemi yok.
Deney için,öncelikle faz sargılarının,bir avometre yardımı ile tesbiti gerekiyor.Sargıları,
1. sargı,2. sargı,3. sargı olarak isimlendirelim.1.sargı uçlarından bir tanesinin ismine U der-
sek,2. uç X olacaktır.2. sargının uçlarına ölçü aletini bağlayıp ,U olarak isimlendirdiğimiz
sargı ucuna pilin + ucunu, X ucuna da - ucunu kısa süreli değdirip çektiğimizde,avometre-
nin,sağa doğru saptığını varsaydığımızda ,ölçü aletin + ucuna bağlı olan sargı V ucu,sar-
gının diğer ucu Y ucudur.Ölçü aletini söküp,3. sargıya bağlayıp aynı deneyi yaptığımızda,
ölçü aletinin yine sağa saptığını düşündüğümüzde,ölçü aletinin - ucuna bağlanan sargı ucu
W,+ ucuna bağlanan sargı ucu Z ucudur.
Bu deneyi,uçlarını bildiğiniz,elinizdeki bir motorda doğrulayabilirsiniz.
Forumumuzda,bu konu çok tartılır durumdadır.250 KW motorda,9 voltluk yassı pil kullan-
mıştım.Pil ve voltaj büyüklüğü,motoruna göre geğişebilir.Burada önemli olan,ölçü aleti pan-
dülünde,hissedilebilir bir sapmanın sağlanmasıdır.
Bu konudaki sıkıntılar,umarım,bu metodla aşılmış olur.
Uçları ben isimlendirmedim. Gamak ve Sew marka orijinal sargılı motorlardaki fabrika tarafından etiketlendirilmiş uçlara göre bu testi yaptık. İkisinde de aynı şekilde SOLa sapma var.Sola sapması demek,uçları yanlış isimlen-
dirmişsiniz demektir.Tarifi tekrar okuyup,
uçları ona göre isimlendirin.
(U-Z, V-X, W-Y) ya da (U-Z, V-Y, W-x)Arkadaşlar.
Motorda bulunan U-V-W ve X-Y-Z uçlarını yıldız üçgen bağlarken üç alternatif var.
Ya motor ters döner iki fazın yerini değiştirirsin. Düzelir.
Ya da motor iki alternatif sargı bağlantısında da düz döner.
(U-Z, V-X, W-Y) ya da (U-Z, V-Y, W-x)
Yalnız şöyle bir durumla karşılaştım.
Motor düz dönmesine ve yıldız üçgen yol almasına rağmen, iki alternatifli durumun bir tanesinde motor nominal çekmesi gereken akımdan daha fazla bir akımla çalışmakta.
Diğer alternatif bağlantıda normal olan nominal akımla çalışmasına devam etmekte.
Bu durum nasıl oluyor?
Bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim
Şimdiden teşekkürler.