YAKINLIK SENSÖRLERİ
Yakınlık sensörüyle yakınında bulunan nesnelere fiziksel bir temas olmadan da onların varlığını tespit etmek mümkün olur.Yakınlık sensörü çoğu kez elektromanyetik alan veya elektromanyetik radyasyon (Uzaklık için enfraruj ışın gibi) yayar ve yaydığı sinyalde olan değişikliği veya bu sinyalin dönüşünü arar(Gözetir)Örneğin kapasitif karakterde çalışan bir sensör plastik nesneler için uygun,mağnetik karekterde (prensiple) çalışan bir sensör ise metalik nesneler için uygundur.Bir sensörün algılayabildiği max. bir uzaklık onun “anma aralığı” dır. Bazı sensörler bu derecelenmiş algılama mesafesindeki nominal bu aralığı kendileri ayarlarlar.
Yakınlık sensörleri vasıtasıyla sensörler aracılığıyla algılanan bu neslerin temas hali,mekanik parçaların fonksiyonlarının yüksek güvenilirlikli ve uzun çalışması boyunca sürdürülebilmesini bir anlamda sağlamış olur.Yakınlık sensörleri ayrıca makine titreşimlerinin şaft ve yatak arasındaki bu özellikleriyle bir şaft ve onu içindeki rulmanlı yatağı arasındaki titreşimlerin ölçülüp görüntülenebilmesi,izlenmesi için de kullanılır.Çok büyük buhar türbinleri,kompresörler ve motorların biyel,krank milinde yer alan,rulmanlı yataklarıda oluşan boşluklarının izlenmesinde de kullanılır.
PARK SENSÖRLERİ
Karayolu taşıtlarını park ederken engellerin ikazı amacıyla sürücüler için tasarlanmış olan yakınlık sensörleri bulunur.Bu sensörler ya elektromanyetik ya da ultrasonik sensöleri kullanarak,çok çeşitli markada üretilen bu araçların üreticileri tarafından,değişik isimler altında “park uzaklık kontrol”,”park yardımcısı” veya “park otomatiği=parktronic gibi isimlerle kullanılmaktadır.
ULTRASONİK SİSTEMLER
Araçlar üzerindeki ön veya arka tamponlar üzerinde bulunup,yakındaki nesnelerin uzaklığını ölçmek için, inşa edilmiş tampon yüzeylerinde, kendileri için özel olarak hazırlana yerlerinde ve dış görünümlerini minimize etmek için de ızgara veya oyuklar şeklinde oluşturulmuş ultrasonik bir yaklaşım sensörü özelliğinde bulunurlar.
Bu sensörler,bir kontrol ünitesi tarafından geri yansıyan sinyallerin bu geri dönüş zamanını ölçerek aradaki bu mesafeyi hesaplamak maksatlı akustik bir sinyal yayınlar.herhangi bir objenin araca olan mesafesi akustik frekansta daha hızlı ses tonlarında göstererek olur. Aradaki mesafe başta hızlı tonlardayken,çok azaldığında ise (Tampon-nesneler arası mesafe) akustik seslerin frekansı sürekli olarak da duyulacak tonlarda kalarak bu sürücüleri uyarır. Sistemler üzerinde,algılanan bu mesafeyi görüntülemek için led veya Lcd gibi görsel araçlar da ayrıca bulunabilir.Bir araç renklendirilmiş bloklar şeklinde çok yakınında bulunan nesnelerin yer alması durumunda, bir ekrandan görsel olarak da görünmesi sağlandığında,kendi araç programındaki bu temsili işaretlerle bu nesneyi karşılaştırarak,bunu tanmlayabilir.
Arka sensörler geri vitese takılınca aktif (Çalışır) durumuna getirilmiş olur veya herhangi bir vitese geçildiğinde ise bu arka sensörler devre dışında bırakılmış olur. Ön sensörler ise başangıçat elle aktif edilip,daha sonra aradaki nesneyle olan mesafe tam ortadan kalktığında,sürekli uyarı da almamak için de,aracın önceden belirlenmiş olan belirli bir hıza ulaşmasında otomatik olarak devreden çıkacak şekilde olabilirler.
Ultrasonik sistemler ses dalgalarının tekrar geri yansımasını algılayarak bu nesneleri algılayıp tanımlayan sistemlerdir.Ancak bu sensörler yer düzlemiyle 90 derece açı yapacak şeklide uzunlamasına dik olan nesnelere ultrasonik sinyalleri gönderirken ve geri dönüşlerinde bunları algılarken bir zorluğu yoktur.Ancak yer düzlemiyle belirli bir açı yapan,yine uzunlamasına ve düşey konumda duran ağaçları,eşyaları,ince kesitli yüzeylerden yayınladığı ultrasonik ses dalgalarının, tekrar geri dönüşünde,var olan bu açı yüzünden bu geri dönen ultrasonik sinyaller başka bir yöne yönlendirilmiş olur.Bundan dolayı da,açılı konumda bulunanları algılamakta zorluk çekecektir.
ELEKTROMANYETİK SİSTEMLER
Elektromanyetik sensörlerinde ise aracın bir engele yaklaşımındaki yavaş veya hızlı yapılan bir manevra şeklinde bu duyulan alarm uyarı sesleri de çok farklı oluyor.Engele yaklaşırken araç birden durduğunda,bu uyarı alarm sinyali engele yaklaşıncaya kadar hiç kesilmiyor.Araç engele yaklaşırken manevra yapmaktan dönerse,bu alarm sesi daha da belirgin ve sesi yüksek olarak duyulacak hale dönmüş oluyor. Bu sensörler ayrıca aracın tamponlarının arkasında görünmeden yer aldıkları için,dış tampon yüzeyinden açıkça görülüp fark edilmesi ultrasonik sensörler kadar belirgin değildir ve ayrıca tamponların montaj için delinmesi durumu da yoktur.
Kaynak:
Proximity sensor - Wikipedia, the free encyclopedia
Parking sensors - Wikipedia, the free encyclopedia