Merhaba. Bedava enerji üretmek şeklinde değil de kaybolacak enerjileri hiç kaybetmeden aküde saklama şekli bize bir tasarrufu getirebilir, örneğin pilin (Akünün) araçta frene basıldığında boşa giden frenleme gücü yerine günümüzde hibrit araçlarının bir kısmında,örneğin düz yolda veya yokuş aşağı inilirken fren balatalarındaki sürtünmeyle kaybolan ısı enerjisinin yerine,motor/dinamo olarak görev değiştiren çift amaçlı
Elektrik motoru/üreteçleriyle ekstra elektrik üretilip,bu elektrik akü şarjı şeklinde hiç kaybolmadan akülerde saklanmış olmaktadır. Bir de seyir halinde kendi aküsünü şarj ederken ayni anda bir elektroliz kabından çıkan hidrojen gazını ayrı bir depoda yakıt pilini çalıştırmak için biriktirdiğinde ekstra bir enerji tasarrufunu acaba toplamda elde edebilirmiyiz şeklinde sizin düşündüğünüz gibi düşünelim.
Motor şaftından elde edilen güç (kW,BG) düz yolda seyir halinde iken bir yandan aktarma organları ile (debriyaj-vites-diferansiyel-akslar) bu tekerlekleri döndürmede,motor miline bağlı alternatör ile aküyü şarj ederken ve bir de elektroliz kabında suyu hidrojen ve oksijene ayırırken,hava içinde hareket ederken aerodinamik yapısındaki direnç oranında harcanacak şekliyle,vb.çeşitli yollarla dağılarak harcanmış olur. Bu durumda motor gücünü ekstra elektroliz işlemi için harcanacak güç nedeniyle biraz daha fazla artırmak durumunda da kalırız. Motor milinden alınacak toplam güç miktarı bu şekliyle normal çalışma durumunda artmamış,sadece güç dağımını değiştirmiş oluruz. (Düz yoldayken aktarma organlarıyla tekerleklere motor gücünün büyük bölümü tam olarak iletilirken)
Ancak,trafikte kırmızı ışıklar yanarken araç bu esnada yolda beklerken,yokuş aşağıya inerken vitesini boşa alıp motor milinden tam olarak ayırdığımızda frenleyerek rampayı inmeye çalıştığımızda (motor bu esnada tam rölantide çalışırken) tekerleklere güç iletiminin hiç olmadığı bu esnada, ekstradan üretilen bu fazla enerjiden (tekerlek frenlemesi+rölantideki ve çoğu boşta olan bu motor gücünden) akü şarjı+elektroliz kabında hidrojen üretimi şeklinde bu güç dağılımını artırmak şeklinde faydalanmamız bir an için düşünülebilir. Ancak araç elektrikli hibrit bir araç olduğunda (hem akülerdeki birikmiş elektrikle,hem de hidrojenle işleyen yakıt piliyle çalışan bir elektrik motoruna sahip+ benzin veya dizel motor seçeneği de ayrıca bulunup hibrit yapıda bir araç olduğunda) bu enerji tasarrufu avantajını hem frenlemede, hem yokuş aşağı inerken,hem de trafikte uzun süreli beklemelerde elde edebileceğimiz çok özel bir şartı bulunacaktır.
Ancak metrobüsler gibi yolu, rotası çok belli ve sürekli düz bir yol izleyip, hiç yokuş inmemesi ve trafikte rölantide çalışırken de hiç beklememesi şartının oluştuğu bu rutin durumlarında ekstra bir enerji tasarrufu elde etmemiz çok güç olacaktır. Çünkü 3. güç dağılımında araca eklediğimiz elektroliz,hidrojen kabının, yakıt pilinin enerji tasarrufuna bu durumda katkısı hiç olmamış olacaktır. Sadece düz yolda frenleme sırasında motor-üreteç görevli motordan aküye ekstra akü şarjı gibi bir enerji girdisi olmuş olacaktır. Toplam tasarruf sadece bununla sınırlı kalmış olacaktır, sıradan elektrikli hibrit araçlarda olduğu gibi.
Not: Günümüzdeki içten yanmalı araçlarda yakıt (enerji) tasarrufu için, örneğin 4 silindirli bir araç motorunda,o anda çalışan motor silindir sayısının o anda talep edilen güç gereksinimine göre örneğin rölantide iken 4’den 2’ye indirilmesiyle, beklemelerde oluşacak güç kayıplarının önlenmesi için bu yoldan yakıt tasarrufu sağlanabilmesi yoluna gidilebilmektedir. Kolay gelsin.