yolcu uçaklarının iklimlendirilmesi

serkan_48

Üye bildiğin dümdüz üye
Katılım
5 Ağu 2009
Mesajlar
14,310
Puanları
4,156
Yaş
44
Konum
Antalya
Değerli arkadaşlar merhabalar

konu başlığında da belirttiğim gibi yolcu uçaklarının iklimlendirilmesi hakkında bilgisi olanımız varmı aramızda. Nasıl bir sistem kullanılmaktadır ısıtma varmı yoksa sadece soğutma mı yüksek irtifada dış ortam sıcaklıkları -55 derecelerde seyrettiği goruluyor.

Nasıl bir sistem olduğunu merak ediyorum.

saygılar.
 
http://hezarfendergi.com/2014/09/30/ucaklarda-havalandirma-ve-iklimlendirme-sistemi/
 
Aramızda pilot/lar var @asenyurt , benim bildiğim motorla çekilen havanın bir kısmı içeri kabine yollanıyor tabi bu arada ideal koşullara getiriliyor ama uçak yapısının sağlam olması adına da tüp şeklinin kapalı olması gerekir şart! 2013 te (yanlışım olabilir) yunan hava yollarına ait bir uçak düşmüştü burda da tartıştık bu konuyla onu hatırlattın @serkan_48.
 
Mail adresinizi özelden yazabilirseniz geçmişte indirdiğim dökümanları yollayabilirim.

Saygılar....
 
Uçak mekanikçisi olarak yardımcı olmaya çalışayım;



Uçak motorları çalıştığında pnömatik sisteminden gelen basınçlı sıcak hava, cooling pack adı verilen birimlerde soğutulur. Soğutma işlemi için sıcak hava, akış kontrol ve kesme valfinde (flow control and shut off valve) debisi ayarlandıktan sonra birincil ısı değiştirici (primary heat exchanger) ye giderek uçağın hareketi ile oluşan hava akımı (ram air) sistemden gelen soğuk hava ile soğutulur. Primary heat exchanger’da bir miktar soğumuş hava hava dönüşüm makinesinin (air cycle machine-ACM) kompresör kademesinde sıkıştırılır. Sıkışan havanın basıncı ve sıcaklığı artar.

Kompresörden çıkan hava ikincil ısı değiştiriciye (secondary heat exchanger) giderek tekrardan ram air’den gelen soğuk hava ile soğutulur. Secondary heat exchanger’dan çıkan havanın nemi su ayrıştırıcı (water extractor) ve su separatörü (water separator) tarafından alınır. Havanın bir miktar nemi alındıktan sonra tekrar ısıtıcı (reheater) ve yoğunlaştırıcıdan (condenser) geçerek tekrardan water extractor tarafından nemi tamamen alınarak ACM’nin türbin kademesine gönderilir. ACM türbin kademesinde havanın hızı artar ve basıncı düşer. Hava dar alandan geniş alana çıkış yapması sonucu çok soğuk olarak condenser’den geçer. Çok soğuk olan hava sistemde buzlanma meydana getirebilir. Pack/zone controller pack ısı sensöründen (pack temperature sensor) almış olduğu ısı değerine göre ısı kontrol valfinin (temperature control valve) pozisyonunu ayarlar ve türbin çıkışına sıcak havayı gönderir. Böylece türbin çıkışında çok soğuk olan hava ile karışarak mix manifolda gider. Türbin çıkışındaki havanın ısısının artmasıyla sistemde oluşabilecek buzlanma önlenmiş olunur.Uçak motorları çalışırken havalandırma, motorun hava kademelerinden havayı alırken motorlar çalışmaz iken de havayı apu'dan alarak soğutmayı sağlar.
 

Ekli dosyalar

  • post-15-0-32583700-1390840373.jpg
    497.3 KB · Görüntüleme: 34
Belki biraz karışık gelebilir ama mevzu aslında ağzımızdan nefesimizi dudaklarımızı büzerek üflediğimizde serin ağzımızı genişleterek üflediğimizde sıcak havanın gelmesi olarak özetleyebiliriz.uçaklarda da air cycle machine denilen bir türbin sayesinde havayı sıkıştırılmış dar bir mecradan geniş bir mecraya doğru basınçlı bir şekilde geçirdiğimizde havanın hızını arttırıp basıncını düşürmüş oluyoruz ayrıca sistemde bulunan 2 adet heat exchanger deilen radyatörler sayesinde uçağın uçarken ki hızıyla oluşan kuvvetli hava kütlesi radyatörlerden geçen havayı soğutmaya katkıda bulunur.ısıtılması ise motorun üzerinde bulununan hava kademelerinden gelen sıcak hava ile yapılır.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…