Üç fazla çalıştrmak istiyorum evet abi kompanze edildiği zaman kondansatör değeri ne kadar 6-7 senedir bu meslekteyim abi bi türlü bu hesapları cözemediim bana bunun kısa yolunu gösterirmisiniz
Bunun kısa yolu yok.
En kısa yolu Fahri Yetiş ustamızın paylaştığı tablodan yararlanmaktır,
ama o tabloyu da anlayabilmek için konuyu biraz bilmek gerekir.
Açıklamaya çalışayım:
Verdiğiniz değerlere göre:
P=147KW (Aslında 200 HP/0,736 = 147,4 KW)
I=276 A
n=2900 d/dk
En önemli değeri vermemişsiniz, Cos Q, bu durumda hesaplayacağız:
P= 1,73.U.I.CosQ
Buradan motorunuzun Cos Q değeri: 0,8123 çıkmaktadır.
Bu değer motorunuz çalışırken çekilen akımla gerilim arasındaki açının Cos değeridir. Kısaca güç katsayısı da denir. Buradan açının kendisini 35,67 derece buluruz, tanjant değeri de,
tan 35,67 = 0,717 bulunur.
Hesaplama tablolarında bu değerlerin yanında (1) sayısını görürsünüz, bu kompanzasyondan önceki yani mevcut durumdaki açı, güç katsayısı vs. anlamına gelir.
Hesaplamalarda bir de istenilen durum vardır,
yani siz kompanzasyondan sonra güç katsayısının kaç olmasını istiyorsunuz?
Bu değerlerin yanında da (2) yazar.
Varsayım olarak sizin güç katsayısını Cos Q2= 0,95 olmasını istediğinizi düşünelim.
Güç katsayısı, Cos Q2= 0,95
Açı, Q2= 18 derece
Bu açının tan değeri, tan Q2 = tan 18 = 0,3249
Bunları da hesapladıktan sonra formüllerde yerine yazıp, sonucu bulacağız;
Gerekli kondansatör gücü: Qc = P. (tan Q1-tan Q2) = 147,4 (KW). ( 0,717 - 0,3249)
= 57,79 KVAR ....
Siz motorunuza yaklaşık 58 KVAR'lık kondansatör bağladığınızda güç katsayınızı 0,81'den 0,95'e yükseltmiş ve çekilen reaktif akımı azaltmış olacaksınız.
Bu kadar temel bilgiden sonra aşağıdaki belgeleri de incelemeniz konuyu daha iyi anlamanızı sağlar.