Merhaba
1. Bir elektrik motoru, etiketinde yazan frekans ve devirde döner. Sürücü ile frekansı değiştirdiğinizde, yeni frekansın etiket frekansına oranı kadar devir de değişir. Örneğin, etiketimiz 50 Hz 1410 d/d olsun. Bu motor 50 Hz de dakikada 1410 kere dönüyordur. Sürücü frekansını 25 Hz yaparsanız, motor dakikada 705 devir ile döner.
2. Bant tanburu ile motor arasında redüktör varsa, çevrim oranını öğrenmelisiniz. Mesela çevrim oranı 1/10 olan bir redüktör, yavaşlatacak şekilde bağlıysa (ki genelde öyle bağlanır. Yani redüktör girişi motor tarafı olur ve hızlı döner, redüktör çıkışı yavaş döner), tamburumuz 25 Hz de dakikada 70,5 devir ile döner.
3. Bant tamburunun çapını/yarıçapını öğrenin. Tamburun bir turunda, r=yarıçap olmak üzere, bant 2*pi*r mesafe kateder. Örneğin, tambur çapı 10 cm ise, bir turda bant, 2*3,1415*5=31,41 cm meafe kateder. Bu durumda sürücüyü 25 Hz e ayarladığınızda bant dakikada 70,5 * 31,41 cm = 2214,405 cm kateder. Buradan hızı 2214,405/60 = 36,90 cm/saniye bulunur.
Şimdi aynı örneği tersten yapalım :
Diyelim ki bantın hızını 50 cm/sn istiyoruz.
Bu durumda bant 50/31,41=1,5918 devir/saniye ile yani 1,5918*60=95,508 devir/dk ile dönmelidir. Redüktör çıkışı 95,508 devir/dk olacağına göre redüktör girişi 95,508*10=955,08 devir/dk olmalıdır. Motorumuzun etiketi 1410 d/d olduğuna göre oranımız 955,08/1410=0,677 dir. Öyle ise ayarlamamız gereken frekans 50*0,677=33,85 Hz dir.