3 Fazlı Motor 2 Faza Kalınca Neden YÜKSEK AKIM Çeker_?

sorankişi elektrikkonusuna haizmi eğer değilse şunu diye bilirsin bir yük yukarı çekilecek üç tane halatımız aynı yüke bağlı üç kişi çekiyor biri halatı bıraktı diğer ikisi zorlanmaz mı?
 
Bu arkadaş isim belirmemiş üstüme alındım .motorun yanma sebepleri malum sayın üstatlar gerekli acıklamalrı su götürmez şekilde acıklamışlar.iki faza kalan motorda iki faza maruz kalan sargılar zarar görür bobinajcıyım şuanda bu mesleyi yapmasamda alakalyım alakam olmasa formda yorum yapmazdım .Yanan motorları bobinajcıya havale ediyoyrsunuz asikrom motorlarda masleyime ayiz bir bobinaj cıyım tek faza ayti sagılşar neden yanar diye bir sorusordum aslında ayrı bir kono olması gerekirdi ata bende.
 
Son düzenleme:
Yine megep in aynı modülünde Aşırı Düşük -Yüksek gerilim koruma rölesinden bahsederken %10 u aşan gerilim düşümü veya gerilim artışında motorun yüksek akım çekeceği belirtiliyordu. Bunun nasıl olduğunu düşünemye çalıştım şu yolu kullandım
Örneğim 5000 Watt gücünde 3 fazlı bir motor un cosQ : 0,9 olsun
Öncelikle nominal gerilimde 5000=380.I.0,9.1,73 buradan I=8,45 Amper olur.

Düşük gerilimde (380 v un %10 aşan düşümü olarak 40 v u baz aldım.)
5000=340.I.0,9.1,73 ise I=9,44 Amper olur.

Yüksek gerilimde ise 5000=420.I.0,9.1,73ise I=7,64 Amper oluyor görüldüğü gibi gerilim düştüğünde çekilen akım yükselirken gerilim arttığın da çekilen azalıyor modülde bundan farklı bir yazı bu olayın aslı nedir yardımcı olur musunuz ?
senin dediğin muhabbet olmaz neden olmaz fazın biri kökten giderse yani 0 volt olursa bu sefer güç formülünde 5000=0 gibi saçma birşey çıkıyor valla ben bu konuyu iyi bir hocama sordum onlar bile açıklayamadı bu konuyu zannedersem bilen yok
Sayın muzzy67


3 fazlı motor 2 faza kalması durumu "simetrisiz bileşenler" diye bir yöntemle incelenir. Simetrili sistem dediğimiz üç fazlı, faz gerilimleri ve empedansları eşit, fazlar arasındaki Elektrik açı 120 derece olan sistemlerdir. Motor iki faza kaldığında denge koşulları bozulur ve klasik denklemlerle analizini yapamayız.

Burada matematiksel ayrıntılara girmeyeceğim ama ben simetrisiz motoru şu şekilde anlatırım. Aynı mil üzerinde birbirine zıt hareket etmeye çalışan iki motor düşünün. Bunlardan biri bizim "normal" motorumuzdur. Yukarıdaki hesaplamanızda verdiğiniz motoru örnek alalım .Yani giriş aktif gücü 5000 W olan, 8.45 amper çeken bir "esas" motorumuz var ve bu motorla aynı mili paylaşan ama ters yönde dönmeye çalışan bir de hayali "ters motorumuz" var. Bu motor da şebekeden akım çekiyor. Ama ters motorumuz ters yönde bir moment üretip, bileşke momentin azalmasına, darbeli olmasına vb. yol açıyor. Başka bir deyişle "esas"motorumuzu frenlemeye çalışıyor veya yine başka bir deyişle esas motorumuzun miline bir yük gibi etki ediyor. Malumunuz motorda yük arttıkça şebekeden çekilecek akım da atacaktır. Şebekeden çekilecek akımın ne kadar büyük olacağı veya momentin ne kadar azalacağı simetrisizliğin ne kadar büyük olduğuna bağlıdır .

İkinci sorunuzu ben de anlamadım. Yüksek gerilimde niye aşırı akım çeksin ki..Buna bir bakmam lazım. Hesaplamalarınız bence doğru
Ama hemen bir not düşeyim.Yukarıda yazdığınız formülde yanlış anlamaya yol açabilecek bir nokta var :

P= 1.732xUxIxcosq yazmışsınız. Motor plakalarında verilen güç değeri motorun çıkış gücüdür. Yani motor plakasında 5 kW yazıyorsa motorun çıkış aktif gücü 5 kWdır. Giriş aktif gücünü bulmak için bu değeri verime bölmek gerekir.( Buradaki 5 kW değeri giriş gücüyse formülünüz doğru tabii.)
yukarıda hayali motor demişsiniz ters yönde hareket ediyor diye bunlar manyetik alanmıdır yani iki faz birisi sağa birisi sola döndüğü içinmi sizce bunlar oluyor
birde bu konuyu üçgen şeklinnde çizip bobine diren değerleri vererek anlatabilirmisiniz kağıt üzerinden?

Bir asenkron motorun bir fazının eş değer devre şekli aşağıdaki gibidir.

Şeklin sade hali aşağıdaki gibi olur.

Bu şekle baktığımızda en son direncin S(slip=kayma)'ye bağlı olduğu görülecektir. Direncin S’ye bağlı olması çekilen akımında s’ye bağlı olması anlamına gelecektir. S’nin değeri ise 1 ile 0 arasında bir değerdir. Peki s nedir ve neye bağlıdır. ?

Biliyoruz ki; bir asenkron motorda statora uygulanan 3 faz gerilim bir döner alan oluşturur. Bu döner alana stator döner alan hızı ns denir. Bu döner alanın hızı kutup sayısı ve frekansa göre değişir.

Statorda oluşan bu alan rotorda da bir alan oluşturur ve rotorun dönmesine neden olur ve rotorun dönme hızına da nr denir.

Çalışma prensibi gereği statordaki döner alanın rotordan önde olması gerekir. Zaten motorda adını buradan almakta ve adına (aynı hızda olmayan) asenkron motor denmektedir. Yani motorun statoru ile rotoru aynı anda dönmemekte, rotor, stator alanını takip etmektedir.

İşte motorda; (ns-nr)/ns oranına kayma=s denir.

Motor duruyorken motora gerilim uygularsak, ilk anda rotor durduğu için rotorun hızı sıfırdır. nr=0,
stator hızı ise örneğin 1500 devir bir motor için ns=1500 d/dk’dır.

Bu durumda kalkış anında s=(1500-0)/1500’den=1 dir. Yukarıda bu değeri en son dirençte yerine koyarsak direnç R’2 olur. Yani direncin değeri minimum olduğu için ilk kalkış anında akım maksimum olur.

Motor tam yükte normal devrine ulaştığında(1500 d/dk bir motor için mesela rotor devri 1425 olsun) s=(1500-1425)/1500= 0,05 olur. Bu değeri yerine yazdığımızda direncin maksimum değerde olduğu ve bu nedenle akımın nominal değerinde olduğunu söyleyebiliriz.

Eğer fazlardan biri gidecek olursa, motorun rotoru döndürme gücü 1/3 oranında azalacaktır. Gücün azalması nedeniyle rotor daha yavaş dönmeye başlayacaktır. Rotorun yavaş dönmesi s’yi yani kaymayı büyüteceğinden eş değer devredeki direnç azalacaktır. Eş değer devrede direncin azalması enerjili olan fazların fazla akım çekmesine neden olacak ve bir müddet sonra motor sargıları yanacaktır.
kardeşim güç neden azalsın gerilim değeri düşüyorda her fazda düşmüyorki
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Forum istatistikleri

Konular
129,842
Mesajlar
930,701
Kullanıcılar
452,685
Son üye
rahmandogan

Yeni konular

Geri
Üst