3D (3 Boyutlu) Yazıcı

Burada aklımdaki en önemli soru acaba TB6560 kartlar 3d yazıcılarda kullanılabiliyor mu!

Teorik olarak 3D yazıcı ve CNC router birbirinin yerine kullanılabilecek makinalar. Donanımın yanında yazılım da sorun çıkarabilir. Donanım ve yazılımlarının hedefleri farklı olduğu için, birbirinin yerine kullanmak istediğinizde kendiniz çok şey yazmanız gerekebilir. Örneğin Arduino üzerine takılan ramps kartı (ve benzerleri) için 3D yazıcıyla kullanılabilecek çok sayıda hazır uygulama var. İnterneti araştırıp yapılanları incelememizde de fayda var.

Daha önce de verdiğim aşağıdaki örnekteki makinayı beğeniyorum. Bir çok şeyi yapabilse de hedef PCB yapmak olduğu için çalışma alanı ve gücü kısıtlı. Nelerin yapılabileceğini gösteriyor ancak Diyouware yazılım ve donanım olarak çok şey yapmış.

 
Son düzenleme:
@togitogi 'de 3d'ye merak sarmış, araştırmada olduğunu, (belkide başladı) başka bir forumda yazılarını gördümde ondan öyle yazdım..
 
Merhaba,
Öncelikle @yusuf beye yeni projesinde başarılar dilerim.
Prusa Mendel İ2 yazıcı yaptım kullanıyorum.Hatta sahibinden.com'da satışa koydum.
Şimdide bende sigma 3d printer yapıyorum.Mekaniğini sağlam yapmaya çalışıyorum cnc olarakta kullanabilirim diye.
@suat Tb6560 Arduinonun çıkışlarına bağlayarak kullanabilirsin hatta senin 4 eksen kartın tam denk gelir.Ama müzelik kartı bu işlerde harcama
@asenyurt 'dan 4 eksen kartını isteme sebebim budur hatta.
 
Yukarıdaki videyoda motor sürücüsünün akım ayarının yapılması iyi anlatılmış. Orjinal ve klon arasında kısmen yapım farkları da olabilir.

Videyoda anlatıldığı gibi ve 12 V bağlıyken DRV8825 step sürücü kartı üzerinden, Vref (referans) voltajını kullanarak motor akım sınırlaması yaptım. Klon DRV8825 sürücü üzerindeki potansiyometre sonsuz tur atabiliyor, sıfır noktası neresi belli değil. Daha kötüsü Pololu DRV8825'den farklı olarak Vref saat yönünde azalıyor! Ayrıca başka versiyonlar ve fabrikaların klon üretimleri varsa onlar daha farklı da çıkabilir! Tornavidaya voltmetre bağlı iken potansiyometre ile Vref ayarı yapmak pratik. DRV8825 için 1 A değerindeki motorun Vref voltajı 0.5 olarak veriliyor. Klon DRV8825'in yurtdışı fiyatı 5 TL civarında.

Daha önce fansız ve 1A motor (seri) bağlı iken 5-10 saniyede 60 derecelere çıkan sıcaklık, akım ayarından sonra üç dakikalık denemede 27 dereceyi geçmedi, motorda da belirgin bir ısınma olmadı.

Aşağıdaki şekilde potansiyometrenin konumuna bağlı olarak ölçtüğüm Vref değerlerini görebilirsiniz.


 
Son düzenleme:
Kullandığım güç kaynağı (PSU) hakkında bilgi vereyim. İkinci el 12V 400W gücünde HP sunucu (server) bilgisayardan çıkma. Modeli S26113-E452-V20 NMB, fiyatı 50 TL. Seçmemin nedeni sunucuların 24 saat kesintisiz, arızasız olarak çalışmak için tasarlanmış olmaları. Sunucu arızalandığında buna bağlı kullanılan bilgisayarların tamamı çalışamaz hale gelecektir. Bu nedenle herhangi bir bilgisayardan farklı olarak daha sağlam olmaları gerekir. Ağırlığı 2 kg yakın, bazı ürünlerde hala ağırlık kalitenin de göstergesi. Bazen kalitesiz güç kaynaklarının üzerlerinde yazan değerleri sağlayamadıkları da söyleniyor.



NEMA 17 step motorların bir çoğu 24V güç kaynağı ile, hız ve tork olarak daha verimli ve sorunsuz çalışabilir. DRV8825 ve A4988 sürücüler için 24V yine sorun değil. Ramps 1.4 üzerindeki kondansatörler ise 35V, önerilen 1/2 değerinin aşılmaması, hatta 14-15V üzerine çıkılmaması tavsiye ediliyor.

Step motorlar için max voltaj değeri (hangisi küçükse);
  • Motorun ısınmaması için; 32 x √(indüktans)
  • hız için: (min 15, max 25) ortalama 20 x katalog (datasheet) voltaj değeri.
Aslında yeni tip heatbed ler 12V veya 24V la çalışabiliyor. 24V ile ısınma süresi daha kısa olacaktır.

Seçiminizde RepRap'in sitesi yardımcı olabilir. Buradaki karşılaştırmaya göre (PC-PSU), aydınlatmada (LED) kullanılan ve daha ucuz olan güç kaynaklarından daha iyi. Güç kaynağı ve seçimi aşağıdaki adreslerde ayrıntılı anlatılmış;
http://reprap.org/wiki/PCPowerSupply
http://reprap.org/wiki/Choosing_a_Power_Supply_for_your_RepRap

Tipik bir RepRap yazıcının hesabı yapıldığında, sadece heatbed (tabla ısıtıcı) için bile 120W gerekiyor, toplamda 12V-240W güçte olması gerekiyor ancak güvenli tarafta kalması için 12V-25A (300W) seçilmesi öneriliyor. PC güç kaynağının, 3D yazıcıda kullanılması için yapılması gereken değişiklikler de anlatılmış.

Güç kaynağının devreye alınabilmesi için 2. resimdeki gibi PS_ON (genelde yeşil) ve herhangi bir toprak (siyah) kablosu arasına 47 ohmluk direnç yerleştiriliyor. Tel de olabilir ama böylesi hatalara karşı daha güvenli deniyor.

Yeni tip güç kaynaklarının bazılarında, çekilen akımın çoğunun 3.3V üzerinden olması ve güç kaynağı sürekli voltaj ayarı yaptığı için, 3.3V sense-algılama kablosu ile herhangi bir 3.3V kablosunun birbirine lehimlenmesi gerekiyormuş. Benim güç kaynağımda gerekmedi. Tehlikeleri nedeni ile Elektrik konusunu az bilenlerin değişiklikler için yardım almalarını öneriyorum.
 

Ekli dosyalar

  • upload_2016-1-27_0-38-10.png
    137.9 KB · Görüntüleme: 44
Son düzenleme:
Limit switch, sınır şalteri, endstop adı ile geçen ve sanırım bizde de daha çok switch denilen anahtarı 3D yazıcıda nasıl kullandığımı anlatmak istiyorum. Açıklaması;

Limit switch yada diğer adıyla sınır şalteri, bir hareketli mekanizmanın temas etmesi sonucu mekanik olarak tahrik edilerek elektriksel kontakları pozisyon değiştiren anahtardır. Kontaklarının pozisyon değiştirmesi, yani kapalıdan açığa geçmesi veya açıkdan kapalı konuma geçmesi sonucu herhangi bir Elektrik devresi açılır veya kapanır. (trerk sitesinden)

Ucuz olması (yurtdışında, klon anahtar kartı ve kablosu 1 TL) nedeni ile 3D de mekanik olan daha yaygın kullanılıyor. Optik (solda) ve makerbot tasarımı mekanik (sağda).



Daha önce adresini verdiğim kapsamlı paketin içinden kabloları ile birlikte altı tane anahtar çıktı. Üç tanesi başlangıç noktası (homing, Min), diğer üçü ise bitiş (Max) noktasını belirlemek için, max gerekşart değil. İlk yazımda belirtmem gerekirdi, burada daha çok kendi seçimlerimle bilgi veriyorum. Yine de yeni başlayanların uğraşısını kolaylaştırabilir.

http://forums.reprap.org/file.php?219,file=25869
Anahtarın takılması ve tanımlanması ile ilgili biraz karışıklık var, gördüğüm kadarı ile çalıştırabilmek için epeyce uğraşan olmuş. Yukarıdaki mekanik tipde (sağda) kart üzerinde 4 çıkış ancak 3 kablo var. Anahtar devre açık (NO-normally open) veya devre kapalı (NC-closed) olarak çalışabiliyor. Devre kapalı konumu 3D'de tercih ediliyor. Devre kapalı iken motor çalışıyor, anahtara temas halinde devre açılıyor ve motor duruyor. Devre kapalı (NC) pozisyonu daha güvenli çünkü devre açık olarak çalıştığında, anahtar da devreyi açabilir veya konnektörün çıkması vb. anahtar açık olarak algılanmasına neden olabilir! Yukarıdaki mekanik anahtarda;
  • Yeşil kablo_____sinyal,
  • Siyah kablo_____toprak,
  • Kırmızı kablo___5V Vcc.
Ramps üzerinde ters takma olasılığı var, sinyal pini kartın kenarına yakın, 5V pini ise en altta, konnektör doğru takılmalı. Kullanmayacaksanız kırmızı Vcc kablo sökülebilir de. Eğer set olarak almıyorsanız sadece anahtarı (kartsız) ikili bir dupont kablo ile bağlayabilirsiniz. Bazen de basılan plastik parça içine monte ederek takmak için, kart yerine sadece anahtar kullanılabiliyor. Marlin programında tanımları farklı! sadece anahtar varsa, Arduino üzerindeki direnci kullanmak için;

#define ENDSTOPPULLUPS (// Comment this out (using // at the start of the line) to disable the endstop pullup resistors)
Eğer anahtar resimdeki gibi kart halinde ise (direnci üzerinde) // yardımıyla komut satırı kadırılmalı.
https://www.reddit.com/r/FixMyPrint/comments/2l76zc/configuring_marlin_firmware/

İlgili diğer komut satırları;
const bool X_MIN_ENDSTOP_INVERTING = false,
ve benzer satırlarda false , true olarak değiştirilmeli. Nedeni devre kapalı kullanıyor olmamız.
 

Ekli dosyalar

  • upload_2016-1-29_2-54-54.png
    60.2 KB · Görüntüleme: 42
Son düzenleme:
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için onları kabul etmelisiniz. Daha fazla bilgi edin…