Arkadaslar yurtdisindan gelen bir aritma sistemi var panosunda ve motorlarda 415V yaziyor. Bunu 380v da calistirmak sakincalimidir veya ne gibi bir farki var bu motorlarin?
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Arkadaslar yurtdisindan gelen bir aritma sistemi var panosunda ve motorlarda 415V yaziyor. Bunu 380v da calistirmak sakincalimidir veya ne gibi bir farki var bu motorlarin?
Dusuk gerilim motorun donmesini saglayan eloktromotor kuvvetin azalmasina neden olacaktir. Belirli bir noktadan sonra motor yuk altinda birden durma egilimi gosterir. Burada onemli olan o eşik degerdir.
Motor etiket Frekansı 50Hz ise devir tabiiki değişmez. Güç için formüller bellidir, güç kayıbını hesaplarsınız.
Pelektrik=1,732xUxIxcosfi
Pmekanik= VerimxPelektrik
Yük altında kalkma durumunda Yük momenti kalkınma momentini geçmemeli. Güç kaybı yük için problem yaratmayacak değerlerde olmalı.
Motor etiketinde 415 V yazan motora şayet 380 volt verilirse devir düşer.
Belirli bir güç oranından daha yüksek olan tüm motorlar (Sadece tek bağlantı gurubu (Üçgen) olan motorlar) voltaja direk olarak devir ile tepki verir. (BKNZ Motor Kayması, Nüve manyetik akı doyum noktası, vs, vs,)
Bilgi karmaşası yaratmayalım.
Asenkron motorlarda kayma S=(Ns-Nr)/Ns
Ns: Senkron devir olup 60xf/P 'dir yani senkron devir yani döner manyetik alan hızı, frekansa bağlıdır.
Kayma eğrisi moment-zaman grafiğinde irdelenir yük momenti çalışma alanı dışına doğru artış eğilimine girdiğinde kayma artar.
Gerilimden kaynaklanan güç düşümünden dolayı motorda moment-zaman grafiğindeki kayma artışının gerçekleşeceği yük momenti değeri tabiiki nominal volatjınkinden düşük olacaktır bunu hesaplamadan motoru yüke verirseniz kaymadan dolayı rotor devrinde bir düşüş olacaktır. Mesajımda Güç kaybı yük için problem yaratmayacak değerde olmalı diye belirtmiştim. Projede 380v/5kw motor görünen yere etiketi 415v/5kw motor kullanırsanız sıkıntı yaşarsınız.
*Asenkron motorlarda devir yani hız kontrolü V/F oranı korunarak yapılır.
Netice itibarıyla sorun devirde değil güç kaybındadır.